پنجره ای رو به خانه پدری چهار شنبه ۸ اسفند

این برنامه از پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم .
سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای محمد رضا شاهید یار دیرینه و همکار عزیزمان در تلوزیون ایران فردا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با برنامه های جدید ایشان برای ایام نوروز به سخن خواهیم نشست.

دکتر نوری زاده: هنوز هم رادیو را بیشتر دوست داری؟
شاهید: بله این عشق رادیو هنوز در من هست .

دکتر نوری زاده: محسن فرید یادش بخیر یکشب از هزارو یک شب را در رادیو نیروهوایی میگفت یک ربع برنامه نمایشی که بیست تا کاراکتر داشت و هجده تاشو خود فرید بازی میکرد. بزرگتر شدیم و داستانهای ساعت ده شب را گوش کردیم عید های خوبی داشتیم. خوب برایمان بگو برای نوروز ایران فردا چه کار کردی؟

شاهید: دوتا برنامه ویژه نامه مخصوص نوروز دارم ، البته اینها آن مراسمی نیست که قرار است انجام بشود و من پیشا پیش از تابستان که رفتم موزه قاجار را در شهر نانس دیدم گزارش مفصلی تهیه کردم و دارم رویش کار میکنم تا در ایام نوروز پخش بکنیم ، اما چند برنامه معتبر ، کنسرت خانم لیلا صابر را دارم باز دو بخش موسیقی و همین موزه لوور و مراسمی که انجمن نوروز پیش بینی کرده است همه اینها را در زیر آسمان پاریس بازگو خواهم کرد.

دکتر نوری زاده: این میهمانی های پاریس عمده ترین و مهمترینش کدام است ؟

شاهید: مهمترین ، به دنبال جمعیت شرکت کننده یا بدنبال جلال و شکوه باشیم، اگر لغت مناسبی باشد ، مثلا سالها عباس بختیاری در فرهنگسرای پویا چهارشنبه سوری را جشن میگیرد و امسال هم گزارشی را تهیه خواهم کرد و این نوع دید و بازدید ها نمیخواهم بگویم سیاسی است ولی بخشی از آن ایرانی ها به عنوان یک وظیفه ملی میآیند اگر حتی چند دقیقه باشد،. پارسال ایرج پزشکزاد آمده بود و بزرگداشتی را قرائت کرد در ارتباط با زنان ایرانی و مسائلی شبیه همین ، بنابراین امسال در شهر پاریس و یا شهر ها اطراف برگزار میشود و همه جا رفتن سخت است.

دکتر نوری زاده: آیا کودکان ایرانی که در فرانسه به دنیا آمدند حضور دارند در این جشن های نوروزی چون اینجا به برکت مدرسه رستم دیر سالی است که نوروز را جشن میگیرند. ده بیست برنامه نوروزی در لندن است .

شاهید: اینجا هم هست توقعی نیست انتظار نورافکن نباید داشت ، اینجا هم پزشکان در یک کافه جمع میشوند هر دو ماه یکبار فکر کنید که یک بیمارستان در کنار شما غذای ایرانی میخورد. تصور کنید پزشک فرانسوی رفته ایران و با دوربین موبایل فیلمها و گزارش هایی تهیه کرده و برای پزشکان نمایش میدهد.چقدر جای مباهات و افتخار است جامعه پزشکی فرانسه در بالاترین مسئولیت ها را به پزشکان ایرانی داده اند.

دکتر نوری زاده: این آقای محمد جواد ظریف را فرانسوی ها با ظرافت دوستش داشتند و عشق اولش موگرینی بود و جناب باراک حسین اوباما و جان کری، ولی فرانسوی ها هم نظر لطفی به او داشتند نظر شما راجع به استعفایش چیست؟

