روحانی و دفاع از اقدامات دولت

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت خود را تحت حمایت‌های آیت الله خامنه‌ای دانست و با تاکید بر اینکه دولت از دو قوه‌ی مجریه و مقننه و نیروهای مسلح درخواست کمک دارد، به شرایط تحریمی در کشور و فشارهای اقتصادی ناشی از آن اشاره کرد و یادآور شد با چنین شرایطی، وقت تنش و بگو مگو در کشور نیست.
خامنه‌ای همچنین از ملت ایران و نیز حمایت‌های رهبر و کمک‌های شورای عالی امنیت ملی تشکر کرد.
وی در ادامه در دفاع از عملکرد محمدجواد ظریف و وزارت امور خارجه این نهاد را سمبل قدرت سیاسی در کشور دانست و بار دیگر لغو قطعنامه‌های فصل هفت منشور را کاری بی‌نظیر در جهان دانست و آن را پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران دانست. روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش در جلسه هیات دولت به بورس اشاره کرد و ضرورت تقویت آن را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت بورس باید با استحکام به راه خود ادامه دهد. وی تاکید کرد دولت موظف است از اموال مردم حراست کند
. اظهارات حسن روحانی در خصوص صیانت از سرمایه‌های مردم در بورس در حالی عنوان می‌شود که بورس به عنوان بازار آزاد در چرخش سرمایه باید خود سازوکارهای حاکم بر خود را تعیین کند و حمایت‌های مستقیم و مداخله‌ی دولت در بورس گرچه در کوتاه مدت ممکن است به علت نیاز دولت به نقدینگی در چرخش مردم در بورس، به نفع مردم باشد، اما با غالب شدن منافع دولت در بورس، بورس نیز مانند دیگر کالاهای سرمایه‌ای و نیز دیگر بازارهای سرمایه به ابزاری برای کسب درامد ولت تبدیل خواهد شد و علاوه بر انکه از سازو کار طبیعی خود خارج خواهد شد، سرمایه‌های مردم را بیش از پیش در معرض ریسک قرار خواهد داد.
رئیس جمهور همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت دانست و در ادامه‌ی هشدارها و ضرب‌الاجل‌هایی که بانک مرکزی تعیین کرده، اظهار داشت صادرکننده ها موظف هستند ظرف سه ماه پول خود را باز گردانند.
حسن روحانی صادرکنده‌ها را متهم کرد که ارز خود را به امید گران‌تر فروختن در سامانه‌ی نیما در بازار عرضه نمی‌کنند و آنها را متهم کرد که در ایجاد فضای روانی جامعه با هدف افزایش نرخ ارز نقش دارند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران این خود دولت است که بازار ارز را به بازاری برای سودآوری هرچه بیشتر تبدیل کرده است و بازار ارز را به عنوان بازاری برای کسب درامد و جبران کمبود نقدینگی ارزی و ریالی خود تبدیل کرده است.
به گفته ی تحلیل گران در شرایطی که دولت از این بازار برای سودآوری اقتصادی خود استفاده می‌کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که دیگر فعالان حاضر در بازار سرمایه و نیز تجارت بین‌الملل از بازار ارز برای سود بیشتر اقتصادی خود استفاده نکنند.
وی همچنین به زمین‌های فراوانی که در اطراف شهرها و روستاها برای ساخت مسکن اختصاص یافته اشاره کرد و با بیان این موضوع که ۲۵۰ هزار هکتار به این منظور اختصاص یافته است،‌خاطرنشان کرد که این میزان به زودی به یک میلیون هکتار خواهد رسید.
به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان دولت در اطراف شهرها مستقلا زمینی در اختیار ندارد که بخواهد آن را به منظور ساخت و ساز در اختیار مسکن و شهرسازی قرار دهد. لذا به گفته‌ی بسیاری از مطلعان در این حوزه‌، ‌دولت با خرید زمین‌های اطراف شهرها علاوه بر آنکه به افزایش سرسام‌آور این زمین‌ها کمک خواهد کرد، رانت‌هایی را هم در اختیار مالکان این زمین‌ها و اراضی قرار خواهد داد که یا از طریق واگذاری این زمین‌ها به دولت سودهای هنگفتی را در اختیار بگیرند یا آنکه موجب خواهد شد کسانی که چنین رانت‌های اطلاعاتی در اختیار دارند با خرید و تصرف این اراضی سود تضمین‌شده‌ی هنگفتی را برای خود تامین کنند.
حسن روحانی در بخش دیگر اظهاراتش به اقدامات دولت برای مقابله با کرونا اشاره کرد و با اشاره به اینکه کشور به خاطر هماهنگی و همکاری‌ها در اسفندماه توانسته است از بیماری عبور کند، اظهار داشت در موج جدید شیوع کرونا در ایران استان‌های دیگری که در این خصوص درگیر نبوده‌اند، در شرایط قرمز قرار گرفته و شرایط بحرانی در این استان‌ها تشدید شده است.
وی همچنین به تفویض برخی اختیارات در سطح استان اشاره کرد و یادآور شد مقرر شده است که استان‌ها با اختیارات خود بتوانند پس از ارائه به کمیته‌ی اجتماعی در تهران محدودیت‌های مدنظر خود را اعمال کنند.
ااظهارات حسن روحانی در خصوص همکاری ها و اقدامات دولت در اسفندماه برای کنترل بیماری در حالی عنوان می‌شود که دولت در موج اول شیوع بیماری نیز اقدامات محدودکننده‌ی لازم برای کنترل بیماری را انجام نداده بود و به جز برخی تعطیلی‌های مقطعی که عمدتا هم با تعطیلات سالانه‌ی نورو همزمان شده بود،‌اقدام کنترلی و حدودکننده‌ی دیگری برای کنترل شیوع بیماری انجام نداد و در مقطع اسفندماه و اوج شیوع بیماری نیز کرونا در ایران و استان‌ها زرد تنها به کمک محدودیت های اعمال شده توسط خود مردم و نیز برخی مدیران محلی کنترل شده بود و دولت نقش تاثیرگذاری در این زمینه نداشت.
ضمن اینکه بنا به اظهارات برخی مدیران محلی تفویض اختیارات مدیران محلی در کنترل کرونا در موج دوم شیوع بیشتر یک تفویض اختیار صوری است و در نهایت با کسب تکلیف مدیران محلی با سطح کشوری و ستاد معمولا مجوزهای لازم برای اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه،‌آن گونه که در موج اول بیماری مطرح بود و اجرا شده بود، ‌فراهم نیست.
وی به الزامی شدن استفاده از ماسک در اماکن سرپوشیده اشاره کرد و آن را یکی از اقدامات مثبت دولت در کنترل بیماری در موج دوم عنوان کرد. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از کارشناسان در موج اول نیز بارها بر ضرورت اجباری شدن استفاده از ماسک تاکید کرده و یادآور شده‌اند که با وجود بی‌مبالاتی‌های مردم دولت موظف به اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه در خصوص استفاده از ماسک است. اما دولت هیچ گاه در پنج ماه اوج شیوع کرونا استفاده از ماسک را در هیچ نقطه ایران اجباری نکرد و به گفته‌ی کارشناسان در بحرانی شدن شرایط نقش کلیدی و موثر دارد.