ولایتی و حمایت از اقدام اردوغان در باز گشایی مسجد ایاصوفیه

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر در امور بین الملل از اقدام اردوغان در تبدیل موزه ایاصوقیه به مسجد حمایت کرد که نظررهبر جمهوری اسلامی در این مورد را میخواسته مطرح کند .
وی گفت بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌ها قبل از سال 1942 به مسجد و کلیسا تبدیل شود.
ولایتی در واکنش به اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، گفت پمپئو خرده فرمایشی ندارد .اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت پانصد سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌ جمهور کشورشان هستند.ولایتی گفت: با وجود همه تبلیغات لائیک ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می گذارند.
ولایتی افزود من چندی پیش به‌ عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و در آن تأکید شد که اقدام رئیس‌ جمهوری ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کاری بسیار مهم و خواست مردم این کشور است و مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند.
سخنان ولایتی نمایانگر بیان ایدولوژیک نهاد حکومت جمهوری اسلامی است که قصد دارد چالش ایران و غرب را که بر مبنای توسعه اقتصادی و فرهنگی است را به چالشی میان اسلام و مسیحییت تبدیل کند . حمایت از اقدام اردوغان نیز در این راستاست .