وزیر دفاع و تبعات رفع تحریم‌های تسلیحاتی

در حالی که به خاطر لجاجت‌های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی، مردم ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند، و به این دلیل تنگنای شدید اقتصادی را تجربه می‌کنند، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان مهم‌ترین دستاورد برجام را برای جمهوری اسلامی، رفع تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند و با اشاره به پایان تحریم تسلیحاتی اسلحه که به واسطه‌ی برجام امکان‌پذیر شده است، خرید و فروش اسلحه به عنوان یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر عنوان می‌کنند.
در همین راستا امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز چهارشنبه با اشاره به رفع تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینک هایران در میان کشورهای منطقه خلیج فارس هیچگاه وارد بازی رقابت تسلیحاتی نخواهد شد، این رقابت تسلیحاتی را برای امنیت منطقه مضر دانست و با اشاره به اینکه لغو تحریم تسلیحاتی حق جمهوری اسلامی بوده است، اظهار داشت آمریکایی‌ها از اول انقلاب با تحریم ایران و ادامه دادن آن تاکنون از این فرصت برای تحریم تسلیحاتی ایران سوء‌استفاده کرده‌اند. وی گفت در پی این تحریم‌ها ایران و هر طرف معامله‌ی تسلیحاتی ایران، برای خرید و فروش باید به شورای امنیت مراجعه می‌کردند و برای خرید و فروش مجوز می‌گرفتند. وی افزود با لغو این تحریم‌ها این حق به جمهوری اسلامی برگشته است.
حاتمی افزود توانمندی جمهوری اسلامی در محصولات دفاعی تنها در حدی است که برای دفاع مشروع از سرزمین لازم است.
حاتمی خاطرنشان کرد در حال حاضر این امکان برای جمهوری اسلامی فراهم شده است که مانند کشورهای دنیا اگر چیزی لازم دارد، از دیگر کشورها تهیه کند، یا اگر کشوری نیازمندی‌ای داشته باشد و ایران تولیدکننده باشد، می‌تواند تجهیزات مورد نیاز کشور مورد نظر را تامین کند.
حاتمی در عین حال این موضوع را که سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران، حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه برای همه کشورهاست، مورد تاکید قرار داد و گفت در موضوع آزادی تجاری تسلیحاتی آنچه که برای جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری دارد، فروش و صادرات تسلیحات و تجهیزات دفاعی است، نه خرید این تجهیزات و تسلیحات.
حاتمی با اشاره به اینکه جنگ ۸ ساله موجب خودکفایی و تقویت سیستم دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی شده است، گفت توانایی صادرات تسلیحاتی ایران به این واسطه گسترش یافته است.
حاتمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی امکان تامین نیازهای خود در حوزه‌های موشکی، دریایی و حوزه‌های رادار و الکترونیکی را یافته است، خاطرنشان کرد پایه اول صادرات محصولات دفاعی یعنی توانمندی به خوبی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
وزیر دفاع همچنین به مراجعات و تقاضاهای متعدد دیگر کشورها برای فروش اشاره کرد و تاکید کرد هدف جمهوری اسلامی از فروش تجهیزات نظامی، دفاع از امنیت و حدود و ثغور خود است.
وی در عین حال بر کیفیت بالای تجهیزات و توانمندی‌های نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی اشاره کرد و یادآور شد به همین دلیل جمهوری اسلامی مراجعات و تقاضاهای متعددی داشته است.
حاتمی همچنین توانمندی نظامی جمهوری اسلامی در زمینه‌ی ساخت پهباد را بسیار بالا توصیف کرد و اظهار داشت جمهوری اسلامی در این زمینه جزو قدرت‌های برتر و کشورهای دنیا و بسیار توانمند قرار دارد.
وزیر دفاع همچنین امنیت منطقه را یک امنیت یکپارچه توصیف کرد و اظهار داشت با ایجاد ناامنی در یک منطقه نمی‌توان انتظار داشت دیگر کشورهای منطقه امنیت داشته باشند. وی گفت کشورهای غربی با این تصور که با وجود ناامنی در یک منطقه می‌توان در دیگر مناطق امنیت داشت، هزینه‌های زیادی را برای درگیری در سوریه، یا عراق به منطقه تحمیل کرد.
وی همچنین به کمک‌های جمهوری اسلامی برای کاهش تنش ناشی از اقدامات تروریستی در منطقه اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی در پی درخواست کمک، صادقانه کمک کرده است.
در دفاع از فعالیت‌های نظامی و توسعه‌ی تجهیزات دفاعی، جمهوری اسلامی همواره امنیت منطقه را مهم‌ترین عامل عنوان می‌کند، اما این دقیقا همان دلایلی است که چه کشورهای منطقه و چه کشورهای غربی در خصوص مقابله با تجهیزات دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی، مطرح می‌کنند و بارها توسعه تجیزات نظامی ایران را مهم‌ترین عامل بی‌ثبات‌کننده در منطقه عنوان می‌کنند؛ موضوعی که همواره توسط جمهوری اسلامی مردود اعلام شده است.