وضعییت قرمز کرونایی در سراسر کشور و افزایش مرگ و میر

در حالی که بسیاری از کارشناسان بیش از دو ماه قبل از آغاز ماه محرم در ایران نسبت به مخاطرات ناشی از نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های ارتباطی در ایام محرم هشدار داده و تاکید کرده بودند باید امکان هرگونه تجمعی از عزاداران گرفته شود، وزیر بهداشت روز پنج شبه با اشاره به اینکه هیچ نقطه از کشور امن نیست از قرمز شدن تمام کشور به خاطر خطر شیوع کرونا خبر داده است.
وی که پیش از این از مداحان و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا به خاطر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تشکر کرده بود، روز پنج شنبه با وخیم خواندن اوضاع کشور از نظر شیوع کرونا، یادآور شده است که عامل اصلی افزایش شیوع کرونا در کشور، مراسم ماه محرم است. وی تاکید کرده است بیمارانی که در روزهای اخیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و شیوع کرونا مربوط به مراسم محرم است.این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه کارشناسان بر ممنوعیت تجمعات در ایام محرم تاکید کرده‌اند، از حضور عزاداران در بیت و حضور سایر افراد در مراسم عزاداری تاکید کرده و مراسم عزاداری خود را به صورت انفرادی و تک نفره برگزار کرده بود. با این وصف نه رهبر جمهوری اسلامی ایران و نه مقام‌های بهداشتی در ایران با وجودی که از ضرورت اعمال محدودیت شدید در مراسم محرم اطلاع داشتند، هیچ گونه محدودیتی در این خصوص اعمال نکردند و تمامی محدودیت‌ها را منوط به رعایت خود عزاداران دانستند.
ایران جزو معدود کشورهایی است که در ماه‌های اخیر هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص کرونا درکشور اعمال نکرده است و روند زندگی کاملا به شرایط عادی و پیش از کرونا باز گشته است و تنها محدودیت اعمال‌شده در این خصوص، مربوط به استفاده از ماسک است که به صورت نیم بند در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
غیر از استفاده از ماسک نه محدودیتی در خصوص بازگشایی مراکز تجاری و نه محدودیتی در خصوص تردد در سطح شهر در ایران از پنج ماه قبل اعمال نشده است.
این آزادی عمل در خصوص کرونا در حالی در ایران وجود دارد که در بسیاری از کشورها هنوز ساعات کار حتی فروشگاه‌ها نیز هنوز به حالت عادی باز نگشته است و محدودیت‌های تردد در بسیاری از شهرها در جهان همچنان ادامه دارد.
تمامی مسافران در بدو ورود به کشورها مجبور به حضور در مراکز قرنطینه و پرداخت هزینه‌های هنگفت در این مراکز هستند بااین وجود نه مسافران خارجی و نه افراد و شهروندان عادی در ایران هیچ گونه محدودیتی در تردد ندارند و مقام‌های مسئول در این خصوص به اعلام اینکه شرایط در کشور بحرانی است،‌ اکتفا می‌کنند.
در همان حال ستاد کرونا در کشور با اشاره به بحرانی بودن شرایط در کشور، ضمن هشدار در خصوص فرارسیدن موج سوم کرونا در ایران نسبت به بحرانی‌تر شدن شرایط کرونا در ایران هشدار داده است، بدون آنکه محدودیت خاصی را د این خصوص در حوزه‌ی عمومی اعمال کند.
در این میان بیمارستان مسیح دانشوری از پرشدن تختهای این بیمارستان خبر داده است . بنظر میرسد به همین منوال اگر تعداد بیماران به پیش برود بیمارستانها فاقد تخت لازم برای پذیرش بیماران
خواهند بود علاوه براین برخی پیش بینی میکنند که ممکن است با همین منوال تعداد مرگ ومیر به بیش از ششصد نفر در روز نیز افزایش یابد .در شرایط وجود مشکلات اقتصادی این بحران میتواند ابعاد عظمتری به خود بگیرد