قالیباف و حمله مجدد به دولت روحانی

محمدباقر قالیباف در نشست روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی،مجددا با اشاره به گزارش های رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به نمایندگان، دولت روحانی را به عدم برنامه ریزی و چشم انداز برای مقابله با بحران اقتصادی متهم کرد وی گفت: همکاران منکر زحمات دولت نیستند، بلکه قدردان تلاش های آنها هم هستند، اما نکته ای که همه باید به آن توجه کنیم، این است که واقعیت هایی وجود دارد که از خواسته های اساسی مردم، نظام و مقام رهبری است؛ و از ابتدای انقلاب هم وجود داشته و آن هم رهایی از وابستگی به نفت به دلیل فشارهای دشمنان است، این تصمیم دشمن برای محدود کردن فروش نفت ایران یک فرصت است و نه تهدید و تذکر دوستان هم این است که چرا یک برنامه مشخص و مدون برای عبور از این مشکلات وجود ندارد.وی با اشاره به احتمال کسری 150 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 99، بیان کرد: بنده معتقدم برای رهایی از این مشکلات راه های مختلفی وجود دارد و یکی از آنها اصلاح سیاست های مالیاتی کشور است، از طرفی در هیچکدام از گزارشات امروز به کاهش هزینه ها اشاره ای نشد.وی با اشاره به ضرورت اصلاح سیاست های مالیاتی کشور گفت: گاهی با فشار از چند میلیون نفر مالیات اندکی می گیریم که امروزه به دلیل شیوع کرونا، با مشکلات بسیاری روبرو شده اند، در حالی که باید از افراد دیگری مالیات دریافت شود اما به دلیل نداشتن سیستم منظم این امر مهم محقق نمی شود.
وی با بیان ااولویت اداره کشور بدون نفت گفت استقلال بودجه از درآمدهای نفتی خواسته همه مردم و مسئولان قبل از تحریم های نفتی دشمن بوده و باید در دستور کار قرار گیرد. توقع ما از دولت این است که راهکاری برای استقلال بودجه از درآمدهای نفتی به مجلس ارائه کند. یقیناً مجلس یازدهم هم در این مسیر دولت را همراهی می کند.
وی درخصوص بورس و سهام عدالت هم باید روش های اجرایی بهتر و مناسب تری اتخاذ کنیم. ما ظرفیت های مهمی در حوزه ارز 4200 تومانی داشتیم، اما متاسفانه در نوع تخصیص و اولویت دهی آن دچار مشکل بودیم. امیدواریم با همکاری دولت و مجلس و اتخاذ رویکرد جدید کشور را بدون نفت اداره کنیم.
بنظر میرسد برنامه قالیباف نشاندادن نا کارامدی دولت روحانی و مهار دولت میباشد . برجسته کردن ضعفهای اقتصادی دولت روحانی و نیز نقد دولت از زاویه نداشتن برنامه اقتصاد مقاومتی کاری که دایما رهبر جمهوری اسلامی برآن تاکید میکند . از موضوعاتی است که دایما تکرار خواهد شد و روحانی عملا کاری ازوی ساخته نیست جزانکه با تغییر ترامپ امکاناتی درحوزه بین الملل برایش گشوده شود .