خبر پیروزی و شگفتی‌آور روحانی

پس از انتشار اخبار مکرر در این خصوص که رئیس جمهور روز یک‌شنبه خبر مهمی را به اطلاع مردم خواهد رساند، و پروپاگاندای رسانه‌ای گسترده‌ای در خصوص پخش زنده‌ی سخنرانی وی در جلسه هیات دولت پخش شده بود، خبر شگفتی آور حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت به شکست امریکا در مقابله با ایران و ادامه ایستادگی ملت ایران در برابر قلدری‌های امریکا خلاصه شد و با اشاره به اینکه خواسته امریکا در خصوص بازگرداندن امریکا بی‌نتیجه خواهد بود، محدود ماند. وی در عین حال اظهار داشت اگر امریکا بخواهد به قلدری خود ادامه دهد و بر اینکه می‌تواند قطعامه‌های سازما ملل را باز گرداند پافشاری کند، حتما با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.رئيس جمهور افزود امریکا خواسته غیرحقوقی و ناصحیحی را مطرح کرده است که اکثریت قاطع و قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت در برابر آن ایستادگی کرده و آن را رد کرده‌اند. وی افزود لذا حرف زدن آمریکا جز یاغی‌گری معنای دیگری نخواهد داشت و کسی زیر بار این حرف نخواهد رفت. روحانی همچنین خاطرنشان کرد که عواقب اینگونه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها به خود آمریکا برمی‌گردد.
رئیس جمهور ایران در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه فشار حداکثری امریکا باعث انزوای حداکثری امریکا شده است، ‌اظهار داشت فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران هم در بخش سیاسی و هم در بخش حقوقی شکست خورده است.وی همچنین اظهارات امریکا در خصوص استفاده از مکانیسم ماشه را غیرمعقول خواند و با شاره به اینکه این اظهارات و این اقدام قابل پذیرش نیست یادآور شد پیش از این هم کاملا روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی خواهد شد.
روحانی همچنین به بی‌توجهی شورای امنیت به درخواست امریکا اشاره کرده و اظهار داشت شورای امنیت به درخواست امریکا بی‌اعتنایی کرد و برای بررسی درخواست امریکا حتی جلسه‌ای هم تشکیل نداد.
وی افزود در برابر ملت ایران یک راه بیشتر به جز احترام به حقوق ملت ایران و با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفتن، وجود ندارد.
روحانی همچنین در ادامه‌ی اظهاراتش از اعضای شورای امنیت و شورای امنیت برای ایستادگی در مقابل خواسته غیرقانونی ایالات متحده قدردانی کرد.
رئیس جمهور در بخشی از سخنانش در خصوص برجام بار دیگر بر پایبندی جمهوری اسلامی و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی تاکید کرد و با اشاره به اینکه اگر ۵ کشور حاضر در توافق هسته‌ای به تعهدات مالی خود بازگردند، جمهوری اسلامی هم به طور کامل به تعهدات خود باز خواهد گشت، تاکید کرد علت کنار گذاشتن تعهدات برجامی و کاهش این تعهدات توسط جمهوری اسلامی این بوده است که جمهوری اسلامی یک سال برای پاسخ مثبت اقتصادی اروپا به تعهدات اقتصادی برجام صبر کرده است. وی در عین حال از کشورهای اروپایی به خاطر اقدامات و مواضع مثبت این کشورها در حوزه‌ی حقوقی و سیاسی قدردانی کرد.
وی افزود جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده است، اما در عین حال تاکید کرد جمهوری اسلامی در هیچ زمانی حاضر نیست در یک توافقی که توازن آن بهم خورده، بار آن توافق را یکجانبه برعهده بگیرد.
وی به موفقیت‌های ملت ایران در دو سال و نیم گذشته اشاره کرد و اظهار داشت دشمنان فکر می‌کردند مردم تحت فشار تسلیم زورگویی‌های آنها می‌شوند. روحانی افزود مردم ایران به رغم فشاری که بر روی زندگی آنان بود ایستادگی و مقاومت کردند و این موفقیت‌ها ثمره همین ایستادگی ملت است.

مشخص نیست که حسن روحانی به چه موفقیتی در مقابل ایستادگی در برابر فشارهای امریکا اشاره می‌کند. آنچه به طور واقعی وجود دارد، نه موفقیت بلکه شکست سنگین اقتصادی ایران در زیر فشارهای اقتصادی است که طی کمتر از سه سال ارزش پول ملی را بیش از ۷ برابر کاهش داده و موجب کاهش هفتصد درصدی ارزش پول ملی شده است و به همان نسبت به افزایش چندصد درصدی قیمت کالاها در مدتی کوتاه انجامیده است و بحران اقتصادی عظیمی را در کشور ایجاد کرده و حتی طبقات مرفه را دچار مضیقه‌ی مالی کرده است.
از ابتدا هم جز فشار اقتصادی قرارنبود که فشار دیگری بر زندگی مردم وارد شود و ایالات متحده امریکا از همان ابتدا به تشدید فشار اقتصادی بر ملت ایران و نیازمند کردن ملت ایران تاکید کرده بود. فشارهای اخیر امریکا در دوسال اخیر و محدود کردن تمامی مجاری مبادلات ارزی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی نیز نتیجه‌ای فراتر از فشار اقتصادی نفسگیر بر ملت ایران نداشته است و امریکا با محدود کردن و متوقف کردن امکان مبادلات ارزی و تجاری جمهوری اسلامی این فشار اقتصادی را به حداکثر رسانده است.
ضمن اینکه تحلیل‌گران اقتصادی بارها تاکید کرده‌ان که حتی اگر خواسته امریکا تاثیر حقوقی مشخصی بر تشدید تحریم‌های ایران نداشته باشد، اما تاثیر روانی آن بر بازار ایران و اقتصاد ایران از یک سو و نگرانی شرکت‌های بین‌المللی از تحریم‌های امریکا از سوی دیگر، علاوه بر تشدید گرانی‌ها و سقوط ارزش پول ملی در ایران، موجب خواهد شد که بسیاری از این شرکت‌ها با وجودی که محدودیت حقوقی در این زمینه وجود نخواهد داشت، اما از ترس و نگرانی محدودیت‌های تحریمی امریکا از هرگونه مبادله تجاری با ایران خودداری کنند؛ همان اتفاقی که در دو سال اخیر در تعامل شرکت‌های بین‌المللی با ایران رخ داده است.