گفتگوی مکرون و روحانی، آخرین تلاش‌ها برای مدیریت بحران مذاکرات برجام

در حالیکه دوروز بیشتر به برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین المللی نمانده و قرار است در مورد قعطنامه ای که فرانسه تهیه کرده است و مورد حمایت دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی است رای گیری شود، امری که هشدار ایران را به دنبال داشته که گفته ممکن است صدور این قعطنامه به اقدام تند ایران از جمله اخراج بازرسان آژانس تمام شود . در این میان در اخرین تلاش برای جلوگیری از افزایش بحران در این زمینه و مدیریت تنش در مورد نحوه بازگشت امریکا و ایران به توافق برجام امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه با حسن روحانی رییس جمهور ایران تلفنی رایزنی کردند .به روایت منابع فرانسوی آقای مکرون رییس جمهور فرانسه از اقدامات جمهوری اسلامی در نقض تعهدات خود در چارچوب برجام به شدت ابراز نگرانی کرد.وگفته است با توجه به تلاش‌های فرانسه طی یک سال گذشته برای احیای برجام، تهران باید به صورت شفاف و فوری بگوید آیا مذاکرات برجام با همه اعضا از جمله آمریکا می‌تواند شروع شود یا نه. امانوئل ماکرون بر اقدام دو طرف برای گام های اولیه تاکید کرد و گفت اروپا آمادگی برای فعال شدن بیشتر در هفته های پیش رو جهت احیاء برجام را دارد. این در حالیست که وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت فرانسه و شرکای غربی برجام مصمم به پیش بردن طرح قطعنامه توبیخی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل نقض تعهدات هسته‌ایش هستند.
اما به روایت طرف ایرانی روحانی رییس جمهور در این تماس با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت ها برای حفظ و احیا برجام می تواند شرایط را سخت تر کند، گفت کاهش مرحله ای تعهدات از سوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف های مقابل، فورا قابل بازگشت است.روحانی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و گفت همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ گاه از برجام خارج نشده ایم. روحانی تاکید کرد که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیا آن لغو تحریم های آمریکا است.روحانی افزود هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می تواند به بروز چالش های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود. وی همچنین در مورد تاثیر این تحریم ها برمقبله با کورونا گفت که تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، مقابله با این بیماری را برای ایران دشوارتر کرده و دستیابی جمهوری اسلامی به منابع مالی خود حتی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است وی افزود از اتحادیه اروپا بویژه فرانسه انتظار می رود در مقابل این اقدام غیرانسانی، سکوت نکند.روحانی همچنین در مورد روابط با فرانسه گفت که روابط تهران – پاریس می تواند بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری های مشترک دو جانبه، منطقه ای و جهانی توسعه یابد.
روابط ایران و اعضا اروپایی برجام و امریکا به کلاف سر درگمی دچار شده است . سرسختی و نگاه ایدئو لوژیک رهبر جمهوری اسلامی برای مخالفت با مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با امریکا به پیچیدگی اوضاع افزوده است . در این میان فشار نیروهای مخالف در کنگره امریکا برای عدم بازگشت دولت بایدن به برجام افزایش یافته است . دولت امریکا و اتحادیه اروپا طی هفته‌ گذشته تلاش‌هایی برای برگزاری اجلاس غیر رسمی اعضای برجام به اضافه آمریکا انجام داد اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند. فشار مکرون در این گفتگوی تلفنی این است که بدون مذاکره مستقیم هیچ مشکلی حل نخواهد شد و هر دقیقه که تحریمها ادامه پیدا کند هم بر فقر مردم افزوده خواهد شد و هم امنیت بهداشتی جامعه با مخاطره روبرو خواهد شد . بنظر میرسد رهبر جمهوری اسلامی ببش از انکه به این موضوعات و هزینه های مردم فکر کند به حفظ وجهه انقلابی خود می اندیشد .