ابراهیم رئیسی گام نخست انتخاباتی با حمله به توافق و مذاکره با بایدن

در واکنش به زمزمه‌هایی که در خصوص تغییر در روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تعامل ایران با جهان در پی روی کار آمدن بایدن ایجاد شده است، رئیسی رئیس قوه‌ی قضائیه، از احتمال انجام مذاکره بین ایران و امریکا انتقاد کرد و گفت این ایران قوی است که می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند. وی با انتقاد از کسانی که فکر می‌کنند با مذاکره می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، تصور این افراد را اشتباه خواند و گفت مذاکره به هیچ وجه معضلات کشور را حل نخواهد کرد. وی افزود دشمن تنها در شرایطی عقب کشیده است که جمهوری اسلامی پا پیش گذاشته است. وی تاکید کرد همه لایه‌های مختلف در همه نظام در قوی‌شدن کشور نقش دارند.
ابراهیم رئيسی البته سخنی در این باره نگفت که با قطع ارتباط با جهان و در حالی که به خاطر تحریم‌ها تمامی مسیرهای درامدی در جمهوری اسلامی ایران مسدود است و کمبود جدی بودجه دولت را به نوسان‌گیری از بازارهای مالی شامل بازار سکه، ارز و بورس وادار کرده است و به خرید و فروش در بازار مجبور کرده، به چه صورت باید تامین شود تا باعث قوی‌تر شدن کشور شود.
به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان اگر هم این سخنان صحیح باشد که تنها راه مقابله با دشمنان و حتی زورگویی کشورهای بزرگ جهانی، قدرتمندتر شدن کشور باشد، این موضوع بدون بهبود شرایط اقتصادی و برقراری تعامل کارامد و سودمند با جهان امکان‌پذیر نیست.
وی همچنین با اشاره به رزمایش‌های ارتش و سپاه، با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی از نظر دفاعی حرف اول را در منطقه می‌زند، اظهار داشت چنین جایگاهی به خاطر کار در میدان برای جمهوری اسلامی ایجاد شده است.
رئیس قوه‌ی قضائیه همچنین با تاکید بر اینکه همه تلاش‌ها باید در راستای ایجاد امید در بین مردم باشد، ناامید کردن مردم از گناه‌های نابخشودنی دانست و اظهار داشت مردم باید احساس کنند در میدان عمل یک اتفاق متفاوت در حال رخ دادن است. وی خاطرنشان کرد مردم وقتی می‌بینند در حوزه دفاعی این حرکت ارزشمند اتفاق می‌افتد امیدوار می‌شوند. نباید فراموش کرد که بیان چنین سخنانی علیه اقدامات دولت روحانی در حهت مذاکره مجدد با دولت بایدن است . همچنین میتواند به کلید زدن وی برای حضور در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری تعبیر شود .
رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ضرورت توسعه‌ی تولید در کشور با بیان اینکه هرکاری باید بتوان برای فعالان اقتصادی انجام داد، تا موجب تسهیل در تولید شود،‌ به تصویب قوانینی برای رفع موانع تولید اشاره کرد و اظهار داشت دستگاه قضایی باید پشتیبان و حامی تولیدکننده باشد.
وی همچنین قاچاق را یکی از موانع تولید دانست و ضمن تاکید بر ضرورت رفع آن، اظهار داشت هرکاری که بتوان برای فعالان اقتصادی انجام داد که تولید را تسهیل کند، باید انجام داد.
بسیاری از کارشناسان و متخصصان قاچاق را یکی از مشکلات عمده بر سر راه تولید در کشور عنوان می کنند، اما در همان حال تاکید دارند که قاچاق در این سطح گسترده توسط چند قاچاقچی خرد و به صورت چمدانی انجام نمی‌شود و قاچاق گسترده که در کشور در حال وقوع است، مستلزم هماهنگی کامل بین دستگاه‌های نظارتی و حقوقی و همچنین فساد ساختاری گسترده‌ای است که انجام چنین تخلفاتی را امکان‌پذیر می‌سازد و مقام‌های جمهوری اسلامی همواره آن را تکذیب می‌کنند. که بسیاری آن را متوجه سپاه پاسداران میدانند .