روحانی، افتتاح پالایشگاه گاز بید بلند و تاکید بر مزایای اقتصادی برجام

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه در مراسم در مراسم بهره‌برداری از طرح ملی و بزرگ پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس وزارت نفت در استان خوزستان، اظهار داشت اگر برجام نبود دولت امکان افتتاح بسیاری از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای را نداشت.
رئيس جمهور پروژه‌ی گاز بیدبلند را یک پروژه‌ی عظیم در خاورمیانه دانست و آن را دستاورد برجام عنوان کرد و اظهار داشت ساخت این پروژه پس از برجام و در شرایطی آغاز شده است که به خاطر برجام دولت توانست نفت را صادر کند و با وارد شدن بخش بزرگی از پول نفت به صندوق توسعه دولت توانست برای تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه هزینه و اقدام کند.
روحانی با اشاره به این که برخی تصور می‌کنند همه پول فروش نفت در اختیار دولت است، اظهار داشت 38 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز می‌شود و 14.5 درصد آن نیز برای توسعه و اداره نفت در اختیار خود شرکت ملی نفت است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که پیش‌بینی‌های دولت در خصوص فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت محقق شود تا کشور بتواند با درآمد حاصل از آن طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای بیشتری را تکمیل و افتتاح کند.
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش خوزستان را یکی از استان‌های مهم کشور از نظر منابع نفت و گاز و از نظر کشاورزی دانست و اظهار داشت طرحی که در حال حاضر در استان خوزستان افتتاح شده است، طرحی است که برای محیط زیست منطقه بسیار مهم است.
وی یکی از دستاوردهای اجرای این طرح را جمع‌آوری گازهای مشعل‌سوز دانست که موجب آلوده شدن فضا می‌شوند،‌ و اظهار داشت که این طرح یکی از اقدامات مهم محیط زیستی دولت است.
حسن روحانی به تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز اشاره کرد و با بیان این موضوع که با وجود تولید این میزان گاز هنوز کشور دچار مشکل است، تاکید کرد میزان مصرف کشور باید مدیریت شود.
وی همچنین اظهار داشت اگر برجام اتفاق نیفتاده بود و سیاست خارجی نبود،‌دولت پولی در اختیار نداشت که بتواند برای پیشرفت طرح‌ها هزینه کند. روحانی اظهار داشت دولت با پول نفتی که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ فروخته است،‌توانسته است تجهیزات و قطعات مورد نیاز پالایشگاه‌ها را وارد کند و طرح‌های عظیمی را به نتیجه برساند.
وی بار دیگر به پایان دولت ترامپ در امریکا اشاره کرد و با اشاره به ضد دموکراسی بودن و ضد پارلمان بودن دولت ترامپ اظهار داشت کار کسانی که علیه ملت ایران توطئه و برنامه‌ریزی کرده بودند برای همه‌ی جهان و خود ملت امریکا روشن شد و همه متوجه شدند که این دولت تا چه ضد دموکراسی بود.
حسن روحانی حمله طرفداران ترامپ در حمله به کنگره امریکا را به توپ بستن مجلس در دوران قاجار تشبیه کرد و گفت دولت ترامپ هم با اوباشی که به کنگره فرستاد، همان کار مستبدین دوران قاجار را تکرار کرد.
رئیس جمهور ایران در حالی انجام اقدامات عمرانی در کشور را یکی از دستاوردهای برجام عنوان می‌کند و به گونه‌ای از تاثیر برجام بر انجام اقدامات عمرانی در کشور صحبت می‌کند، که گویی این برجام است که اساسا امکان انجام فعالیت‌های عمرانی را فراهم ساخته است در حالی که این اقدامات نابخردانه جمهوری اسلامی بوده است که امکان توسعه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی را از کشور سلب کرده و موجب شده است تا به خاطر تحریم‌ها که به واسطه‌ی اقدامات خود جمهوری اسلامی به ایران تحمیل شده است، امکان فعالیت‌های عمرانی برای کشور فراهم نباشد.
در این میان باید در نظر گرفت که پالایشگاه بید بلند پروژه ای است که بیست سال طول کشیده است و روند آغاز ان نیز از دوره خاتمی شروع شد . اما سو مدیریت و ناکارامدی بخشهایی از حکومت در دوره احمدی نژاد و نیز تحریمها باعث شد که روند کار دو دهه به طول کشد . در این میان نیز بازار گاز ایران عملا در اروپا و ترکیه از دست رفته است . و مشخص نیست بتواندمانند قبل ایران از مزایای مالی این پروژه بتواند بهره مند شود .
ضمن اینکه به گفته‌ی ناظران بخش عمده‌ی مصرف گاز در کشور که به خاطر نیاز به تولید بالای برق مصرف می‌شود لزوما به الگوی مصرف گاز در ایران بستگی ندارد. ضمن اینکه الگوی مصرف گاز نیز در هر کشوری تابعی از شرایط اقتصادی و رفاه اقتصادی این کشور هم هست و تنها در صورتی که امکان اقتصادی کافی برای بهبود ساخت‌وساز و رعایت استانداردها وجود داشته باشد، می‌تواند الگوی مصرف گاز را نیز در شرایط استاندارد قرار داد و از هدررفت گاز جلوگیری کرد. در عین حال، مصرف اصلی سوخت در کشور نیز گاز است و سبک زندگی در ایران با سبک زندگی در اروپا و امریکا تفاوت اصلی دارد که بر میزان مصرف گاز تاثیر قابل توجهی دارد که به گفته‌ی کارشناسان، لزوما به خاطر بدمصرفی گاز نیست.