پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه 31 مرداد‎

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست .

دکتر نوری زاده: روحانی دیروز در سخنانش یک جمله ای گفت که دلم میخواهد راجع به آن باهم صحبت کنیم، میگوید که اگر عبور نفت از گذرگاههای آبی برای ما میسر نباشد هیچکس نمیتواند آیا این توپ و تشر ها را کسی باور میکند و یا کسی باور میکند چون اینها هنوز تکلیف گریس یک را روشن نکرده اند و در این شرایط میان سپاه مدعی میشود که این کشتی مال سپاه است و بعد کشتیرانی تکذیب میکند چه خبر است دکتر سازگارا؟؟؟

دکتر سازگارا: والا قبلا مقامات جمهوری اسلامی از جمله خود روحانی این تهدید ها را کرده اند که اگر ما نفت نفروشیم هیچکس نمیتواند نفت از تنگه هرمز ببرد میدانید که ۱۶ درصد نفت دنیا از اینجا عبور میکند و ۳۲ در صد نفت صادراتی دنیا از اینجا رد میشود شاید هیچ گذرگاهی اینقدر نفت ازش عبور نکند مثل باب المندب یا کانال سوئز یا کانال پاناما، بنابراین جای حساسی است و اساساً بر مبنای همین تهدیدات جمهوری اسلامی بود که امریکاییها ریسک نکردند و نیروی نظامی مفصلی به منطقه فرستاده اند و ائتلاف بین المللی دارند درست میکنند و پیش بینی امریکایی ها همین بوده وقتی تحریم ها تکمیل بشود و بر جمهوری اسلامی سخت بگیرند ممکن است که در منطقه دست به آشوب و همین کارها بزند و اصطلاح قورباغه در ماهیتابه داغ را بکار میبرند و این نیروی نظامی مفصل حکم کفگیری را دارد که اگر از ماهیتابه بخواهی بیرون بیایی با این تو سرت میزنیم و این نیروها به همین دلیل اعزام شده اند و آنجا حاضرند،.
جمهوری اسلامی دو تا سه کار ایذایی در منطقه کرده است کشتی ژاپنی را مین گذاشتند و همین جنجالی ایجاد کرد من نمیدانم این چیزی نیست که در حد تصمیم گیری آقای روحانی باشد این سرش توی جیب خامنه ای و دست مجتبی است و آنها هستند که تصمیم میگیرند که میخواهند بکنند یانه ، این که میگویند سپاه سر خود اینکار را کرده نه اینطور نیست نه تنگسیری چنین جراتی دارد و نه حسین سلامی و دیگران، آیا دست به چنین ریسکی میزنند که خطر زیادی پشتش هست.
چون دفعه قبل که ترامپ هواپیماها را روی باند متوقف کرد درست سه نقطه را میخواستند بزنند بهر حال امریکا بی ۵۲ به منطقه برده یعنی هواپیماهای بمب افکنی که خیلی از ارتفاع بالا که برد دفاع هوایی هم به آن نمیرسد صدها تن بمب را میتواند بریزد و مراکز نظامی که ایران در خلیج فارس و جزاير مختلف دارد کاملا در دسترس قرار دارد یا ناوهای امریکایی در دریای عرب ایستاده اند و سیصد کیلومتر انورتر هستند ولی برد موشک ها و هواپیماها به ساحل ایران میرسد.
من نمیدانم آیا دست به چنین ریسکی میزنند یا نه اینها شوخی است ببینید اسراییل در سوریه نیروهای سپاه و متحدینش را خرد و خمیر کرده و حالا رفته سراغ عراق و اهدافش را بمباران نمود اینها حتی خبرش را جرات نمیکنند بدهند و نتانیاهو با گردن کلفتی می گوید ایران هیچ کجا برایش امن نیست و ابایی از این که بگویند در عراق اینکار را میکنیم ندارند .اینها هیچ جوابی که ندادند بماند چه برسد که بخواهند مقابله بکنند بنابراین امیدوارم دست به چنین حماقتی نزنند و هر چیزی با مذاکره قابل حل است.

دکتر نوری زاده: روحانی در یکسخنرانی تند و تیزی که علیه باند احمدی نژاد و باند منتقدین برجام و غیره کرد یک حرف قابل تاملی زد و برگشت گفت اینها ده سال مذاکره کردند هیچ غلطی نکردند و ما در عرض نه ماه همه چیز را تغییر دادیم و خیلی روی عامل مذاکره انگشت گذاشت از آن طرف دولت امریکا و ترامپ الارغم تمام انتقادها که از او میکنند از اول در مذاکره را باز گذاشته و گفت بیایید بنشینیم گفتگو کنیم و موضوع تجدید نظر در برجام نیست موضوع اینست که روابط جدید تری را برایش بگذارند. خامنه ای مدتی است علنی نیست چقدر شما فکر میکنید در این شرایط باز خامنه ای عامل جلوگیری از مذاکره است چرا اینها از مذاکره وحشت دارند ؟؟؟

دکتر سازگارا: ببینید آن بار هم این خامنه ای بود که میگفت مذاکره نکنید ، کی رفت سر میز مذاکره؟ زمانی که جلوی منابع مالی خودش را گرفتند احمدی نژاد گفته بود باور نمیکردم که امریکا بتواند نفت ایران را از بازار خارج کند چون همه شان میگفتند نفت ایران را دست بزنند نفت میشود بشکه ای دویست دلار و موقعی بود که نفت ۱۰۰ دلار شده بود ولی با تمهیداتی که اندیشیده بودند نفت ایران را از بازار حذف کردند امریکاییها و نتیجه اش این شد .
الان هم که آقای پمپئو اعلام کرد که ما دو و نیم میلیون بشکه صادرات روزانه ایران را به صفر رسانده ایم البته صفر نیست نفت خام ایران حدود ۱۰۰ هزار بشکه ویا بیشتر و اعانات گازی را میفروشد ولی تقریباً صفر است وقتی که تحریم موفق شد منابع نفت و گاز و بانک جمهوری اسلامی را ببندد خامنه ای بخصوص در سوریه پول احتیاج داشت برای همین حضراتی که بسیج کردند در همه کشورهای منطقه، این ایشان بود که پول میخواست.
احمدی نژاد گفته بود وقتی نفت را بستند رفتم پیش خامنه ای و گفتم باید کوتاه بیاییم جا زده بود در واقع و این خامنه ای بود که موافقت نمیکرد و جلیلی میرفت و روضه میخواند در مذاکرات !!! وقت تلف میکرد ولی زمانی که پول خود خامنه ای مسدود شد اجازه داد مذاکره بکنند و دولت هم در جریان نبود و در عمان و قطر به امریکا چراغ دادند و ۱۷ جلسه در حضور خودش تشکیل شد و برجام را خط بخط در جریان بود و رفت و رسید به برجام و آنجور که روش ایشان است بعد از امضا دامن خودش را کشید کنار و چون دیکتاتور بزدلی هم هستش انداخت گردن این و آن و از خودش سلب مسئولیت کرد ، الان هم این خامنه ای است که نمیخواهد سر میز بنشیند و استدلالش اینست که این ترامپ مذاکره احتیاج دارد و ما به او نمیدهیم !!! و بعد هم فرقی که با آن موقع کرده اینبار امریکا تنهاست و سازمان ملل نیست ولی البته تحریم های امریکا نشان داد که قوی تر از سازمان ملل نباشد ضعیف تر نیست.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو