رای گیری شورای امنیت و قعطنامه تمدید تحریم تسلیحاتی

رای‌گیری مجازی شورای امنیت درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران روز پنجشنبه آغاز شدو عصر جمعه نتیجه آن معلوم خواهد شد آمریکا پیش‌ از این، پیش‌نویس این قطعنامه را به پانزده عضو شورای امنیت ارائه کرده بود.امریکا همچنین شش صفحه یادداشت حقوقی همراه این قعطنامه فرستاده که نشان دهد امریکا میتواند در صورت رد تحریم میتواند از مکانیزم ماشه برای بازگشت همه تحریمهای ایران استفاده کند . به نظرناظران بنظر نمی‌رسد این قطعنامه شانس چندانی برای تصویب در شورای امنیت داشته باشد.
نشریه فارین پالسی پیش از این نوشته بود که ممکن است نیازی نباشد روسیه و چین بخواهند این قطعنامه را وتو کنند، زیرا تاکنون این قطعنامه از حمایت اکثریت نه عضو اعضای شورای امنیت برخوردار نشده است. در این میان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در بیانیه مطبوعاتی که روز پنج‌شنبه منتشر شد گفته که پیش نویس قطعنامه آمریکا که در نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه شده است، با هدف پرداختن به سیاست داخلی آمریکا بوده و به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ارتباطی ندارد
.در این بیانیه آمده این پیش‌نویس قطعنامه، یکپارچگی، اقتدار و اعتبار شورای امنیت، و به طریق اولی، سازمان ملل متحد و چند جانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و دیپلماسی را هدف قرار داده است. ایالات متحده برای ارضای اعتیاد عمیق خود به اعمال تحریم و توجیه رفتار غیرمسئولانه خود در شورا ، بی اساس ایران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند در حالیکه مداخلات، رفتارهای مخرب، و اشتهای سیری‌ناپذیر برای صادرات سلاح‌های مرگبار خود به کشورهای منطقه، همچنین حضور تعداد زیادی از نیروهای این کشور در خاورمیانه و اقدامات مخرب آنها منابع اصلی بی ثباتی، ناامنی و رنج انسانی در این منطقه است.در این بیانیه از اعضای شورای امنیت خواسته شده که در مقابل اقدام غیرقانونی ایالات متحده مقاومت کنند، سوء استفاده و دستکاری در کار شورا را رد، و ثابت کنند که این نهاد قادر است از برجام مورد تایید خود پشتیبانی کند.
بنظر میرسد که امریکا برای تصویب طرح خود با توجه به چالشهایی که با چین در پیش رودارد و مخالفت روسیه با مشکل جدی مواجه خواهد شد و استفاده از مکانیزم ماشه نیز چالشهای حقوقی جدی برای امریکا در شورای امنیت ایجاد خواهد کرد .