تفسیر خبر ‎ چهار شنبه ۱۸ مهر

در برنامه امشب بررسی خواهیم نمود :
نگاهی خواهیم داشت به سخنان سید علی خامنه ای در استادیوم آزادی در تجمع بسیجیان ، چه هدفی داشت و چه کسانی رو تهدید کرد؟ آیا قدرت نمایی حکومت در برابر مخالفان بوده است؟
چرا حکومت ایران از پیوستن به FATF هراس دارد ؟ و خواستار تن دادن به نظارت بین المللی و روند پولشویی و پرداخت پول به سازمانهای تروریستی که حکومت تهران متهم است نیست
نگاهی خواهیم داشت به مشکلات اقتصادی و رویدادهای سیاسی ایران و نقش حکومت ایران در ناآرامی های خاورمیانه؟
میهمانان برنامه آقایان مهران براتی و مازیار شکوری
چالنگی: هدف تجمع بسیجیان در استادیوم بزرگ ایران چه بود قدرت نمایی در برابر امریکا قدرت نمایی در برابر مردم ایران که خیلی زحمت کشیده شد و از شهرستانهای مختلفی اینها را آوردند تفسیر شما از این سخنان علی خامنهای چیست؟

براتی :شما از دی ماه ۹۶ که این حرکت اعتراضی ایرانیان در بیش از ۱۰۰ شهر کشور آغاز شد و در چند روز به بسیاری از نقاط کشور سرایت کرد آن نیروی و عامل اصلی این اعتراضات جوانان کشور بوده اند ، بخش بزرگی از کسانی که بیکار بودند و جویای کار بودند و بخشی از کسانی که با دستورات حکومتی شیوه زندگیشان همخوانی نداشت و آینده ای برای خودشان در ایران نمی دیدند به ساماندهی وسازماندهی خودشان و میخواستند در یک حرکت اعتراض آینده برای پشت سر گذاشتن این نظام و ما نمونه هایی از این را دیده ایم .این حرکت جوانان بنوعی ترس و وحشت در حکومت ایجاد کرده و این برنامه به این علت برگزار شد که بگویند اکثر جوانان با ما هستند و بسیجیان را از سر تا سر کشور جمع کردند که بگویند دشمنان ایران میخواهند وانمود کنند که جوانان به نظام پشت کرده اند در حالی که اینطور نیست و جوانان با حکومت هستند و بنوعی به آنها یعنی بسیجیان گفت که شما آتش به اختیار هستید و چک سفید به اینها دادند که هرکس حرفی زد فورا خدمتش برسند و هر جور دلشان خواست عمل کنند، این یک دعوت به جرم و جنایت عمومی بود و این ترسی که بوجود آمده بی دلیل نیست و ایشان بدرستی تشخیص داده اند که حرکت آتی آینده ایران بر دوش جوانان فرهیخته و روشن بین ایرانی است. من این بسیجیان را هم مقصر نمیدانم چون بخش بزرگی از سربازان در خدمت سپاه هستند و بخش بزرگی از بیکاران را جذب کرده اند و حقوقی میگیرند که در موقع لازم به خیابانها بیایند . اینها هم قربانیان این حکومت هستند.
چالنگی: از صحبت های آقای براتی میشود استنباط کرد که این تجمع قدرت نمایی در برابر مردم بوده است.ارزیابی شما چیست آقای شکوری ؟

شکوری: ببینید چندی قبل یک خانم نماینده مجلس صحبت هایی نمودند و مشکلات کشور را به خامنه ای ارتباط دادند و گفتند که آقای خامنه ای شما باید تصمیم بگیرید تا این مشکلات را مرتفع کنید، قبل از این نمایش بزرگ میدانیم که نامه نوشته شد به خامنه ای از طرف اقتصاددانان و مشکلات را برشمردند ، ویکی از این نامه ها با این عنوان بود که از وقوع فاجعه ملی جلوگیری بفرمایید، خامنه ای در این تجمع خواستند پاسخ همه اینها را بدهند و به همه اینها بگویند آنچه شما فکر میکنید نیست، و به نیرو های چماق بدست و نیروهای مسلح و رانت خوار بگویند که شما همچنان به کار خود ادامه بدهید و نگران نباشید ما این روال را ادامه خواهیم داد، ایشان به بسیجیان میگویند کشور مال شماست و اگر کشوری که مشاع است میشود مال یک عده ای خاص و اقلیت محدود ، این نشان از این دارد که خامنه ای میخواهد سرکوب ها را ادامه بدهند و قدرت را کماکان در اختیار داشته باشند و به این نیروی سرکوب احتیاج دارند و باید به این نیروی سرکوب هم امتیازاتی بدهند ، خامنه ای در ارتباط با رسانه های ارتباط جمعی گفتند که اینها میتوانند مانند سلاح کشتار جمعی عمل کنند، اگر بیاد داشته باشید در سال ۷۸ هم در نماز جمعه سخنرانی این چنینی کردند، البته حالا که مطبوعاتی آنچنان وجود ندارد احتمالاً برنامه اینست که بجان این گروههای تلگرامی و فضای مجازی بیفتند و عده ای را دستگیر یا سر به نیست کنند ، من فکر میکنم خامنه ای خواست پاسخ خیلی ها را بدهد و دلگرم کنند عده ای نیرو های هوادار خودشان رامانند سابق چه بسا بدتر از سابق ادامه خواهد داشت.
چالنگی: یکی از موضو عات روز موضوع لایحه مبارزه با پرداخت پول به گروههای تروریستی و پولشویی یا FATF است چه هدفی پیوستن به این پیمان دارد. و همه و همه از امامان جمعه ، بسیجیان ، بازاریان و… مخالف پیوستن به این لایحه هستند قضیه چیست ؟

براتی : این پیمان مربوط میشود به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین منابع مالی برای تروریست و مواد مخدر. جمهوری اسلامی در یک لیست سیاه قرار دارد برای اینکه بیرون بیاید باید این لایحه را تصویب و به آن بپیوندد…….
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو