مصاحبه فرمانده سابق نیروی دریایی و دستگیری خبرنگاران

در پی انتشار مصاحبه‌ی تند و انتقادی دریادار سیاری فرمانده سابق نیروی دریایی در خصوص جنگ که انتقادات تندی را نیز به دنبال داشت و در زمان انتشار رسمی در صدا و سیما بخش‌های مهمی از مصاحبه سانسور شده بوده، برخی اخبار حاکی از شکایت سپاه پاسداران از مدیران و خبرنگاران ایرنا است که اقدام به انتشار مصاحبه انتقادی حبیب‌الله سیاری معاون ارتش کرده‌اند. سیاری در این مصاحبه به تبعیض موجود نسبت به ارتش اشاره کرده و گفته بود ارتش به خاطر ملاحظات امنیتی و همچنین عرفی ارتش دلیلی برای خودنمایی در خصوص اقدامات نظامی خود نمی‌بیند. وی همچنین تلویحا اقدامات تبلیغاتی سپاه پاسداران و بسیج را مورد انتقاد قرار داده و آن را خلاف اصول نظامی دانسته بود.سیاری همچنین به کشته شدن حداقل ۱۹ نفر از پرسنل نیروی دریایی ارتش به خاطر شلیک اشتباهی ناو جماران اشاره کرده که پس از انتشار در خبرگزاری حذف و دیگر منتشر نشد.
گفته می‌شود خبرنگاران و مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی مورد تعقیب قضائی قرار گرفته و وسایل ارتباطی آنها نیز توقیف شده است.
این در حالی است که سید ضیا هاشمی مدیر وقت خبرنگاری ایرنا علاوه بر این، از پست خود نیز برکنار شده است. گرچه سید ضیا هاشمی برکناری خود را تکذیب کرده است،‌اما به گفته تحلیل‌گران به علت همزمانی معارفه مدیر جدید خبرگزاری ایرنا با انتشار مصاحبه‌دریادار ستاری، این گمانه تقویت شده است که هاشمی به عنوان اقدام تنبیهی در خصوص انتشار مصاحبه سیاری علیه سپاه برکنار شده باشد.
انتقادها در این خصوص همچنان ادامه دارد و برخی با اشاره به وضعیت وخیم آزادی بیان اظهار داشته‌اند شرایط و وضعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی به حدی رسیده که حتی نفر دوم ارتش هم برای مصاحبه با رسانه‌ها باید از سپاه پاسداران اجازه بگیرد.
سیاری همچنین در این مصاحبه از فعالیت سیاسی نیروهای مسلح در سیاست انتقاد کرده و گفته بود سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره فعالیت سیاسی خود را تکذیب کرده است اما از سال‌های ۸۴ به بعد مشارکت سیاسی سپاه و مداخله سپاه در روندهای سیاسی کشور کاملا آشکار است و بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.
ضمن اینکه فعالیت های غیرنظامی سپاه به فعالیت سیاسی و مداخله در روندهای سیاسی محدود نمی‌شود و سپاه پاسداران علاوه برمداخلات سیاسی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، بازرگانی، بین‌المللی، علمی و عمرانی نقش پررنگی دارد و به گفته بسیاری از تحلیل‌گران کنترل تقریبا تمامی بخش‌های ساختاری نظام را در اختیار گرفته است و امپراطوری عظیم اقتصادی و سیاسی و تجاری تشکیل داده است که کنترل تمامی کشور را در اختیار سپاه قرار داده است.
وی همچنین در این مصاحبه تاکید کرده بود که ارتش اعتقادی به اقدامات تبلیغاتی برای معرفی اقدامات ارتش و رسانه‌ای کردن این اقدامات ندارد. سیاری با اشاره به اقدامات محسن رضایی اقدامات وی را در راستای ارائه‌ی تصویری ضعیف از ارتش عنوان کرده و از آن انتقاد کرده بود.
اما در همان حال سردار شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به اینکه سپاه در خصوص مصاحبه ایرنا با یکی از مسئولان ارتش جمهوری اسلامی شکایتی از ایرنا نداشته است، گفته بود اخبار منتشرشده در این خصوص کذب است و سپاه این ادعاها را مورد پیگرد قرار خواهد داد.
همچنین موسسه‌ی رسانه‌ای موج از آمادگی این موسسه برای همکاری با ارتش در زمینه‌های هنری و رسانه‌ای خبر داده است. این اظهارات در حاالی عنوان می‌شود که دریادار سیاری ضمن نادیده گرفتن نقش ارتش در تولیدات سینمایی اظهار داشته بود که در بسیاری از موارد تصاویری که از افراد قدرتمندی ارتشی در رسانه و در تولیدات هنری نمایش داده می شود تصاویری ضعیف و غیرواقعی است.
چالش بین ارتش و سپاه نه تنها در حال حاضر بلکه در دوران جنگ نیز یکی از چالش‌های جدی در جمهوری اسلامی بوده است. تاکتیک‌های حرفه‌ای و کلاسیک ارتش هموارهم مورد انتقاد سپاه قرار داشته و سپاه سال‌هاست که در تلاش است تا موفقیت‌ها در جنگ را به نام خود و شکست‌های نظامی در جنگ را به پای ارتش بنویسد. موضوعی که بارها تلویحا مورد تایید مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و رهبران جمهوری اسلامی نیز قرار گرفته است.