وزیر امورخارجه و تکذیب شایعات در مورد توافق با چین

موضوع توافق۲۵ ساله با چین همچنین توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز رد شده و انتشار این اخبار را ناشی از غرض‌ورزی دشمنان توسعه روابط بین دو کشور دانسته و آن را تکذیب کرده است. ظریف که پیرامون گفتگو درباره مسائل وزارت امور خارجه به مجلس دعوت شده است، تاکید کرده است روابط جمهوری اسلامی ایران با چین روابطی راهبردی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است و مسائلی مانند فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان در آن مطرح نیست.
این در حالی است که برخی از دیگر افراد نزدیک به حاکمیت نیز ضمن اشاره به محرمانه بودن این قرارداد، توجه صریح آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را به این قرارداد مورد تاکید قرار داده‌اند. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید کرده است این قرارداد پس از سفر فرستاده رهبر جمهوری اسلامی به چین پیگیری شده است. برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که سفیر ویژه‌ی خامنه‌ای که در پیگیری این قرار داد نقش داشته است،جدا از علی لاریجانی رییس سابق مجلس ، غلامعلی حداد عادل، مشاور رهبری و پدرزن مجتبی خامنه‌ای است که در اردیبهشت ماه سال گذشته به چین، سفر کرده بود.
لازم به ذکر است که محمود احمدی نژاد برای اولین بار موصوع این قرارداد را در رسانه‌ها مطرح کرد و در حال حاضر هم بارها این موضوع را مورد تاکید قرار داده است که او بوده است که برای اولین بار این قرارداد را در فضای رسانه‌ای مطرح کرده و توجه رسانه‌ها را به آن جلب کرده است.
در عین حال بسیاری از منتقدان با اشاره به شرایط تحریمی ایران اظهار می‌دارند که در تقویت نقش چین در جمهوری اسلامی و تقویت جایگاه وی در مبادلات تجاری و بازرگانی ایران،‌ایالات متحده نقش کلیدی دارد که با قطع تمامی مراودات اقتصادی ایران،‌زمینه را برای استحاله‌ی اقتصادی جمهوری اسلامی و ایران در چین فراهم کرده است.
گرچه برخی تاکید دارند توجه استراتژیک و راهبردی ایران نسبت به چین بسیار فراتر از فشارهای اقتصادی امریکا به ایران است که به روگردانی جمهوری اسلامی به چین انجامیده است. چین از نگاه رهبری جمهوری اسلامی متحد استراتژیک است و تبلور بخشی از پروژه نگاه به شرق است .چین تنها کشوری است که ایران با وجود خشونت‌های مرگبار چین علیه مسلمانان این کشور، علیه این خشونت‌ها همواره سکوت کرده است و هیچ گاه حمایت از مسلمانان چینی توسط حکومت چین را که در این کشور در سخت‌ترین و خشونت‌بارترین شرایط زندگی می‌کنند مورد انتقاد قرار نداده است.