رای عدم اعتماد به وزیر صنعت پیشنهادی و غیبت روحانی در مجلس

در روزیکه روحانی دستور داده بود که امتحان کنکور در موعد مقرر برگزار شود وخود در جلسه رای اعتماد به مدرس خیابانی وزیر صنعت پیشنهادی به بهانه توصییه ستاد ملی مبارزه با کورونا ،شرکت نکرده بود. رای منفی داد و بدین ترتیب دولت روحانی که در بی نظمی برگزاری کنکور ، و بحران اقتصادی و بی توجهی برای مقابله با کورونا قرار گرفته است با بحران رای عدم اعتماد به وزیر صنعت قرار گرفت و با توجه به محدودیت زمانی برای انتصاب سر پرست جدید باید از رهبر جمهوری اسلامی حکم حکومتی بگیرد نمایندگان مجلس با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق و ۱۰رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ آرا ماخوذه با حضور حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند. در جلسه رای اعتماد موافقین و مخالفین مطالب خود را مطرح کردند و درنهایت در مجلس که کاملا با نهاد رهبری هماهنگ است وزیر مربوطه رای عدم اعتماد گرفت . حاجی دلیگانی از نمایندگان مخالف وی در نطقش گفت خیابانی ۱۵ ماه در جایگاه وزیر صمت فعالیت کرده اما به جای کار قانون‌شکنی بسیاری دارد از این رو رأی مجلس به خیابانی جایزه به مسببان گرانی و احتکار است، به خیابانی بگویید به خیابان امین حضور برود و به کارگرانی که برای خرید جهیزیه آمده‌اند، جواب بدهد. بنده تعهد می‌دهم به هر میزانی که به وی رأی اعتماد دادند من نیز اعتماد کنم. مشکل ما با تصدی وزارت صمت از سوی خیابانی عدم توجه ایشان به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم اقدام به موقع و نبود کار جهادی است.
امیر آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس در موضعی انتقادی بخاطر عدم حضور روحانی در مجلس بخاطر کورونا گفت رئیس جمهور باید برای معرفی سرپرست جدید وزارت صمت از مقام رهبری اجازه حکم حکومتی بگیرد. .در این میان قالیباف رئیس مجلس گفت که ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به استعلام رئیس جمهور برای حضور در مجلس حضور ایشان را از جهت شرایط کرونایی به مصلحت ندیده بود.وی در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی درباره عدم حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت گفت هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشتند که این را متذکر شوم و هم چند روز قبل نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شده بود که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آن‌ها از جهت کرونایی، حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم.
در این میان علیرضا سلیمی در تذکری مستند به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با تأکید بر ضرورت حفظ شأن و اقتدار مجلس گفت:‌ باید براساس آیین‌نامه عمل کنیم. طبق تبصره ۱ ماده ۲۰۴ درباره معرفی وزیر، رئیس جمهور باید در مجلس حضور یابد و به مدت یک ساعت کلیات برنامه‌های وزیر را برای نمایندگان بیان کند. این اختیار نیست.وی افزود عدم حضور رئیس جمهور، کسر شأن مجلس است. چرا ایشان تشریف نیاوردند. گفته می‌شود ستاد ملی مبارزه با کرونا به ایشان توصیه کرده که به مجلس نیاید. پس چطور به یک میلیون دانش‌آموز می‌گویید در کنکور شرکت کنند. مگر خون شما رنگین‌تر است. این تبعیض آشکار است.وی گفت ما ۲۷۵ نماینده هر روز ۱۰ تا ۱۱ ساعت برای رتق و فتق امور مملکت کنار هم می‌نشینیم. این اقدام ایشان کسر شأن مجلس است. سلیمی با اشاره به پایان مهلت سرپرستی مدرس خیابانی در وزارت صنعت گفت امروز آخرین روزی است که آقای مدرس می‌تواند در وزارتخانه امضا کنند. در واقع مجلس را در عمل انجام شده قرار دادند در حالی که باید شأن مجلس را به عنوان یک قوه مستقل حفظ کنند. ایشان مکلف بوده در مجلس حضور یابد و در مورد وزیر توضیحاتی بدهد. در این میان آشنا مشاور رییس جمهور در واکنش به رد صلاحییت وزیر پیشنهادی آن را ناشی از غروردانست . ولی مشخص نکرد غرور وزیر پیشنهادی یا غرور رییس جمهور عامل این قضییه بوده است .
رفتار روحانی که همیشه امیخته با غرور و تکبر است اکنون در مقابله با کورونا وافزایش مرگ ومیر مردم و بحران اقتصادی نفس گیر به صورت عریانی در افکار عمومی مورد انتقاد قرار میگیرد وی در عدم شرکت در مجلس عملا به مجلس نشان داد که حفظ جان خودش مهمتر از امور مملکتی است و از سوی دیگر مجلس جدید نیز اماده است که اگر فرمان منع رهبر نباشد فوری اورا استیضاح کند . اکنون ممکن است از لحاظ حفوقی کل کابینه وی نیاز به رای اعتماد مجلس داشته باشد که در اینصورت ممکن است بحران جدیدی برای وی رقم زده شود .