رییسی و ادعای مبارزه با فساد

در ادامه اقدامات جمهوری اسلامی برای مقابله با فساد که در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد شتاب قابل توجهی گرفته است، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه روز پنج‌شنبه اظهار داشت پایان عمر مفسدان اقتصادی فرارسیده است. او افزود ذات جمهوری اسلامی فساد را نمی‌پذیرد.وی اقدامات قوه قضائیه را موثر دانست و گفت قوه قضائيه در هیچ کجای نظام اقتصادی، اداری و فرهنگی و سیاسی کشور اجازه وجود فساد را نمی‌دهد. رئیس قوه قضائيه تاکید کرد برخورد با فساد مقطعی نخواهد بود و ادامه دار و مستمر خواهد بود. او افزود هاضمه جمهوری اسلامی مطلقا فساد را نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد فساد در هیچ جایی لانه کند. رئیسی تاکید کرد بنای نظام مبتنی بر نپذیرفتن فساد است.
رئیسی همچنین کمک به معیشت مردم و جلوگیری از ضربه زدن به معیشت مردم را تلاش جدی حاکمیت دانست و گفت شان دولت اسلامی نظارت بر بازار است. گرچه به نظر می‌رسد مقابله با فساد اقتصادی به اولویت اصلی جمهوری اسلامی تبدیل شده است، اما بنا به گفته تحلیل‌گران، فساد اقتصادی و ساختاری آنقدر به لایه‌های سیاسی نظام نفوذ کرده و همه لایه‌های نظام را درگیر کرده است که حتی اگر عزم جدی برای مقابله با فساد وجود داشته باشد، لایه‌های درونی و تودرتوی فساد در بخش‌های مختلف نظام، مفری برای گریز از آن می‌یابد.
در شرایطی که پرونده‌های کلان اقتصادی در دادگاه مفاسد اقتصادی باز است، متهمان اصلی این پرونده‌ها و سرشاخه‌های اصلی آنها به راحتی از کشور خارج می‌شوند. موضوعی که جز با هماهنگی لایه‌های داخلی نظام امکان انجام آن مطلقا وجود ندارد. در همین حال،‌ اخبار غیر رسمی همچنان نشان‌دهنده ادامه و تداوم فساد در بخش‌های مختلف کشور است. انتشار اخبار هرروزه‌ی دستگیری‌های مقام‌های سیاسی و اجرایی در بخش‌های مختلف کشور، نه تنها مردم را نسبت به مقابله با فساد خشنود نمی‌کند،‌ بلکه به ناامیدی ناشی از فساد گسترده در کشور و بی‌اعتمادی به همه لایه‌های اجرایی و حکومتی و فسادی که از استاندار تا شهردار چه در حوزه فساد و اقتصادی چه فساد اخلاقی، تقریبا همه را گرفتار کرده است دامن می‌زند.