تفسیر خبر سه شنبه ۱۵ مرداد

سلام . سلام به همه شما در هرکجای ایران که هستید و در هرکجای جهان که در ساعت پیش رو به تماشای تفسیر خبر از شبکه تلوزیونی ایران فردا نشسته اید

جمشید چالنگی هستم و از واشنگتن با شما همراه هستم و نگاهی خواهیم داشت به :

در سالگرد ترور و قتل دکتر شاپور بختیار و دستیار اوسروش کتیبه در پاریس در ۱۵ مرداد ماه برابر با ششم اوت ۱۹۹۱میلادی اقدامی دیگر توسط حکومت فقیه  و فریدون بویر احمدی که در گشود بر روی قاتلان بختیار در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و دستور او و دیگرانی چون او و در راس آنها ولی فقیه .

شاپور بختیار چه میگفت و چه میخواست؟؟ برای مردم ایران چه آرزوهایی داشت؟؟ و چرا حکومت ایران کمر به قتل او بست ؟ یکبار دیگر بیش از ترور او انیس نقاش به سوی او آتش گشود و یک پلیس و یک شهروند فرانسوی کشته شدند اما بختیار زنده ماند  انیس نقاش بعد از آزادی از زندان به تهران رفت و مفسر سیاسی شد  در دستگاه تبلیغاتی حکومت ایران .

بمناسبت سالگرد ترور دکتر شاپور بختیار سخنی و سخنانی داریم و در نیمه دوم برنامه دو میهمان خواهیم داشت به مناسبت بیانیه ۱۴ بانوی ایرانی و مطالبات آنها  استعفای خامنه ای و گذر از جمهوری اسلامی با دو بانوی ارجمند در این زمینه گفتگو خواهیم کرد.

بینندگان عزیز من تصور میکنم که بسیاری از شما با خواسته های شاپور بختیار آشنا هستید که چه میخواست برای مردم ایران و ایران و چه هشدار هایی داد  و این هشدار ها ناشنیده ماند در هیاهوی انقلاب  اینکه هشدار داده بود دیکتاتوری موجود مورد انتقاد هست  ولی آنچه که در راه است استبدادی  است به مراتب غیر قابل قیاس با وضع موجود خواستار اصلاحاتی بود در نظام و خواستار اجرای  قانون اساسی مشروطه بود و نخست وزیری را شاپور بختیار در زمانی پذیرفت که از هر دو سو زیر فشار بود  از یک طرف بازماندگان یا کسانی که در نظام پیشین هنوز در عرصه عملیات نظام بودند و انقلابیونی که در راه بودند و تشنه رهبری به نام خمینی!!

اما آنچه را که او دنبال میکرد حفظ وطن در این شرایط سخت و ناگواری که بسیاری که در عرصه سیاسی ایران فعالیت داشتند بویژه در جبهه ملی فعالیت داشتند به فکر حفظ وجاهت ملی بودند و برخی به فکر حفظ مصالح و منافع  شخصی، اینست که دست در دست حکومت ملایان گذاشتند از کریم سنجابی تا دیگران بعضی از اعضای جبهه ملی طبعاً مستثنی هستند .

شاپور بختیار بارها در گفتگوهای خصوصی میگفت انگیزه خود را برای پذیرفتن نخست وزیری و در مدت کوتاه نخست وزیری ۳۷ روزه و اینکه این کشتی طوفان زده را آخرین امید شای بشود به ساحل امنی سپرد ، اما از آنسو روحانیت شیعه بیرق دار و دستانی نیز از بیرون از مرزها همچنان در کار ، این سرمایه ای راکه سالیان سال جمع کرده ایم به چه درد میخورد اگر به کار وطن نیاید ، سخن دکتر بختیار در سخنرانی هایی که داشته است اما در لحظاتی که سرنوشت ملتها تغییر میکند غم انگیز ترین لحظات ماندن کسانی است که به فکر حفظ مصالح ملی هستند پرسشی است در برابر تاریخ که چرا در تاریخ معاصر ایران هرکس به خدمت مردم و میهن برخواست سرنوشتی  شایسته نیافت و تیغ و طناب بر گردنشان نهادند و روانه تبعید و جای جای دیگر !!!!!؟؟ از امیر کبیر گرفته تا میرزا حسن خان رشدیه، قائم مقام فراهانی ، رضا شاه، محمد مصدق ، محمد رضا شاه و شاپور بختیار و بسیاری دیگر و گنبد طلایی یافتند آنهایی که تیشه بر مصالح ملی زدند ،چرا؟؟؟؟؟؟

ارتش و ژنرالهای ارتش پشت او را خالی کردند نافرمانی فرماندگان ارتش از پشتیبانی نخست وزیر مشروطه زمینه ساز  سقوط او شد  اشتباهات فاحش نظام پیش از انقلاب  در فراخانی شاپور بختیار یا کسانی مثل او به نخست وزیری  و انتخاب کسانی مثل شریف امامی از دست دادن فرصت هایی بود که بازی را بسیار بد و بسود انقلابیون پیش برد هم زمان دو نیرو در صحنه بود  و حکومت نظامی که میبایست مدت کوتاهی در خیابانها باشد و تعریف مشخص دارد، و شاپور بختیاری که برای مطالباتی که ضد آنچه که حکومت نظامی قرار بود بدست بیاورد، آمد و بختیار خواستی مخالف آنها داشت……….

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو