ترامپ و ادعای اشتیاق ایران وکره شمالی برای مذاکره با امریکا

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شد و راهبرد فشار حداکثری تحریم های متعددی بر ایران اعمال کردوقصد داشت با خروج از برجام ایران را به میز مذاکره جدید بیاورد و تاکنون در این مسیر علیرغم اعمال تحریمهای سنگین موفق نشده است و بنظر نمی رسد در چندماه آینده نیز در این زمینه موفق شود .اکنون میگوید خودداری ایران بخاطر نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری است .
ترامپ روز چهارشنبه در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز گفت که اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک نبود ایران و کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای خود با واشنگتن مذاکره می‌کردند .وی گفت اگر ما انتخابات را پیش‌روی خود نداشتیم دو اتفاق روی می‌داد؛ نخست اینکه بازار سهام ما که پیش از این نیز رکورد‌هایی زده است، حتی هم‌اکنون نیز در حال افزایش بود و دوم اینکه چین و ایران و همه طرف‌ها شامل کره شمالی در روز نخست و ظرف 24 ساعت سر میز مذاکره و خواهان توافق با ما بودند.ترامپ افزود در هر صورت اگر هیلاری کلینتون پیروز می‌شد مدت طولانی بود که شما در جنگ بودید؛ ممکن بود این جنگ به پایان برسد و یا نرسد، اما در هر صورت شما با کره شمالی در جنگ بودید.
در واکنش به این ادعا وندی شرمن نمایده ارشد دولت سابق آمریکا در مذاکرات هسته ای برجام گفت که وضعیت موجود با ایران پس از خروج دولت فعلی آمریکا از برجام بدتر شده است. وندی شرمن روز چهارشنبه در نشست امنیتی آسپن درباره خروج دولت فعلی آمریکا از توافق هسته ای گفت: این اقدام ما را در وضعیت بدی قرار داده است.
شرمن گفت تنها چیزی که از رویکرد فشار حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران حاصل شده است، به گفته خود برایان هوک نماینده ویژه آمریکا ، مقاومت ایران است.
شرمن افزود دولت آمریکا تاکتیک هایی داشته است، اما برایم روشن نیست که هدف راهبردی آن چیست. دولت گفته است که به دنبال تغییر حکومت نیست. با این وجود، گفته اند که از این طریق اهرم فشاری برای رسیدن به مذاکراتی بهتر ایجاد می کنند. اما فکر می کنم همه ما می دانیم که ایران نزدیک به مذاکره با این دولت آمریکا نیست و بنابراین ما در وضع کاملا بدتری قرار داریم.
سه ماه مانده به انتخابات آمریکا، کره شمالی پایان مذاکرات با واشنگتن را اعلام کرده و گفته که قصد از سرگیری مذاکرات را ندارد. تنش پکن و واشنگتن در بالاترین سطح خود قرار گرفته و ایران نیز تاکید کرده وارد مذاکره با امریکا تحت فشار تحریم نخواهد شد .