واکنش رییس دفتر رییس جمهور درباره قرارداد با چین و مذاکره با آمریکا

چالش‌ها درباره‌ی توافقنامه ۲۵ ساله‌ی بین چین و ایران همچنان ادامه دارد و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان در تلاش هستند تا با عادی جلوه دادن این توافق ، عادلانه بودن آن را به منتقدان اثبات کنند. در ادامه‌ی دفاع مقام‌های جمهوری اسلامی از توافق بین ایران و چین، ‌محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این موضوع که روابط ایران و چین می‌تواند نظمی را که آمریکا به دنبال آن است، به هم بزند، انتقادات مطرح شده در خصوص توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به گسترش روابط ایران و چین در ابعاد مختلف در دهه‌های اخیر، اظهار داشت دو کشور در حال حاضر از نظر حجم روابط اقتصادی، فعالیت‌های فرهنگی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به جایی رسیده‌اند که می‌توانند به عنوان دو شریک روی هم حساب باز کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه این سند هنوز به توافق نهایی نرسیده،‌ شایعات در خصوص این قرارداد را توهم خواند و اظهار داشت مشابه همین مذاکرات با روسیه و دیگر کشورهای همسایه نیز در جریان است. واعظی اظهار داشت در هیچ کجا مرسوم نیست جزئیات و ابعاد سندی که هنوز بر آن توافق نشده، اعلام شود.
واعظی با بیان اینکه این قرارداد برای اولین بار از طرف کاخ سفید مشابه قرارداد ترکمانچای عنوان شده، انتقادها از این توافق را تحت تاثیر رسانه‌های خارجی دانست و گفت انتقادات مطرح شده در این خصوص نه با قانون اساسی و نه با سیاست‌هایی که رهبری ترسیم کرده است، همخوانی ندارد واگذاری بخشی از خاک ایران به چین را نادرست خواند و گفت در این سند راهبردی هیچ اشاره مستقیمی به موضوعات نظیر کیش، قشم نشده است.
وی اعتراض مردم به واگذاری خاک ایران به چین را کار امریکا دانست و با اشاره به اینکه امریکایی‌ها به دنبال ایجاد فاصله بین مردم و نظام هستند، گفت هدف بر هم زدن رابطه ایران و چین است، نه دفاع از ایران. واعظی علت این امر را این دانست که روابط ایران و چین نظم جهانی به رهبری امریکا را بر هم می‌زند. وی افزود تنها بر خوردن نظم امریکایی است که موجب نگرانی آنها شده است. وگرنه انها نگران این نیستند که ایران توافق بدی نبندد. واعظی همچنین گفت که جمهوری اسلامی نه با دولت ترامپ و نه با دولت بایدن مصاحبه نخواهند کرد .