باز گشت ظریف از مونیخ و تاکید بر احیا روابط با عربستان سعودی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان کنفرانس امنیتی مونیخ در تویتی به دستاوردهای سفر خود اشاره کرد . وی نوشت که سه روز در مونیخ پایان یافت؛ جایی که با همتایان خود از دیگر نقاط جهان و همچنین بسیاری از مقامات، نمایندگان اندیشکده‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و ملاقات کردم؛ هدف، پیشبرد صلح و تنش زدایی در منطقه ما و فراتر از آن است.
از مهمترین موضوعات این سفر ادعاهایی بود که ظریف در مورد رابطه با عربستان سعودی کرد . او گفت که بعد از ترور سردار سلیمانی عربستان برای ایران پیام محرمانه داده است که خواستار بهبود روابط است که ایران نیز پاسخ مثبت داده است ولی بعد از اینکه ایران حمله به عین الاسد را پایان پاسخ ایران به ترور قاسم سلیمانی دانسته است . عربستان پاسخ ایران را نداده است .ظریف همچنین گفت که پیامهایی یرای بهبود رابطه با عربستان سعودی ارسال کرده که این کشور پاسخی به ان نداده است و او طرح صلح هرمز و نامگذاری خاص آن را نیز به این دلیل دانست که کشورهای منطقه بتوانند به آن بپیوندند . وی همچنین برخلاف ادعای عادل عبدالمهدی گفت که قاسم سلیمانی در هنگام ترور حامل هیچ نوع پیامی برای عربستان سعودی نبوده است .بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگویی این ادعای وزیر خارجه ایران را رد کرد و گفت این کشور هیچ پیام محرمانه ای برای ایران نفرستاده است .و پیامهای عربستان پیامهایی علنی بوده است . وی گفت ایران تا دست از حمله و ماجراجویی در امور داخلی کشورهای همسایه برندارد مذاکره معنایی ندارد . اود ر این مورد به حمله موشکی به آرامکو و حمایت از حوثی ها در یمن اشاره کرد .
ظریف همچنین در ملاقاتهایی با وزاری خارجه کشورهایی که در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی در گیر هستند ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع ، بر مسولیت پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مساله تاکید کرد. ظریف در این نشست آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله را مجددا اعلام کرد. ظریف همچنین در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ ، با وزاری خارجه روسیه ف ترکیه و فرانسه ملاقات کرد وی در ملاقات با وزیر خارجه روسیه توسعه روابط دوجانبه ، موضوعات مرتبط با برجام و آخرین تحولات صحنه سوریه خصوصا وضعیت ادلب مورد گفتگو و تبادل نظر قرارداد .وی در دیدار با وزیر خارجه فرانسهبا برشمردن تعهدات انجام نشده اروپا ذیل برجام تاکید کرد مسیری که اروپا پیش گرفته‌ کمکی به حل مشکلات نمیکند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است. وزیر خارجه فرانسه نیز لزوم پایبندی ایران به تعهداتش در حوزه هسته ای را برای بقای برجام ضروری دانست .
بنظر میرسد که جمهوری اسلامی برخلاف گذشته به حل بهبود رابطه با عربستان که تخریب آن در اشغال سفارت که بدست نیروهای تندرو در داخل و با کاهلی دولت روحانی انجا م گرفت ، برای عبور از مشکلاتش در حوزه تحریم دل بسته است . بنظر میرسد علیرغم مسدود شدن دیپلماسی هنوز هم امکانهای محدودی برای بهبود رابطه وجود دارد . صلح در یمن میتواند سنگ بنای این گفتگوها را فراهم آورد .