تفسیر خبر دوشنبه ۳۱ تیر

سلام جمشید چالنگی هستم و در ساعت پیش رو در این شماره از برنامه تفسیر خبراز شبکه تلوزیونی ایران فردا با شما خواهم بود و نگاهی خواهیم داشت به اخبار مربوط به ایران و مردم ایران.

آنچه که میان واشنگتن و حکومت ایران میگذرد و همزمان تنشی تازه در روابط ایران و بریتانیا بمناسبت توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس و توقیف نفت کش ایرانی در جبل الطارق ، این روند بحران رو به کجا میرود، آیا انجام مذاکرات بین امریکا و جمهوری اسلامی شایعه است یا حقیقت دارد .؟؟

در کنار این خبر ها و گزارش ها خبری مستند در باره  چشنواره پیرگان در تورنتو دارم که هفتمین دور خود را برگزار میکند در میان جهان پر از مشکل ، مسئله نشستن و گوش به موسقی سپردن و رویدادهای هنری دیگر را آشنا شدن  و فرصتی است برای شنیدن صدای بانوان خواننده .

در بخش نخست برنامه با من و شما هستند آقای مهرداد آرین نژاد مدیر جشنواره پیرگان که چند روز دیگر در تورنتو آغاز خواهد شد.

چالنگی : برگزاری جشنواره پیرگان در کشوری که زادگاه خود انسان نیست و هر چقدر علاقه و  انگیزه های مختلف باشد بهر حال کار ساده ای نیست هفتمین دور این جشنواره بزودی در تورنتو شاهد خواهیم بود احتمالا بینندگان کنجکاو هستند بدانند  که انگیزه ها و ضرورت هایی که شما را وادار کرده به چنین چشنواره ای در آغاز چه بوده است ؟

آرین نژاد:  این انگیزه های بسیار زیادی بوده زمانی که من مهاجرت کردم به کانادا و همچنین دوستان دیگری اینجا بوده اند ما به یک خلائی برخوردیم و این خلاء این بود که خیلی آدمهای کمی میدانستند راجع به ایران و ایرانی  و اخبار هم خیلی منفی بود و احساس میکردیم که این روشنگری راجع به ایران و ایرانی را بیشتر به مردم اینجا نشان بدهیم و بگوییم حقیقت ایرانی این است که میبینید و اطلاعاتشان را بیشتر بکنیم  از ایران.

چالنگی : هنر ایرانی میتواند معرف ایرانی باشد  بتنهایی ؟؟

آرین نژاد: بله فرهنگ و هنر ایرانی چیزی است که  ما ایرانی ها سر آن بحث و دعوا کمتر داریم اگر نوروز را جشن میگیریم ممکن است کمی متفاوت باشد اما همه جشن میگیریم و سر این موضوع دعوایی و جرو بحثی نداریم ، بهمین دلیل ما سعی کردیم فرهنگ و هنر را به عنوان محور این کار قرار بدهیم و همه ایرانی ها را باهم جمع بکنیم و همه یکصدایی را ایجاد بکنیم تا بتواند معرف ایران و ایرانی باشند بنظر من هیچکس  بغیر از هنرمند ها و متفکرین نمیتواند گفتمانی درست بکنند تا باز تعریفی از ایران و ایرانیت و فرهنگ گذشته ما بکنند و ارزشهای مدرن را در آن بگنجانند و به دنیا عرضه بکنند .

چالنگی : الان در حال حاضر مقدمات هفتمین دور جشن پیرگان مهیا شده و تا چند روز دیگر گشایش پیدا میکند و هر دوسال یکبار است . تا چه اندازه به این هدفی که میخواهید رسیدید ؟؟

آرین نژاد: البته هدف ما بسیار محدود است و ما بیش از ۴۰۰ نفر داوطلب و بودجه نقدی یک میلیون دویست هزار دلار کانادا که توانستیم این بودجه را از منابع مختلفی تامین بکنیم و توانسته ایم کار کوچکی را در گوشه ای از دنیا را بیندازیم و امیدواریم که این حرکت به یک حرکت فراگیر تبدیل بشود و در سالهای آینده میلیونها نفر را  در یک جشن بزرگ دو سه هفته ای داشته باشیم .

چالنگی : منابع مختلف اشاره فرمودید اگر مایل هستید میشنویم چه منابعی؟؟

آرین نژاد: ببینید منابعی که ما بوجه جشنواره را از آنجا تامین میکنیم یکی از بزرگترین این منابع  کمک هایی هست که دولت کانادا در اختیار سازمانهای فرهنگی قرار میدهد سازمان ما یک سازمان خیریه هست و ما در کنار پرداخت های مردمی میتوانیم رسد مالیاتی به آنها بدهیم ما حدود بیش از ۴۰۰ هزار دلار را از کمک های دولتی بگیریم و خودش پروسه طولانی دارد و به همه نمیدهند این را و شما باید خیلی پیشنهاد های خوبی بنویسید و ثابت بکنید که میتوانید  اینکار را انجام دهید و بسیاری شرایط دیگر و ما توانستیم  حدود ۳۵ در صد از بودجه جشنواره را  از منابع گرند ها تهیه بکنیم یک بخش بزرگی از آن از فروش بلیط بدست می آید  که حدود ۲۰درصد از برنامه ها بلیطی هستند و حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار بستگی به اینکه چقدر بلیط بفروشیم  و یک بخشی از آن از بیزنس های ایرانی و غیر ایرانی بدست میآید که آنهم حدود ۲۵ در صد تا ۳۰ در صد هست امسال فکر کنم حدود ۳۰۰ هزار دلار از اسپانسر های بیزینس شیپ تامین بکنیم که بزرگترین اسپانسر ما یک بانک کانادایی است که ۷۵ هزار اسپانسر کرده مارا ، یک بخش دیگرش حدود ۶۰ هزار دلار اهدای مردمی است یعنی مردمی که دوست دارند به کارهای فرهنگی کمک بکنند . و بخش آخر از غرفه هایی که اجاره میدهیم برای رستورانها و همینطور بازارچه کوچکی که از صنایع دستی و فرهنگی در جشنواره است .

 چالنگی : من چون دور قبل را دیدم که خیلی سازمان یافته بیشتر جوانان متولد شده در کانادا مشغول هستند و خیلی هم منظم آیا جوانان داوطلب هستند ؟؟ برای من که سابقه دیدن جشنواره های بسیاری را داشته ام برای من جالب بود مبنای همکاری این جوانان چه هست ………..؟؟؟؟؟

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو