ظریف و سفر به فرانسه برای رایزنی در مورد پیشنهادات مکرون

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنج شنبه در موسسه امور بین‌الملل نروژ، با بیان این موضوع که آمریکا به دنبال ماجراجویی در منطقه است، اظهار داشت امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز بدون ایران امکان‌پذیر نیست. ظریف با اشاره به توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس و با بیان این موصوع که مقصد نفتکش سوریه نبود اظهار داشت فروش نفت ایران غیرقانونی نیست.

وی بر ضرورت احترام به حقوق بین‌الملل تاکید کرد و ایران را قدرت بزرگ در خلیج فارس دانست و تاکید کرد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز بدون ایران ممکن نیست.وزیر امور خارجه ایران با اشاره به دوسال مذاکرات و گفتگوهای بین وی و جان کری افزود جمهوری اسلامی نشان داده است که به مذاکره علاقه‌مند است و از مذاکره نمی‌ترسد. وی بار دیگر با اشاره به خروج امریکا از برجام و فشار اقتصادی و جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران گفت این جنگ اقتصادی مرم عادی را هدف قرار داده است. وی با اشاره به اینکه به جمهوری اسلامی ربطی ندارد که دولت در امریکا عوض شده، خاطرنشان کرد ایران به تعهداتش عمل‌ کرده، اما دیگر کشورها به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند. ظریف همچنین اظهار داشت همه در اتاق مذاکره حضور داشتند و این امریکا بود که از اتاق خارج شد.وی افرود اگر امریکا به تعهداتش در برجام عمل می‌کرد زمینه‌های دیگری هم را برای گفتگو وجود داشت. ظریف با اشاره به اینکه به اسکاندیناوی دعوت شده گفت علیرغم تحریم امریکا وی همچنان به سفرهای خود ادامه می‌دهد. 

ظریف همچنین خاطرنشان کرد دارایی‌ای در خارج از کشور ندارد و تنها سلاح او صحبت کردن است. ظریف با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی هیچ منافعی از برجام به دست نیاورده، با اشاره به سفر خود به فرانسه برای دیدار با مکرون، گفت وی در دیدار با مکرون درباره جزییات پیشنهاداتی که مطرح شده با او گفتگوخو اهد کرد.این اظهارات در خصوص این موضوع که ایران قوی‌ترین قدرت منطقه است، چندین سال است توسط ظریف و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت مکرر، ابراز می‌شود، اما بنا به گفته تحلیل‌گران گرچه ایران قدرت منطقه‌ای قدرتمندی است، اما به علت محدودیت روابط بین‌المللی، نسبت به دیگر کشورهای منطقه، جز در خصوص کنترل تنگه هرمز، از قدرت بالفعل دیگری در متطقه برخوردار نیست که بتواند قدرتها و جریان‌های سیاسی در منطقه را به شکلی مسالمت‌آمیز تحت تاثیر قرار دهد.