گفتگوی مجدد روحانی و مکرون برای حفظ برجام


حسن روحانی رئیس جمهور ایران و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بار دیگر درباره مسائل منطقه‌ای و ضرورت حفظ برجام به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند. حسن روحانی در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید بر اهمیت تلاش فرانسه برای حفظ برجام، اظهار داشت جمهوری اسلامی همه مسیرها را برای حفظ برجام باز گذاشته است. وی افزود طرفین باید تلاش کنند تا این توافق حفظ شود. روحانی همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که با وجود تحریم‌ها حفظ برجام دشوار شده است، تصمیم اخیر کنگره امریکا را دزدی از پول ملت ایران دانست. روحانی همچنین تاکید کرد طرفین ایران و اروپا باید از فرصت باقیمانده به خوبی استفاده کنند و اروپا تلاش‌های خود را برای تامین منافع مشروع ایران و رفع حنگ اقتصادی علیه ایران تسریع کند. وی افزود از دست رفتن فرصت موجب می‌شود که ایران گام سوم را اجرا کند. روحانی همچنین تاکید کرد راه حفظ برجام لغو تحریم‌های امریکاست. روحانی همچنین تاکید کرد جمهوری اسلامی راهکارهای چندماهه برای توقف فعالیت‌های ایران را نمی‌پذیرد. 

مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به اینکه همواره افراط‌گرایانی هستند که مانع از برقراری صلح بین کشورها می‌شوند،. وی همچنین اظهار داشت اروپا اقدامات خود را برای اجرایی شدن اینستکس تسریع کرده و خاطرنشان کرد که فرانسه اهتمام ویژه‌ای برای حل و فصل مسائل و مشکلات و حفظ برجام دارد. 

به نظر نمی رسد که تلاش‌های اروپا برای کاهش درگیری هسته‌ای ایران با امریکا به نتیجه‌ای برسد. فعالیت‌های تجاری ایران همچنان محدود است و ایران ناگزیر است نفت خود را با قیمت نازلی در بازارهای جهانی به فروش برساند. موضوعی که بنا به گفته تحلیل‌گران موجب هدر رفت سرمایه‌های ایران می‌شود. با این ,وجود به علت سیاست غیر عقلانی وو خیال پردازانه رهبر رژیم اسلامی عملا همه راهها به روی مذاکراتی غیر منفعلانه بسته شده است و به ظاهر چنین به نظر میرسد که جمهوری اسلامی چاره‌ای جز مقاومت ندارد. ضمن اینکه این  با ر با پایان رسیدن دوره دولت روحانی، و همچنین احتمال فوت گرفتن بیشتر آیت‌الله خامنه‌ای و با احتمال روی کار آمدن یک دولت و حاکمیت تندروتر،واکنش‌های تشدیدشده‌تر و انقلابی‌تر نسبت به برجام و امریکا نیز شتاب

 کشور را به سوی چالشی نظامی که به نابودی ایران منجر میشود افزایش خواهد یافت.