تفسیر خبر جمعه ۲۳ آذر

در این شماره از برنامه تفسیر خبری نگاهی خواهیم داشت به :
اعتراضات کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه به کجا انجامید
پیکر وحید صیاد به خاک سپرده شد ، زندانی سیاسی که در پی اعتصاب غذا در زندان جان باخت . چرا سیاست حکومت اسلامی در مورد زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد چرا بگیرو ببند هایی که از روز ۲۳ بهمن ماه در ایران آغاز شد همچنان بطور پیگیر از سوی حکومت در جریان است
پیامدهای تحریم های اقتصادی در ایران برای مردم ایران زیان بیشتری دارد یا حکومت ؟ آمریکا از این موضوع به چه هدفی چشم دوخته است؟ و حکومت ایران با تاکید و لجاجت اتمی چه هدفی را دنبال میکند ؟

در سوئد اجلاس مربوط به یمن میان نمایندگان یمن و مخالفان سرانجام به نتیجه ای برای آتش بس رسید و همچنین مبادله اسرای جنگی .
میهمانان این برنامه آقایان حسن شریعتمداری و محمد نوریزاد

چالنگی: امروز پیکر وحید صیاد نصیری زندانی سیاسی را به خاک سپردند که بر اثر اعتصاب غذا در گذشت و رژیم خانواده اش را تهدید به سکوت کرده است ،چرا هنوز اینچنین عمل میکنند چهل سال از میگذرد و هنوز رفتار همان اوایل انقلاب را دارند هیچ انقلابی چنین نبوده است ، آیا یکی از دلائلش این نیست که حکومتی که میخواستند حاکمان شیعه برقرار کنند عملا نتوانستند و پایه و ستون اصلیش همین بگیر و ببند ها و کشتارهاست؟

شریعتمداری: ببینید از روز اول انقلاب دو چیز به جامعه تزریق میشد و پایه های ماندگاری این نظام بود یکی تزریق خیلی عظیم جهالت و مغز شویی برای نگهداری خودی ها در هاله ای از ابهام و شیفتگی و یکی ترس و و رعب و وحشت برای سرکوب مخالفین و به عزلت کشیدن آنها، همه اینها به خاطر این بود که این نظام از روز نخست از مشروعیت خودش در هراس بود و فکر میکرد اگر بطور عادی به رتق و فتق امور بپردازد و کشور داری کند نخواهد توانست به کار خود ادامه دهد، برای اینکه حاکمان میدانستند که اینها حتی یک ده کوچک را هم با معلومات خودشان نمیتوانند اداره بکنند بنابراین فقط یک راه آنهم ایجاد ترس و رعب و وحشت بود این سیاست همچنان ادامه دارد و این نظام به بلوغ سیاسی هرگز نرسید و قبل از اینکه به بلوغ سیاسی برسید در آستانه فروپاشی قرار گرفته است بنابراین امروز تنها اسلحه ای که دارد همین است، پدری بود که فرزندان خودش رامیزد و اورا به نزد قاضی بردند و گفت من پولی ندارم که به اینها بدهم و احترام اینها را کسب کنم و تنها راه اثبات وجود خودم اینست که اینها را هر روز بزنم این حکومت هم نسبت به این مملکت همین حال و روز را دارد ، کاردانی ندارد ، لیاقت ندارد، منابع مالی فقط بین فاسدان تقسیم میشود و چیزی به مردم نمیرسد و به مردم تنها چیزی که میرسد همین است که بنوعی آنها را متوجه بکند که آن بالا کسی نشسته و شلاقی در دستش است .
چالنگی: خیلی سریع پیکر وحید صیاد نصیری را به خاک سپردند و شما هم نتوانستید در این مراسم شرکت کنید آخرین خبرها را از شما میشنویم و اینکه آیا این نظام دینی که اثاثش دیانت است میتواند به بلوغ سیاسی برسد حتی اگر استبداد و دیکتاتوری قرن بیست و یکمی باشد؟ نه استبداد دوره معاویه ؟

نوری زاد : من امروز قرار بود با دوستانم بروم به قم و در مراسم تدفین و تشیع ایشان شرکت کنم اما مشکلی برای من پیش آمد که نتوانستم بروم. وگرنه من پیشقدم هستم در این حضور ها ، دوستان من رفته بودند و برای من گفتند که فضا بشدت امنیتی بود اما عکسهایی برای من فرستادند و این عکسها را در کانال خودم منتشر کردم . اما در پاسخ به پرسش شما این روزها نوشته هایی را به در و دیوار شهر تهران زدند خیلی جالب است مثلا یکیش عکس بزرگ خمینی رابا جمله ای زیرش که جمهوری اسلامی هرچه دارد از خانواده شهدا است و مدیون شهدا است من از هرچه که دارد شروع میکنم جمهوری اسلامی هیچی ندارد جز سفره ، اگر خمینی میگوید منظورش همین سفره ای که پیش آنها انداخته شده از بابت شهدا است و راست هم میگوید، من چند وقتی است دارم فشار میآورم به بعضی از این آیت الله ها که آقا یک مورد از کارهای بیاد ماندنی جمهوری اسلامی را بفرمایید ، سکوت مطلقی در گرفته است و هیچ جوابی ندارند اینکه یک جایی پارک و جاده میسازند کارهای متداولی است که هر پیمانکاری انجام میدهد و اینکه شما از نقطه صفر یک کشور از هم دریده را سامان بدهید و دانشگاهی مثل دانشگاه تهران را تاسیس کنید و از نقطه صفر دادگستری و سجل و احوال را تاسیس کنید ،حالا این نبود کارنامه درخشان را، اینها میآیند با ارعاب و ترس پر میکنند همین الان من به دیدار استاد اکبر گلپایگانی رفته بودم چهل سال است این مرد بزرگ را از خواندن محروم کرده اند یک مثالی من برای شما میزنم ببینید به پاسخ پرسش شما نزدیک میشویم یانه، من میگویم اگر همین الان اعلام بکنند که استاد اکبر گلپایگانی یا ابی یا خانم گوگوش اینها میخواهند در استادیوم صد هزار نفری برنامه اجرا بکنند و روز بعدش هم جناب آقای ناصر مکارم شیرازی میخواهد در همان استادیوم سخنرانی کند چقدر جمعیت برای آن عزیزان میروند و چقدر جمعیت برای این سخرانی میروند. پس حضور مردم در کنار نخبگان پاکیزگان هنرمندان شایستگان رونق بساط و بازار حضرات رو میکاهد بهمین دلیل اینها نه اینکه چیزی ندارند برای بقای خودشان مجبورند به تحکم و پرخاشگری روی بیاورند، علت اینکه زندانیان نه اختلاسی کرده و نه دزدی کرده و صرفا گفته این مردم دارای حقوقی هستند و شما اینها را زندانی میکنید الان دکتر فرهاد میثمی اگر بدانید ایشان چقدر با ادب است و در حدود چندین روز است که در اعتصاب غذا بسر میبرد،بنابراین اینها را در فضای آزاد جامعه تحمل نمیکند و زندانی میکند و در زندان به آنها سخت میگیرد برای اینکه اینها نباشند چون اگر اینها باشند من دیده نمیشوم باید تمام منافذ که روی به دیگری دارد بسته شود.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و اشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو