روحانی و عقب نشینی از شعارهای سیاسی

در حالی که تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی و همچنین ناکارامدی و فساد اقتصادی، امان مردم را بریده و زندگی را برای مردم دشوار و پیچیده کرده است، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یک شنبه در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی بار دیگر اعلام کرد جمهوری اسلامی هیچ‌گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهد نشست.
حسن روحانی همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌ها ثمری برای دشمنان جمهوری اسلامی ندارد، گفت مردم در مقابل فشارهای خارجی ایستادگی بی‌نظیری از خود نشان داده‌اند. وی افزود با وجود تلاش‌هایی که دشمنان برای سخت‌تر کردن شرایط زندگی مردم انجام داده‌اند، همه‌ی شاخصه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی این فشارها را پشت سر گذاشته و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.
معلوم نیست حسن روحانی از چه بهبودی صحبت می‌کند و بر اساس چه شاخصه‌هایی این ادعا را مطرح می‌کند که شرایط اقتصادی و امنیتی اجتماعی کشور نسبت به سال قبل بهبود یافته است.
گرچه این اولین بار نیست که رئیس جمهور ایران چنین ادعایی می‌کند، اما در عین حال بنا به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان شرایط هم در سه حوزه اجتماعی، اقتصادی و امنیتی تاکنون به این بدی هم نبوده است.
نارضایتی اجتماعی در سال اخیر به حد بالایی رسیده و دامنه و دایره‌ی مخالفان جمهوری اسلامی به تدریج حتی لایه‌های نزدیک به حاکمیت را نیز در بر گرفته و موافقان نظام را نیز رودرروی نظام قرار داده است در حوزه‌ی اقتصادی نیز علاوه بر افزایش دائمی، مستمر و حتی روزانه‌ی قیمت‌ها در بازار، محدودیت‌های واردات کالا به کشور با تشدید قیمت کالاها، شرایط اقتصادی در کشور را روز به روز نگران‌کننده‌تر می‌کنند و آسیب بیشتری به مردم با شرایط اقتصادی متوسط وارد می‌کنند. با این وصف مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان با اطمینان خاطر از شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه احساس رضایت می‌کنند و اجبار مردم به تحمل شرایط موجود را به ایستادگی مردم تفسیر می‌کند.
روحانی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد دشمنان در صدد هستند تا با افزایش فشار به مردم دولت را وادار کنند که با ضعف پای میز مذاکره برود. وی این کار را نشدنی دانست و تاکید کرد جمهوری اسلامی با ضعف پای میز مذاکره نخواهد رفت.
رئیس جمهور در بخش دیگری از گفتگوی خبری خود با تاکید بر اینکه هیچ دولتی در تاریخ ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است، گفت جمهوری اسلامی در سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد را بدون نفت اداره کرده است. وی اظهار داشت با وجود کاستی‌ها، آمار و ارقام کشور در بخش‌های انرژی، نفت، آب، کشاورزی و دانش‌بنیان و صنعت و معدن و آموزش و سلامت شرایط مناسبی است. وی افزود جمهوری اسلامی با همین قدرت ادامه خواهد داد و دشمن را مجبور خواهد کرد که پای میز مذاکره بیاید. روحانی سال آینده را سال پیشرفت و مقاومت دانست و گفت اظهاراات و تبلیغات درباره شرایط سخت در سال آينده نادرست است.
رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش با رد سخنان پیشین خود که انتخابات را انتصابات خوانده و تلویحا نسبت به انجام آن به رژیم هشدار داده بود، با بیان اینکه انجام یک انتخابات پرشور به نفع همه است،‌ ضمن ابراز نگرانی خود در خصوص شکل‌گیری رقابت گفت انتخابات در جمهوری اسلامی واقعی است و مردم با آزادی پای صندوق می‌روند.وی همچنین برخلاف صحبتهای قبلی خود گفت که برطبق اعلام وزارت کشور در چهل و چهار حوزه انتخاباتی ، انتخابات حالت رقابتی ندارد ودر بقیه حالت رقابتی وجود دارد . این در حالی است که اکثریت نیروهای اصلاح طلب بخاطر رقابتی نبودن از دادن لیست خوددداری کرده انذ.
وی افزود با وجود محدودیت‌ها بهترین کار حضور در پای صندوق رای است .حسن روحانی همچنین در واکنش به شایعاتی که در خصوص استعفای او هرازگاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود آنها را نادرست خواند و ضمن بیان این موضوع که استعفا بی‌معنی است، اظهار داشت پس از دور دوم انتخابات و قبل از انجام مراسم تحلیف و تنفیذ به آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده حاضر است کناره‌گیری کند اما رهبری به او اجازه نداده است. وی همپنین با اعلام استعفای خود در سال 97 اشاره کرد و اظهار داشت خامنه‌ای این بار هم با استعفای وی مخالفت کرده است.
این اظهارات ر‌وحانی در خصوص استعفا در حالی عنوان می‌شود که د ر تمام این سال‌ها بارها شایعه استعفای روحانی به شدت در فضای رسانه‌‌ای مطرح شده و دولت با قاطعیت آن را رد کرده و آن را شیطنت رسانه‌ای برای تخریب چهره‌ی ریاست جمهوری عنوان کرده است.
حال با اظهارات صریح روحانی در خصوص استعفا و بیان اینکه با وجود استعفا خامنه‌ای با استعفای او مخالفت کرده است، بار دیگر ثابت کرد موضوعات مطرح شده در فضای رسانه‌ای علیرغم تکذیبیه‌هایی که به کرات توسط دولت اعلام می‌شوئد صحیح است و فضای رسانه‌ای پیشروتر از اظهارات رسمی حاکممیتی حقایق را در اختیار مردم قرار می‌دهد.
دولت روحانی بارها شایعه استعفا را تکذیب کرده و ان را دروغ خوانده و اظهارات اخیر رئیس جمهور نشان می‌دهد که تمام آن تکذیبیه‌ها توسط دولت دروغ بوده است.
روحانی در ادامه اظهاراتش بار دیگر حاکمیت را برای فقدان عملکرد خود مقصر دانست و اظهار داشت لوایح پیشنهادی دولت در خصوص پالرمو، تامین مالی تروریسم تصویب نشده است. وی همچنین اظهار داشت آنچه پیش امده از توان دولت خارج است.
حسن روحانی در ادامه اظهاراتش بار دیگر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در سال 95 بالاترین رشد دنیا را داشته است اظهار داشت اجرای برجام و افزایش صادرات نفت و برقراری روابط بانکی جمهوری اسلامی با دنیا موجب شده است تا جمهوری اسلامی بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشته باشد.روحانی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد هر وقت در سخنرانی عمومی موضوعی را مطرح می‌کند، مردم بدانند دولت هر اقدامی لازم بوده انجام داده‌ و به نتیجه نرسیده‌ است. روحانی همچنین در مورد اعلام آمار کشته شدگان آبان ماه طفره رفت و گفت که پزشکی قانونی میتواند آمار کشته شدگان را اعلام کند . او همچنین حرفی از دستگیر شدگان هزارن نفر از معترضین نزد و نگفت دولت در مورد دفاع از حقوق آنها چه کرده است .