عدم توافق آمریکا و کره شمالی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه بعد از پایان زودهنگام نشست با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، که لغو برنامه نهار و امضای توافقنامه بود در مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شده و به تشریح روند این مذاکرات پرداخت.
ترامپ که به همراه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد، گفت گزینه‌هایی برای توافق وجود داشت اما گفت با توجه به تقاضاهای کره شمالی برای رفع کامل تحریمها فعلا دو طرف تصمیم گرفتند که چیزی امضا نکنند. ترامپ درباره نشست با رهبر کره شمالی و اینکه توافقی حاصل نشد، گفت ما زمان سازنده‌ای را با رئیس کیم گذراندم روابط من با کیم بسیار محکم است. گزینه‌هایی داشتیم اما تصمیم گرفتیم که فعلا کاری نکنیم.
ترامپ ، افزودبعضی وقت‌ها فقط باید اجازه دهید مسائل بگذرد و وبعضی وقتها باید میز مذاکرات را ترک کرد . او از پمپئو خواست که نظرش رادر این باره توضیح دهد .پمپئو نیز گفت تیم‌های ما برای هفته‌ها مشغول کار روی مذاکرات بودند تا بتوانند راهی به جلو ایجاد کنند. ما پیشرفت‌های واقعی به‌دست آوریم، در حقیقت می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های بیشتری نسبت به نشست قبلی داشتیم.
وی ضمن ابراز تاسف از اینکه در مذاکرات با طرف کره شمالی به جایی نرسیدند که آمریکا می‌خواهد، افزود البته رئیس کیم امیدوار بود که ما این کار را انجام دهیم. اما ما از او خواستیم که کارهای بیشتری را انجام دهد ولی او آماده نبود.
وی با بیان اینکه هنوز امیدوار است تا تیم‌های مذاکره‌کننده آمریکا و کره شمالی در روزها و هفته‌های آینده مجددا با هم دیدار کنند، گفت این مشکل بسیار پیچیده‌ای است. از ابتدا گفته‌ایم که این مذاکرات زمان‌بر است و مطمئنم با ادامه دادن این مذاکرات، می‌توانیم به چیزی که می‌خواهیم برسیم و آن خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی و تامین امنیت مردم آمریکا است.
ترامپ نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کره شمالی درخواستی برای لغو تحریم‌ها جهت امضای توافق داشت، گفت: بله درباره تحریم‌ها بود. اساسا آنها می‌خواستند که تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شود ولی ما نمی‌توانستیم این کار را کنیم. آنها می‌خواستند بخش بزرگی از تاسیسات اتمی خود را برچینند اما ما نمی‌توانستیم از تمام تحریم‌ها دست بکشیم.او گفت ما از هیچ تحریمی دست برنداشتیم و کره هم قول داده هیچ موشکی شلیک نکند
وی در پاسخ به سوالی درباره جلسه استماع مایکل کوهن وکیل پیشین خود در آمریکا و اظهاراتی که درباره او مطرح کرد، گفت تمام آنها نادرست است البته اینکه در چنین زمانی و در میانه این نشست مهم، دمکراتها جلسه استماع را برگزار کردند، اقدامی بسیار اشتباه بود. او دروغ‌های زیادی گفت اما یک چیز را درست گفت، اینکه هیچ تبانی در موضوع جعلی ارتباط با روسیه انجام نشده است
لازم به ذکر است که از نوامبر 2017 با وجود آنکه کره شمالی یکی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است