روحانی و امتناع از واکنش به تقاضای استیضاح نمایندگان مجلس

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت در واکنش به بحث‌های گسترده‌ای که پیرامون استعفا یا استیضاح او در ماه‌های پایانی دولت توسط گروه‌های مختلف سیاسی مطرح شده است، ضمن تاکید بر اینکه وظیفه‌ی دولت رفع مشکلات مردم است، اظهار داشت مردم از دولت انتظار دارند که به عنوان دولت در میدان باقی بماند.
وی با اشاره به اینکه دولت باید ریال و ارز و کالا و خدمات را تامین کند، بر اینکه دولت در صحنه است تاکید کرد و اظهار داشت قوای دیگر هم باید به آن کمک کنند. وی ضمن تایید کمک دیگر قوا برای رفع مشکلات، یادآور شد همکاری‌ها باید بیشتر شود.
حسن روحانی در واکنش به بحث‌های مطرح‌شده پیرامون استیضاح وی، گفت در چنین شرایطی باید از حرف‌ها و حاشیه‌هایی که ممکن است توسط فرد، جناح، حزب یا رسانه‌ای مطرح شود، گذشت و وارد حاشیه نشد.
وی همچنین از مردم و رسانه‌ها خواست آنها هم به برخی از نکات حاشیه‌ای توجه نکنند. وی با یادآوری این موضوع که مردم پای صندوق آمده‌اند و به دولت رای داده‌اند، افزود دولت نماینده مردم است. روحانی همچنین وزرا را نیز با واسطه منتخب مردم دانست و تاکید کرد دولت باید خادم مردم باشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم از مشکلات دولت خبر دارند گفت دولت دو دست بیشتر ندارد و با یکی از دست‌ها با تحریم و با دست دیگر با کرونا مبارزه می‌کند. وی افزود مردم به خوبی شرایط را می‌دانند و دولت نباید به جنجال‌ها و حاشیه‌ها اعتنا کند.
حسن روحانی همچنین بر ضرورت وحدت و همدلی در کشور تاکید کرد و گفت دولت بدون مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صدا و سیما و بخش خصوصی و مردم نمی‌تواند کاری کند.
رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش به رفع تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی اشاره کرد و با بیان این موضوع که رفع تحریم تسلیحاتی فقط به معنی خرید و فروش اسلحه نیست یادآور شد که رفع تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی به معنای پیروزی منطق، حق، حقیقت، قانون و عقلانیت در مقابل زور و قلدری است.
روحانی افزود جمهوری اسلامی با تلاش برای رفع تحریم تسلیحاتی نشان داد که باید به حق خود برسد.
وی توطئه‌های امریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی را ناموفق دانست و با اشاره به تلاش‌های دائمی امریکایی‌ها با شروع دولت جدید برای بر هم زدن برجام، گفت امریکایی‌ها در تلاش بودند که علاوه بر خروج خودشان دیگر کشورها را هم به خروج از برجام ترغیب کنند. وی تلاش امریکا را ناموفق ارزیابی کرد و گفت با شکست این نقشه امریکا مجبور شد به تنهایی از برجام خارج شود.
اظهارات حسن روحانی در خصوص موفقیت ایران د ر تحریم تسلیحاتی در حلی عنوان می‌شود که برخی از منتقدان دولت بر این باورند که دولت حسن روحانی نه منابع مالی قابل توجهی دارد و نه دولتهای روسیه و چین حاضرند سلاح تعیین کننده ای به ایران بفروشند .
و لذا رفع این تحریم که به صورت خودخواسته توسط جمهوری اسلامی پذیرفته شده است،‌نمی‌تواند افتخاری دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی تلقی شود.
همچنین به گفته‌ی ناظران چه امریکا در ترغیب دیگر کشورها برای خروج از برجام موفق بوده باشد و چه خیر، هیچکدام نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی مثمر ثمر باشد یا در تعدیل مشکلاتی که جمهوری اسلامی در پی خروج امریکا از برجام باآنها مواجه شده است، تاثیرگذار باشد. به گفته‌ی ناظران گرچه تنها کشوری که از برجام خارج شده امریکاست و دیگر کشورهای عضو برجام بارها بر پایبندی خود به برجام تاکید کرده‌اند، اما در عمل به واسطه‌تحریم‌ها و فشارهای سیاسی، دیپلماتیک و تجاری ایالات متحده، هیچ کدام از این کشورها امکان تداوم تعهدات برجامی خود را ندارند و قادر به ادامه‌ی تجارت خود با جمهوری اسلامی که مهم‌ترین بند توافق برجام است، نیستند و در عمل تنها این جمهوری اسلامی است که به برجام پایبند مانده است.
حسن روحانی در ادامه سخنانش به کاهش تعهدات برجامی توسط جمهوری اسلامی تاکید کرد و آن را در واکنش به اقدام امریکا برای خروج از برجام و نیز واکنش به عدم پایبندی دیگر کشورها به برجام اقدامی حساب‌شده عنوان کرد، اما بسیاری از تحلیل گران تاکید دارند که این کاهش تعهدات کاملا در چارچوب برجام صورت پذیرفته است و عملا دولت حسن روحانی و جمهوری اسلامی در واکنش به عدم پایبندی کشورهای طرف برجام به تعهدات برجامی، قادر به انجام واکنشی نبوده است، ضمن اینکه در ماه‌های اخیر همین مقادر کاهش تعهدات برجامی در چارچوب توافق برجام نیز با افزایش فشارها و تهدیدها علیه جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر به وضعیت سابق بازگشته است.
روحانی در ادامه با ناتوانی کشورهای متحد جمهوری اسلامی برای حمایت از ایران در مقابل تحریم‌ها ایالات متحده اشاره کرد و با بیان این موضوع که در شرایطی حتی چین و وسیه هم نتوانستند از جمهوری اسلامی حمایت کنند، و مجبور شدند به صف دشمنان بپیوندند، خاطرنشان کرد که در نهایت به علت شرایطی که توسط جمهوری اسلامی فراهم شده است این کشورهای متحد و دوست و حتی دشمنان اروپایی در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.
رئیس جمهور در ادامه به فشار و سختی مردم در تحمل بار فشار اقتصادی اشاره کرد و و با اشاره به سخنان آیت‌الله خمینی در خصوص این موضوع که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، گفت با وجود فشار اقتصادی زیادی که مردم در حال تحمل آن هستند، مردم باید به موفقیت‌های سیاسی در سطح جهان توجه کنند. وی افزود جمهوری اسلامی و ملت ایران با وجود همه‌ی این فشارها توانسته است موفقیت بزرگی در سیاست خارجی کسب کند.
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که حتی در شرایط فعلی هم نه کشورهای متحد جمهوری اسلامی ماننده چین و روسیه و نه به قول روحانی دشمنان اروپایی همچنان این امکان را نداشته‌اند که به عنوان حمایت در کنار جمهوری اسلامی قرار بگیرند و جمهوری اسلامی با کمترین حمایت از جانب دوستان خود ناگزیر از تحمل شرایط سخت تحریمی است و فرصتی برای ایران برای خروج از این بحران فراهم نشده است.