گسترش بحران ونزوئلا

با ادامه بحران در ونزوئلا رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد این کشور روابط دیپلماتیک خود را با آمریکا قطع کرده و به دیپلمات های آمریکایی ۷۲ ساعت برای ترک خاک کشورش مهلت داد. ونزوئلا از صبح چهارشنبه، صحنه تحولات سیاسی و اعتراضات ضددولتی بوده است.روز چهارشنبه دقایقی پس از آنکه رئیس پارلمان ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت این کشور خواند؛ آمریکا اعلام کرد که وی را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در پی به رسمیت شناختن رئیس کنگره ملی ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور این کشور، از نیکلاس مادورو رئیس جمهور خواست کناره گیری کند.وی همچنین دولت ونزوئلا را تهدید کرد در صورتی که از این کار سر باز بزند و به سرکوب مخالفان دست بزند ، آمریکا همه گزینه ها را روی میز دارد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز خواستار کناره گیری مادورو از ریاست جمهوری ونزوئلا و کمک ارتش این کشور به تلاش هایی شد که برای بازسازی دموکراسی در حال انجام است.در همین حال، ساعاتی پس از به رسمیت شناخته شدن خوان گوایدو رئیس کنگره ملی ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور این کشور از سوی واشنگتن، دولت مادورو اعلام کرد تمامی دیپلمات های آمریکایی ۷۲ ساعت وقت دارند که از کاراکاس خارج شوند. در این میان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعلام قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن از سوی دولت نیکلاس مادورو با خروج دیپلمات های کشورش از ونزوئلا مخالفت کرد.
وی با انتشار بیانیه ای مدعی شد دیپلمات های آمریکایی در ونزوئلا خواهند ماند زیرا کسی که از قطع روابط دیپلماتیک سخن گفته، مشروعیت قانونی ندارد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین از ارتش و نیروهای امنیتی ونزوئلا خواست به حمایت از شهروندان هموطن خود و نیز شهروندان خارجی حاضر در این کشور ادامه دهند.وی در ادامه هشدار داد آمریکا در صورتی که امنیت و سلامت ماموریت دیپلماتیک و نیروهای وابسته به سفارت این کشور در کاراکاس به خطر افتد، اقدام لازم را برای پاسخگویی انجام خواهد داد.
در این میان رئیس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با نیکولاس مادورو همتای ونزوئلایی خود، از وی درباره تحولات اخیر این کشور به صورت قاطع حمایت کرد. دستیار ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و نیکولاس مادورو همتای ونزوئلایی وی خبر داد.بر اساس این گزارش، اردوغان در این تماس تلفنی به مادورو، گفت که ترکیه در کنار او خواهد ایستاد. دولت های برزیل و کلمبیا ، کانادا آرژانتین و پرو روز چهارشنبه هم اعلام کردند که خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسند.