توقیف نفتکش توسط سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنج شنبه اعلام کرد که یک شناور خارجی را که در حال حمل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده، توقیف کرده است. 

سپاه پاسداران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است سپاه پاسداران عملیات رصد و کنترل ترددهای شناورها را با هدف کشف قاچاق سازمان‌یافته انجام می‌دهد و گشت های شناوری سپاه پس از اطمینان حاصل کردن از حمل سوخت قاچاق توسط شناور مذکور آن را توقیف کرده‌اند. بنا بر این گزارش در این شناور دوازده خدمه خارجی حضور داشته‌اند که سوخت قاچاق را پس از تحویل از لنچ های ایرانی به کشتی‌های بیگانه تحویل می‌دادند. در همین حال ضمن اینکه نیروی دریایی امریکا اعلام کرده است از توقیف یک نفتکش در خلیج فارس اطلاع دارد، کنث مک‌کنزی رئيس سنتکام نیز بر تلاش برای یافتن راهکاری برای عبور و مرور آزاد کشتی‌ها و بر ضرورت ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس تاکید کرده و گفته است ایالات متحده برای یافتن این راهکار از موضعی تهاجمی تلاش خواهد کرد. وی در عین حال گفته است جنگ با ایران نامحتمل نیست و امریکا تلاش می‌کند رفتار ایران را تغییر دهد. در همین حال سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز تأکید کرده است اگر دشمنان مرتکب خطای محاسباتی شوند، راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی به راهبرد تهاجمی تغییر خواهد یافت و همه ظرفیت‌های جمهوری اسلامی تهاجمی خواهند شد.

وی ضمن تاکید بر حساسیت و حیاتی بودن منطقه خلیج فارس برای اقتصاد جهانی نیروهای سپاه را در حفظ امنیت آب‌های سرزمینی ایران دارای آمادگی کافی دانست و اظهار داشت حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس به بهانه حساسیت، موجب گسترش ناامنی در منطقه شده است. وی در عین حال تاکید کرد جمهوری اسلامی آغازگر و شروع کننده هیچ جنگی نیست، اما اگر خطایی محاسباتی از سوی دشمنان سر بزند، راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی به راهبرد تهاجمی تغییر وضعیت می‌دهد. این رجزخوانی‌های متقابل به نظر نمی‌رسد جز تشدید تنش در منطقه فایده دیگری داشته باشد. ایران و امریکا و مقام‌های نظامی و سیاسی طرفین تمام وقت خود را صرف تهدید یکدیگر می‌کنند، موضوعی که بنا به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران سطح تحریک‌پذیری را در منطقه بسیار بالا می‌برد و آمادگی منطقه را برای شعله‌ور شدن هرگونه آتش درگیری به شدت افزایش می‌دهد. قاچاق نفت یکی از چالش‌های جدی جمهوری اسلامی است. پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی از قاچاق گسترده نفت صحبت کرده و گفته بود که برخی از نیروهای وزارت نفت با ایجاد انشعاب فرعی در لوله اصلی نفت، نفت را قاچاق می‌کنند.