دفاع مجدد روحانی از مزایای تداوم حضورمشروط ایران در برجام

در حالی که تنش‌ها در خصوص برجام همچنان ادامه دارد و ایران با کاهش تدریجی تعهدات برجامی در تلاش است تا کشورهای طرف برجام را به دادن امتیازاتی در خصوص مبادلات ارزی و تجاری متقاعد سازد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در رفسنجان اعلام کرد جمهوری اسلامی پس از چالش بسیار به این نتیجه رسیده است که در خصوص برجام راه میانه به نفع جمهوری اسلامی است. وی همچنین با بیان این موضوع که عده‌ای معتقد بودند که باید از توافق هسته‌ای خارج شد و عده‌ای نیز ماندن در برجام را پیشنهاد می‌کردند، جمهوری اسلامی راه میانه را انتخاب کرده است.روحانی همچنین اظهار داشت با ادامه برجام در سال آینده، جمهوری اسلامی به امکان خرید و فروش سلاح که هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی خود دست خواهد یافت. وی با بیان اینکه سال‌ها خرید و فروش سلاح برای جمهوری اسلامی ممنوع بوده است، اظهار داشت اگر جمهوری اسلامی طبق قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را حفظ کند، سال آینده تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی برداشته خواهد شد و جمهوری اسلامی این امکان را خواهد یافت تا سلاح خرید و فروش کند. او افزود با وجودی که منافع جمهوری اسلامی در این است که در برجام باقی بماند، اما جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است تا به جای اینکه یک جانبه و صد در صد به برجام عمل کند، یک راه بینابین را انتخاب کند و گام به گام تعهدات خود را کاهش دهد. وی همچنین اظهار داشت شرایط ایران در حوزه‌ی تحقیق و توسعه در زمینه‌ی هسته‌ای از پنج سال قبل بسیار بیشتر شده و ایران با وجود محدودیت‌ها توانسته است در حوزه‌ی هسته‌ای توسعه یابد.
روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از سخنان رئیس جمهور امریکا که مدعی است کاخ سفید با پذیرش برجام فریب خورده است، اظهار داشت امریکا پس از دو سال مذاکره و بررسی جزئیات چطور می‌تواند ادعا کند فریب خورده است
. اظهارات حسن روحانی در خصوص رفع تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی در سال آینده، در حالی عنوان می‌شود که جمهوری اسلامی در حال حاضر و تا زمانی که امریکا به برجام باز نگردد، حتی در زمینه انجام مبادلات ارزی و تجاری برای مبادله دارو و نفت و مواد غذایی نیز با محدودیت مواجه است و حتی امکان صادرات نفت یا واردات دارو را نیز ندارد، چه رسد به اینکه بخواهد سلاح صادر کند یا سلاح خریداری و وارد کند.
سخنان حسن روحانی در روزهای اخیر، به گفته تحلیل‌گران بیش از آنچه که برای یک رئیس جمهور در مسند قدرت لازم است تبلیغاتی و عوام‌فریبانه شده است و وی با طرح موضوعات هیجانی و تلاش برای تحریک احساسات مردم نسبت به موفقیت‌های دولت، به شدت پوپولیستی و عوام‌فریبانه شده است.
هم خود رئیس جمهور و هم مخاطبان او به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی حتی واردات کالاهای اساسی و صادرات نفت نیز برای جمهوری اسلامی ممنوع است چه رسد به صادرات و واردات سلاح.