پنجره ای رو به خانه پدری سه شنبه ۲۹ مرداد‎

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای محمد رضا شاهید خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده : پوتین در حیاط خلوت در ویلای تابستانی دوگل چیکار دارد و چیکار میکند ؟؟

محمد رضا شاهید : اینقدر زوایا جالب است چون حالت جزیره مانند هم دارد که در جنوبی ترین نقطه فرانسه و در شمال مدیترانه، حالت یک نیم دایره دارد، اول از دید فرانسه و آقای مکرون ببینیم که دعوت از یک رئیس جمهور آنهم نه هرکس آقای پوتین!! محل اقامتگاه تابستانی فقط برای چند ساعت و پوتین میگوید خیلی ممنون که مشاورین من را در سایه نشانده اید و مشاورین خودتان در آفتاب نشسته اند و حتی خود مکرون در گرما نشسته و پوتین در سایه نشسته است!! کوتاه گفته باشم حضور آقای پوتین سه چهار روز قبل از نشست مهم سران هفت که روسیه بعلت کریمه کنار گذاشته شد و نبردی غیر علنی با روسیه،!!!! دیدیم آقای ترامپ در تویئتری نوشته بود من میدانم که امانوئل تلاش میکند که روابط را درست بکند برای امریکا ، اما هیچ کشوری بغیر از امریکا نمیتواند راجع به امریکا صحبت کند و الیزه را خوش نیامد!!! گفته ها زیاد است نمیدانم از کجا شروع کنم؟

دکتر نوری زاده : بنظرم خود مسئله حضور روسیه در کنفرانس سران هفت ، فعلا منتفی است چون یک تصمیم جمعی بوده است اما گمان میکنم آقای مکرون مسائل زیادی را با پوتین مطرح خواهد کرد یکی مسئله سوریه است ، یکی مسئله ایران است چون پرزیدنت ترامپ به یونان اخطار داده است که در صورتی که نفت کش ایران در آنجا محموله اش را خالی کند با شدید ترین برخورد ها روبرو خواهد شد، و دولت یونان تحمل چنین چیزهایی را نخواهد داشت، در هر حال فرانسه یک نقش مهمی دارد گو اینکه معاون وزیر خارجه میگوید فرانسه هم چیزی برای ما نداشت مثل اینکه فرانسه باید دولا بشود و دست خامنه ای را ببوسد تا چیزی داشته باشد!!!؟ ولی غیر از این دو موضوع و گاز رسانی روسیه به اروپا چه نقطه هایی دیگر هم شما میدانید که اینها با هم گفتگو خواهند کرد؟؟

محمد رضا شاهید : من نکات زیادی را یاداشت کرده ام درست است که زمان دیدار این دو فقط چندین ساعت بود و همان دیشب پوتین برگشت، از زمانی که مکرون رئیس جمهور شد سه دیدار اینها داشتند و سال آینده مکرون به روسیه خواهد رفت . اما در مورد ایران میفرمایید یک خبر نیمه مطمئن زمانی شایع شده بود که روحانی را به نشست سران هفت دعوت میکنند چون باید این دیدار اتفاق بیفتد حال در هر کجا امریکا ، یا در سوئیس، ولی ظاهراً امریکا موافقت نکرد چون برنده این قضیه روحانی خواهد بود و هیچ خاصیتی ندارد چون هم خامنه ای و هم روحانی بدون روسیه حرفی نخواهند زد در حال حاضر هیچ موضوعی بدون حضور روسیه حل نمیشود به سوریه و لیبی شما اشاره کردید تنگه هرمز و کریمه هم هست، بهر حال تمام اینها را روسیه باید جواب بدهد پس حالا که پوتین پذیرفته که فقط برای چند ساعت به پاریس آمد و ترامپ و مرکل هم بودند حضور پوتین در این نشست سران هفت چند ساعته و بوریس جانسون هم پنج شنبه به فرانسه میآید البته کیست که نداند که فرانسه ریاست دوره ای این نشست سران هفت را دارد قوی ترین عضو اتحادیه اروپا،
پوتین که اوایل اصلا مکرون را دوست نداشت بلکه طرفدار فیون بود و دلش میخواست او رئیس جمهور بشود کم کم متوجه شد که شایستگی های مکرون یکی دو تا نیست و بهمین دلیل به او نزدیک شد و دست کم مکرون را بعنوان وکیل روسیه میپندارد بخصوص که روابط اقتصادی فرانسه و روسیه در بهترین وضع قرار دارد.

دکتر نوری زاده :شاهید جان بنظر من مکرون موفق شده جای خانم انگلا مرکل را برای پوتین بگیرد مرکل از زمانی که اعلام کرد این آخرین دوره اش است به مرور یک مقدار آن جبروت و اقتدارش کم شده است و او خواستار شدید رابطه با روسیه بود بخاطر مسئله گاز بخصوص، ولی بنظر میرسد که فرانسه که از نظر اقتصادی وضع بهتری دارد جای اورا حداقل نزد پوتین بگیرد آیا اینطور نیست؟

محمد رضا شاهید : بهر حال خانم مرکل که از دوسال پیش با امر پناهندگان سوری گرفتار شد و دیدیم که حق با او بود و هیچ مشکل جدی را بوجود نیاورد و اختلا فاتش هم با ترامپ افزون تر شد و عمر نخست وزیر در کشورهای اروپایی آنهم آلمان هم یک نقطه پایانی دارد سلامتی و رقابت های حزبی، اما فرانسه نه اینبار بلکه سالهاست که استثنایی بودن خودش را در سیاست نشان داده است…………

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو