واکنش سپاه به در گیریهای مرزی ارمنستان و آذربایجان

در حالی که مناقشات نظامی در مرزهای شمال غرب ایران همچنان ادامه دارد و اعتراض ایران در خصوص درگیر شدن مرزهای شمالی در درگیری‌های بین قره‌باغ و ارمنستان همچنان ادامه دارد، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه هرگونه ناامنی و تهدید در مرزهای ایران که موجب آسیب به امنیت و آرامش روانی مردم باشد با اقدام مقابله‌ای سپاه مواجه خواهد شد، امنیت مردم و منافع ملی ایران را خط قرمز جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد سپاه از همان نخستین روزهای درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، در منطقه مرزی فعال بوده و تحولات مرزی را زیر نظر دارد. وی همچنین تاکبد کرد سپاه اقدامات و تقویت‌های لازم متناسب با شرایط پیش آمده را در این خصوص انجام داده است.
وی در عین حال با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با هرگونه اشغال و تجاوز مخالف است و آن را محکوم می‌کند، اظهار داشت تمامیت ارضی کشورهای همسایه برای جمهوری اسلامی محترم است.ی وی همچنین هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی تاکید کرد نیروی زمینی سپاه در خصوص صیانت از منافع ملی و نیز تامین امنیت و آرامش مردم منطقه اقدام خواهد کرد.
در ادامه‌ای این اظهارات گزارش‌ها حاکی از استقرار تیپ مکانیزه امام زمان نیروی زمینی سپاه پاسداران در مرزهای شمال غربی کشور است.
بنا بر گزارش‌ها، تانک‌ها و تجهیزات نظامی برای محافظت از مردم و برقراری امنیت در نوار مرزی شمال غرب کشور در مناطق خداآفرین و جلفا مستقر شده‌اند. یکی از اعضای سپاه پاسداران ضمن اطلاع‌رسانی در این خصوص تاکید کرده است که استقرار این تیپ در مرزهای شمال غرب ایران، بنا بر دستور فرماندهی تیپ مکانیزه امام زمان نیروی زمینی سپاه پاسداران صورت پذیرفت و بر اساس این دستور این تیپ برای دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از مناطق مردم خداآفرین در این منطقه مستقر شده است.
درگیری‌ها در منطقه‌ی شمال غرب ایران در حالی رخ می‌دهد که برخی از گروه‌های معدود جدایی‌طلب و پان‌ترکیست‌های ایرانی از این فضا به عنوان فرصتی برای طرح ایده‌ها و نظرات جدایی‌طلبانه خود استفاده کردند .
در این میان بحثهای فدرالی شدن و مخالفت باآن در میان گروههای سیاسی همچنان ادمه دارد همچنین موضوع فدرالی شدن ایران بر اساس قومیت‌های موجود در ایران و تاکید گسترده بر ضرورت اجرای طرح زبان مادری در بخش های مختلف کشور از جمله موضوعاتی است که سال‌هاست مورد بحث های زیادی میان گروههای مختلف قرار گرفته است .مخالفان این نیز معتقدند که فدرالی شدن بر اساس قومیت که به از‌هم‌گسیختگی هویتی و وحدت ملی یک کشور می‌انجامد با فدرالی شدن سیاسی از آن نوع که در امریکا وجود دارد کاملا متفاوت است،