دیداروزیرامورخارجه ایران و عمان و گفتگوهای تنش زدایی در منطقه

در پی تلاش‌‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و همچنین بهبود شرایط امنیتی در منطقه، کشورهای منطقه همچنان در تلاش برای تقویت‌ گفتگوها و انجام رایزنی‌های لازم برای بهبود شرایط منطقه‌ای هستند. در پی سفر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به ایران، و دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، دیدارهای متقابل برای بررسی و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه‌ای بین مقام‌های وزارت خارجه دو کشور روز سه‌شنبه انجام شد و وزرای امور خارجه ایران و عمان بر ضرورت توسعه‌‌ی روابط برادرانه، ممتاز و راهبردی دو کشور تاکید کردند. به گفته‌ی تحلیل‌گران این دیدار در چارچوب رایزنی‌های مستمر سیاسی دو کشور صورت گرفته است.
در سال‌های اخیر روابط بین ایران و عمان وارد مرحله‌ی مهمی در سطح روابط دیپلماتیک شده است و کشور عمان به مهم‌ترین متحد سیاسی ایران در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و همچنین میانجی مهمی در رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و امریکا تبدیل شده است.
پس از برجام که بنا به گفته کارشناسان سیاسی، کشور عمان نقش مهمی در برقراری فصای لازم برای شکل‌گری گفتگوهای متقابل بین ایران و امریکا داشت، نام عمان در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همواره به مذاکره با امریکا و رایزنی‌های پشت پرده در خصوص گفتگوی ایران و امریکا گره خورده است.
در روزهای اخیر نیز در پی تشدید تنش‌های مستقیم بین ایران و امریکا، و با افزایش دیدارهای متقابل بین ایران و عمان، احتمال رایزنی‌های عمان برای از سرگیری گفتگوهای دوجانبه بین ایران و امریکا که در گذشته نیز انجام شده، و نیز این احتمال که عمان همچنان به نقش خود برای تبادل پیام بین ایران و امریکا ادامه می‌دهد، افزایش یافته است.
همچنین برخی ناظران معتقدند که احتمالا این گفتگوها میتواند در ارتباط با بهبود رابطه با عربستان سعودی نیز باشد . ماههای آینده نشاندهنده این مذاکرات ورایزنی ها خواهد بود .