شاهید: البته ماجرای روز نبود و ماجرای شب بود واجازه بدهید قبل از هر چیز بیانیه رسمی وزارت خارجه را بگویم در کنفرانس مطبوعاتی امروز سخنگو گفت که ما به این توجه کردیم ما این خبر را دریافت کرده ایم چون چند ساعت پیش ایرنا خبر داد که تعدادی از ایرانی ها به حسن روحانی نامه نوشته اند که ظریف را نگه دارید و با استعفایش موافقت نکنید اگر ایرانی ها نامه بنویس بودند مینوشتند زندانی های سیاسی را آزاد کنید و یا قیمت ها را درست کنید، در این چهل سال گذشته کدام وزیر امور خارجه تعیین کننده بوده و من حتی فراتر میروم کدام رئیس جمهور تصمیم گیرنده بوده؟ با یک بشین و پاشو رهبر همه چیز عوض میشود آقای ظریف با طرفندهایی که در چند زاویه میشود ترسیم کرد در روز ورود آقای بشار اسد و نشست صندلی آقای ولایتی بجای او اعلام میکند!! ایراد میگرفتند به آقای ترامپ برای توئیتر نویسی ، ایشان مدرن شدند و در اینستاگرام نوشتند، و به اغراق با مصدق مقایسه اش کردند، مثل یک مامور پست نامه را برده ولی نامه داخلش را خامنه ای نوشته است، سرنوشت ایران بخشی از پرونده آقای ترامپ خواهد بود اگر بخواهد در انتخابات برنده شود این پرونده ایران چه میتواند باشد قطعا تغییر رژیم . . در این تغییر و تحول در طیف اپوزیسیون شاهزاده رضا پهلوی شانس بیشتری دارد و در میان اصلاح طلبان حکومتی روحانی و ظریف ،اتفاقات هم در ایران خیلی سریع پیش نمیرود مگر اینکه تصادفی رخ بدهد این گام برداری هول هولی ، ظریف پیام داده سفرای دیگر لطفاً استعفا ندهید، در نتیجه مردم بنویسند که این استعفا را نپذیرید من مقاله کیهان لندن را توصیه میکنم آنجا اصلاح طلبان میخواهند بگویند که ما هستیم ، نفوذمان را هم داریم و کار با ما آسانتر است، این استعفا از هر زاویه اش معایب و محاسنی دارد بسته به سلیقه سیاسی دارد هنوز ایشان استعفایشان را روی عکس حضرت فاطمه میگذارد، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه حکومتی که ادعای دموکراسی و سکولار بودن را دارد با برگه مذهبی که هرنوع آزادی دمکراتیک را محکوم میکند چگونه میخواهد جواب فردای ایران باشد، یکی از شانسهایش اینست که در داخل مخالفینش از جنس خودشان هستند.

دکتر نوری زاده: دو سه تا نکته را میخواهم بگویم گمانم که به آنها توجه داشته ای، یکی اینکه آقای خامنه ای در نشست هایی که اخیرا با بعضی از اعضای مجلس خبرگان داشته به آنها گفته درست است که عمر بدست خداست بهر حال باید به فکر بعد از خودمان باشیم و بهشان گفته بنشینید و راجع به جانشینی من فکر کنید خامنه ای بسیار نگران دوران بعد از خودش است اکنون زمان خمینی نیست در زمان خمینی آخوند های گردن کلفتی از نظر جایگاه بودند که میتوانستند خلع خمینی را پر کنند، ولی رفسنجانی با آن بازی خودش آمد و میز را اول از زیر پای مرحوم منتظری کشید و بعد هم دانه دانه آنهایی که میتوانستند خطر باشند زیر آبشان را زدند و رفسنجانی تصمیم گرفت و خامنه ای را بر کرسی رهبری نشاند. حالا شما فکر میکنید در غیاب خامنه ای چه کسی میتواند رهبر باشد؟ آدمها را می چینید جلویتان ، آیا احمد خاتمی که سید هم هست اعتباری در جامعه دارد؟ یا مصباح یزدی و سید ابراهیم رئیسی میخواهد بیاید ؟ با آنهمه آدمکشی؟ نگرانی و دغدغه خامنه ای سید مجتبی است تکلیف مجتبی چه خواهد شد آیا داستان احمد خمینی بر او تکرار میشود و همه هم و غم خامنه ای مجتبی بعد از خودش است. من اینطور که شنیدم سه چهار تا گروه تشکیل شده که هم پایی در خبرگان دارند هم در حوزه ، مثلا مجموعه ای درست شده بنام آیت الله موسوی بجنوردی که ایشان اداره میکند، اینها میگویند سید حسن استحقاق و شایستگی این را دارد ، که نواده خمینی است که بعنوان یک رهبر جوان وارد صحنه میشود در مقابل میگویند مجتبی هم جوان است .بنابراین دو نیروی جوان در برابرهم حضور دارند و نیروهای مسن تر مثل روحانی و لاریجانی ، اصلاح طلب ها امیدشان اینست که حالا که مردم از ولایت فقیه بریدند بیایند یک ولایت فقیه نمادین درست کنند که عبا و امامه هم داشته باشد و سید هم هست و اسمش هم هست محمد خاتمی .استعفای ظریف هم در همین منظور است میگویند اگر روحانی موفق بشود برای کسب کرسی ولی فقیه برود ریاست جمهوری حتما از آن ظریف خواهد شد و ظریف میتواند آن چهره ژیگلو و متمدنانه و چهره نیمه سکولار رژیم برای خارجی ها باشد………….

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو