رهبر جمهوری اسلامی حمایت از مدیریت مقابله با کرونا و نفی هتاکی به روحانی

آیت الله خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی صبح روز شنبه در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، از عملکرد ستاد مقابله با کرونا قدردانی کرد و بر ضرورت بکارگیری ابتکارهای جدید در مواجهه با این ویروس تاکید کرد.
وی همچنین مدیریت بر کرونا در امریکا را بدترین نوع مدیریت دانست و اظهار داشت جمهوری اسلامی توانسته است با بهترین مدیریت از این بیماری عبور کند.
وی همچنین تاکید کرد دولت باید در این خصوص تصمیمات قاطع حاکمیتی بگیرد و همچنین بر ضرورت اقناع افکار عمومی در این خصوص تاکید کرد. وی سلامت مردم را اولویت برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دانست و ضمن تاکید بر جنبه‌های سلامت‌محور و امنیتی و اقتصادی کرونا، و تعارض این جنبه‌ها با هم تاکید کرد سلامت مردم در همه‌ی برنامه ریزی‌ها باید در اولویت قرار گیرد. خامنه‌ای همچنین وزارت بهداشت را مسئول اصلی و محور تعیین محدودیت‌ها دانست و با اشاره به اینکه همه‌ی دستگاه‌ها ملزم هستند که این محدودیت‌ها را مراعات کنند، گفت باید محدودیت‌های سخت در این خصوص اعمال شود و بر ترددهای غیرضروری و همچنین ناوگان شهری و محیط‌های عمومی و نیر مبادی ورودی کشور سخت‌گیری‌های جدی اعمال شود. خامنه‌ای تاکید کرد مصادیق محدودیت‌ها باید توسط وزارت بهداشت اعلام و توسط شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی اجرا شود.
وی آموزش همگانی در این خصوص را از جمله راه جلوگیری از شیوع و پیشگیری از بیماری عنوان کرد و اظهار داشت باید جرائم سخت‌گیرانه در این خصوص و در مورد کسانی که ضوابط بهداشتی را مراعات نمی‌کنند، اعمال شود.
وی همچنین با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی مردم، تاکید کرد دولت باید در این زمینه بسته‌های حمایتی در نظر بگیرد. وی از خیرین نیز خواست که وارد میدان بشوند و در این خصوص به مردم کمک کنند. وی همچنین تامین اجتماعی را نیز موظف کرد تا برای افراد بیکارشده از کرونا اقدامات لازم را انجام دهد و برای حل مشکلات آنها اقدام کند.
این چندمین بار است که وی به جای اینکه از ظرفیت‌های اقتصادی در اختیار خود برای کمک‌رسانی به مردم در شرایط سخت کرونایی استفاده کند، از خیرین و مردم می‌خواهد تا برای عبور از این شرایط به مردم کمک کنند.
این در حالی است که نهادهای زیر نظارت رهبری اساسا برای کمک‌رسانی به افراد محروم و ناتوان اقتصادی ایجاد شده است و انجام چنین اقداماتی جزو وظایف مصرح این نهادهای اقتصادی است که اکنون به جای اینکه به مردم کمک کنند، به کارتل‌های بزرگ و هلدینگ‌های عظیم اقتصادی تبدیل شده و برعکس وظایفی که به عهده دارند با سفته‌بازی در بازا بورس، نه تنها کمکی به مردم نمی‌کنند، بلکه ته‌مانده‌ی حساب مردم را نیز از جیب آنها بیرون می‌کشند.
خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار برنامه ریزی برای کاهش مراجعات مردمی به دستگاه‌ها شد و بر ضرورت توسعه‌ی خدمات الکترونیک تاکید کرد.
وی همچنین بر اهمیت دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا تأکید کرد و اظهار داشت باید با دعا و تضرع، توجه خداوند برای عبور از این گردنه‌ی سخت جلب شود.
خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن انتقاد از هتک حرمت از رئيس جمهور، هتک حرمت را حرام دانست و با اشاره به اینکه هتک حرمت با انتقاد متفاوت است، تاکید کرد کشور در شرایط فعلی بیش از هرچیز به همکاری و اتحاد نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی به علت نوپدید بودن با مسائل مهمی در سطح جهانی و داخلی مواجه است، اقدامات اخیر در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور را مورد انتقاد قرار داد و اشاره کردند و اظهار داشت که به صراحت اعلام می‌کند که این کار و اظهارات غلط بود.وی این شیوه هتک حرمت را روش آمریکایی دانست و تاکید کرد حرمت مسئولان و روسای سه قوه باید حفظ شود.
اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در خصوص رعایت حرمت رئیس جمهور و جلوگیری از هتک حرمت وی در واکنش به اظهارات اخیر ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته بود مردم خواستار اعدام رئیس جمهور هستند عنوان می‌شود که با واکنش‌های تندی از جانب گروه‌های مختلف سیاسی مواجه شده است. ذوالنوری در واکنش به این اظهارات با اشاره به اینکه مطیع اوامر رهبری است، اظهار داشت از تشخیص رهبری در این خصوص اطاعت خواهد کرد.
اما در همان حال برخی دیگر از نمایندگان از جمله نماینده سبزوار که خود و مواضعش را مصداق اظهارات خامنه‌ای را رئیس جمهور ندانسته و با اشاره به اظهارات خامنه‌ای در این خصوص، با بیان این موضوع که حسن روحانی نازک نارنجی شده است، اظهار داشت رهبری مصداقی برای این سخنان خود بیان نکرده است. این در حالی است که علی خامنه ای به صراحت اظهار داشت که صریحا هتک حرمت از رئيس جمهور را جایز نمی‌داند و بر ضرورت حفظ حرمت روسای سه قوه و مسئولین کشور تاکید کرد.

اظهارات خامنه‌ای همچنین با واکنش مثبت اعضای دولت مواجه شده است. واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن واکنش مثبت نسبت به اظهارات رهبری، و تاکید بر صراحت اظهارات علی خامنه‌ای، بیانات وی را به موقع دانسته و اظهار داشت این بیانات صریح موجب جلوگیری از عادی شدن فضای هتک حرمت نسبت به رئیس جمهور خواهد شد.
وی اظهارات خامنه‌ای را فصل‌الخطاب برای همه‌ی گروه‌های سیاسی و مسئولان دانست و تاکید کرد کشور در شرایط فعلی بیش از هرچیز نیازمند مشارکت و یاری همه‌ی ارکان و نیروهاست.
گرچه اظهارات خامنه‌ای مورد استقبال دولت قرار گرفته است، اما برخی از ناظران با اشاره به انکه توهین به رئیس جمهور از ابتدای روی کار آمدن حسن روحانی همواره امری معمول برای مخالفان وی بوده است، حمایت خامنه ای از حسن روحانی و تاکید وی بر رعایت حرمت رئیس جمهور را در حالی که کم‌تر از شش ماه به پایان دولت وی باقی مانده است، نه تنها حسن نیت نسبت به حسن روحانی نمی‌دانند، بلکه این گمانه‌را مطرح می‌کنند که با توجه به رو به پایان بودن دولت حسن روحانی، وی در واقع دارد زمینه را برای حمایت‌های حداکثری خود از رئیس جمهور اصول‌گرای بعدی مهیا می‌کند، نه اینک واقعا نگران هتک حرمت از رئیس جمهور باشد، تا بتواند در کارنامه‌ی خود حمایت از رئیس جمهور را نیز حفظ کند.