ادعای قالیباف در مورد تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی علیه برجام و نظر دولت

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که برخلاف نام طرح دامنه تحریمها را گسترش خواهد داد چون ایران از بر جام خارج میشود گفت با تصویب کلیات این طرح مجلس این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه پایان پیدا کرده است. بعد از اظهارات قالیباف، نمایندگان مجلس با سر دادن شعار ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده از مصوبه خود که مدعی هستنددر راستای منافع ملی ایرانیان و همچنین لغو تحریم‌ها و کاهش مشکلات معیشتی مردم است دفاع کردند. این در حالیست که همه کارشناسان معتقدند زمزمه این طرح نیز میتواند تحریمها را افزایش دهد و بازار را نیز اشفته سازد . همه این تبلیغات برای آن است که سطح تقاضاهای ایران را در استانه مذاکرات بازگشت امریکا به برجام افزایش دهند
طرح اقدام راهبری نه ماده دارد که دولت مکلف است برای لغو تحریم‌ها غنی سازی 20 درصدی را عملیاتی کرده و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل 6 و 8 و همچنین ساخت راکتور آب سنگین شبیه راکتور سابق اراک، ساخت کارخانه اورانیوم فلزی را در دستور کارش قرار دهد.
بهروز کمالوندی نیز که به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی کلیات طرح حضور داشت گفت در این شرایط سخت این گونه به نظر می‌رسد آنچه که از همه سخت تر است حفظ و تقویت انسجام ملی است و ما امروز در شرایطی هستیم که دشمن از همه امکانات خود از جمله فشار اقتصادی، ترور و سیاست‌های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.وی افزود: یکی از نقاط قوت کشور که می‌تواند مایه مباهات، افتخار و اقتدار باشد، صنعت هسته‌ای امروز شاداب و فعال کار خود را ادامه می‌دهد. متأسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت صنعت هسته‌ای را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند این صنعت نابود شده است.کمالوندی گفت بهترین دلیل نادرستی این ادعا همین طرح امروز است. آفتاب آمد دلیل آفتاب. شما توقع دارید در یک مدت کوتاهی اقداماتی مثل نصب هزار سانتریفیوژ IR6 سازمان انرژی هسته‌ای انجام دهد. بسیاری از انتظارات شما کارخانه اورانیوم فلزی و فعال کردن بسیاری از بخش‌ها دلیلی بر این است که انرژی هسته‌ای شاداب به کار خود ادامه می‌دهد.
وی افزود با توجه به این که من باید در این مقطع نظر دولت را در مورد این طرح اعلام کنم باید بگویم اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.