تفسیر خبر چهار شنبه ۲۵ اردیبهشت

سلام به شما در هر کجای ایران و جهان که هستید به شما سلام عرض میکنم که به تماشای تفسیر خبر از تلوزیون ایران فردا نشسته اید، از استودیو مرکزی ایران فردا در لندن همراه شماخواهیم بود و خواهیم پرداخت آنچه که در عرصه داخلی در ایران میگذرد و بررسی خواهیم کرد آنچه را که در منطقه ودر عرصه بین المللی در رابطه با ایران و مردم ایران در جریان است:

آنچه که مسئولان جمهوری اسلامی اخیرا در ارتباط با برجام گفته اند آیا تهدیدی تازه بشمار میرود ؟؟ واکنش های آمریکا و اتحادیه اروپا در باره اظهارات اتمی مسئولان جمهوری اسلامی

سفر مایک پمپئو به اروپا و نیز گفتگوهای او با مقامات مسکو در پایتخت روسیه آیا آقای پمپئو در تلاش برای یک هماهنگی کامل میان متحدان آمریکا و کشور های اروپایی و روسیه در باره اظهارات اتمی جمهوری اسلامی است و یا آنچه بوی جنگ در خلیج فارس به مشام میرسد؟؟؟ خبری که رسانه های جمهوری اسلامی بسیار به آن پرداخته اند، حال تا چه اندازه واقعیت دارد یا شایعه ایکه در این زمینه رواج دارد؟؟؟ ، پرسش ها بسیار است …..

میهمان این شماره از برنامه آقای امیر طاهری روزنامه نگار ایرانی و شناخته شده در عرصه بین المللی و کارشناس امور خاورمیانه و امور بین المللی.

چالنگی: بزودی با آقای طاهری برنامه ای خواهیم داشت در باره خاورمیانه و گذری خواهیم داشت به مصر و دیگر کشورهای خاورمیانه و در حوزه خلیج فارس و به لیبی وجای جای دیگری  که ایشان مقالات بسیار دارند و کتابهای بسیار ،خوش آمدید :

طاهری: سلام به شما و بینندگان برنامه، من امیدوار بودم برنامه ای شبیه این برنامه در خود ایران اجرا میشد ایران گرفتار مشکلات سیاسی است اما هیچگونه بحث جدی در داخل ایران نیست و ما باید رهبر بیاید بنشیند بر روی صندلی که ۱۰ سانتی متر بلند تر از بقیه صندلی هاست و یک چیز هایی بگوید و برود یعنی گفت بی شنود!!! بعد انتقاد میکند ایشان از مجلس که شما چرا نسبت به امور خارجی صحبت نمیکنید ؟؟ برای اینکه نمیگذارند!! هیچوقت شما رفتید به مجلس و گفتید برای چی در سوریه هستید ؟ نه؟ هیچوقت گفتید که ما برای چی با ۱۷ کشور  در افتاده ایم ؟؟ هیچوقت رفتید بپرسید ما چرا اینقدر دنبال روسیه هستیم؟ نه!! ما الان در این صحبتی که میخواهیم بکنیم کاری را میخواهیم انجام بدهیم که انشاالله روزی در خود ایران انجام بشود در ایران افکار متفاوت هست کارشناسان بسیاری هستند و ایران یک کشور بالغی هست و میتواند در بحث شرکت کند و میتواند خودش سیاست گذار باشد ولی متاسفانه در آنجا مسائل اساسی هیچوقت بحث نمیشود!!!

چالنگی: شما قطعا در جریان جزییات هستید که آقای جلال آل احمد میگفت که از بدو تولد تا مرگ با روحانیت در ایران سرو کار داریم بچه که بدنیا میاید این ملای شیعه است که بغل گوشش دعایی میخواند ودر گور که میگذارند دعایی هم باز ملای شیعه میخواند این وسط هم گفته راه نجات پیوند روشنفکران و روحانیون است حالا چرا باید نجات پیدا میکرد بجای خود!! یعنی شما با این موافق نیستید که خمینی بلآخره مرجع تقلید است و راجع به مسائل اتمی دیروز صحبت کرده!!

طاهری:من مخالف حضور دین و روحانیون از هر دینی در هر جامعه ای نیستم ولی دین و روحانیت یک جزئی از یک مجموعه بزرگتری هستند و میتوانند در سیاست دخالت بکنند و اگر بخواهند میتوانند حزب درست بکنند مثلا یک روحانی مدتها رئیس جمهوری زیمبابوه بود و یا اسقف ماکاریوس رئیس جمهور قبرس بود در آمریکای جنوبی چندین اسقف رئیس جمهور شدند ، مسئله این نیست مسئله این است که سیاست با دین فرق میکند نه اینکه با هم دشمن باشند سیاست مربوط است به شک و تردید و داد و ستد ودین مربوط است به یقین و ایمان  و حرف آخر زده شده از طرف خدا و دیگر هیچی نباید گفت !!! ببینید اینها را اگر با هم قاطی بکنیم هردو تا صدمه میبینند و اینکار را در جاهای مختلف دیدیم از جمله همین سیستمی که خمینی درست کرده در ایران و این سیستمی که طالبان درست کردند که با شکست روبرو شد سیستمی که ابوبکر بغدادی درست کرد در حکومت عراق و یا ملا اسد در سومالی اینکار را کرد یعنی هروقت دین با سیاست قاطی شدند باهم بد بوده.  از روز اول هم همین بوده عثمان چرا کشته شد از چهار خلیفه راشدین سه تاشون کشته شدند ببینید عمر چرا و علی چرا کشته شد؟؟ اینها همه مسائل سیاسی است  من باور دارم که اگر دین در جای خودش باشد و خمینی و خامنه ای عقایدشان را صادر بکنند و در کار دیگران هم دخالت نکنند.

الان متاسفانه ما در یک وضعی قرار گرفته ایم که در ایران قانونی وجود ندارد مثلا دیروز دادستان اصفهان اعلام کرد که زنان حق دوچرخه سواری ندارند  و نیروی امنیتی و ناجا باید این را اجرا کند در صورتی که میدانید که قانونی برای منع دوچرخ سواری زنان در جمهوری اسلامی وجود ندارد فقط سه فتوای خمینی وجود دارد فتوا یعنی عقیده و جنبه قانونی ندارد بنابراین ما الان یک کشور بی قانونی شده ایم که نهاد های لازم در آن کار نمیکنند رئیس جمهوری کار نمیکند مجلس کار نمیکند فقط و فقط ولایت فقیه کار میکند این که نمیشود!!!

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو