استعفای برایان هوک و انتصاب آبرامز طراح عملیاتی و مسئول امور ونزوئلا

به گزارش رسانه هابرایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته از سمتش استعفا می‌کند
وی که روابط نزدیکی با جان بولتون داشت از سوی تیلرسون وزیر خارجه سابق به این سمت رسیده بود و بعد از اخراج تیلرسون از سمت وزیر خارجه آمریکا سمتش را حفظ کرده بود. همچنین به گزارش سی ان ان چند ساعت قبل از انتشار خبر استعفا ی هوک توسط روزنامه نیویورک تایمز، وی با کلی کرفت سفیر آمریکا در سازمان ملل دیدار داشته تا آخرین گزارش‌ها در مورد تلاش برای تحریم ایران را ارائه دهد. هوک در مصاحبه‌ با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت هیچ وقت زمان مناسبی برای رفتن نیست.خروج برایان هوک در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترامپ علی‌رغم محدود کردن درآمدهای نفتی ایران به اهداف اصلی خودش دست پیدا نکرده است.
هوک در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت گاهی سفر مسئله اصلی است و گاهی مقصد. درباره راهبرد ما در قبال ایران، مسئله هر دو است. ما دوست داریم به توافقی جدید با رژیم دست پیدا کنیم. اما همزمان، فشارهای ما منابع مالی آنها را نابود کرده است.وی افزودبا هر ملاکی که بسنجیم، رژیم و نائبان تروریستی آنها نسبت به سه سال و نیم قبل‌تر ضعیف‌تر شده‌اند. به توافق برسیم یا نرسیم، خیلی موفق عمل کرده‌ایم.
هوک در اخرین سخنرانی خود در نشست سالانه امنیتی اَسپِن روز چهارشنبه گفت ایران برای گرفتن امتیاز دست به اخاذی هسته‌ای می‌زند.وی گفت که آمریکا از برجام خارج شده و ایرانی‌ها مدام اروپایی‌ها را تهدید می‌کنند.وی با اشاره به استراتژی دولت ترامپ در برابر تهران پس از خروج از برجام گفت ما توانسته‌ایم مجاری درآمد رژیم را ببندیم.وی گفت رژیم ایران از سال 2012 بیش از ده میلیارد دلار در عراق، سوریه، و لبنان هزینه کرده است.اما پس از اتخاذ رویکرد فشار حداکثری ما به قول برخی نیروهایشان آن روزهای طلایی دیگر گذشته است و دیگر برنمی‌گردد. ایران دیگر پول سابق را ندارد.
وی گفت این همان است که ما می‌خواهیم ببینیم. عوامل نیابتی رژیم تضعیف شده‌اند و رژیم باید میان هزینه کردن برای اسلحه در دمشق و نیازهای ضروری در تهران، یکی را انتخاب کند.
نیویورک تایمز گفته با استعفای هوک هر گونه شانس باقی مانده برای دیپلماسی با ایران قبل از اتمام دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ را از بین خواهد بود در این میان مخالفان هوک معتقدند که راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران چیز جز مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها نبوده و دولت ترامپ هیچ راهبردی در قبال ایران نداشته است.
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با تایید کناره گیری هوک در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت هوک تصمیم گرفته است تا از نقش خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و دستیار ارشد وزیر خارجه جدا شود. وی گفت هوک انتخاب من برای ایران در بیش از دو سال بود و دستاورد تاریخی در مقابله با ایران کسب کرد. او با موفقیت با ایرانی‌ها درباره آزادی مایکل وایت و ژیو وانگ از زندان مذاکره کرد. پمپئو گفت پس از پایان دوره هوک، الیوت آبرامز علاوه بر مسئولیت‌های خود به عنوان نماینده ویژه در ونزوئلا، سمت نماینده ویژه برای ایران را نیز به عهده خواهد گرفت. آبرامز در ماجرای مک فارلین به دروغگویی متهم شده است و در امور ونزوئلا نیز طراح عملیاتی برای سقوط چاوز و مادورو بوده است . هنوز مشخص نیست که نتیجه این انتصاب چه تاثیری در روابط ایران و امریکاخواهد گذاشت.