تفسیر خبر ‎ دوشنبه ۲۶ شهریور

بررسی وضعیت حقوق بشر در عرصه داخلی ایران
ادامه بازداشتها و اعتصاب غذای زندانیان
نشست سوچی و پیامد های آن بدون حضور ایران
ایام محرم و نقض حقوق کودکان در عزاداری ها
و پاسخ به تلفنهای شما عزیزان
درابتدای برنامه توجه شما را به چند خبرداخلی جلب مینماییم:
فرهاد رئیسی از فعالین حقوق بشر که در زندان بسر می باشد کماکان در اعتصاب غذا بسر میبرد .
نامه سندیکای کارگران فرانسه برای آزادی آقای حبیبی معلم محبوس در زندان اوین
ایران هم اکنون شاهد زندانی شدن وکلای دادگستری است که این مورد در هیچ کجای جهان وجود ندارد و ایران با بالاترین وکلای زندانی از این جهت در صدر جدول است.
چهار شهروند بهایی در شیراز بازداشت شدند، بهاییان از بدو حکومت جمهوری اسلامی در فشار بوده اند و شاهد کشته شدن آنها در منازلشان و اعدام آنها بوسیله حکومت و زندانی شدن آنها بوده ایم و فرزندانشان هم از تحصیلات دانشگاهی محروم هستند.
در آبادان کارکنان شهرداری آبادان ورودی شهرداری را به اعتراض به دریافت نکردن حقوق خود طی چند ماه گذشته با لودر بستند.
اما آقای احمد خاتمی گفته است که آزادی براندازی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.!!! اما در تمام دنیا حداقل آزادی که آنهم انتقاد و اعتراض است آزاد است و آما آزادی که این سران حکومت به آن می بالند را باهم در این فیلم کوتاه خواهیم دید و به دیدن این آزادی در میدان راه آهن و شوش و اطراف آن خواهیم نشست. بله این گوشه ای از وضعیت جوانان ایران در گوشه گوشه پایتخت این مملکت است.
در ادامه به دیدن دو ویدیو کلیپ از گفتگوی دختران سرزمینمان در دفاع از حقوق خودشان در برابر عوامل حکومتی خواهیم نشست. باید به این افراد گفت این دختران نازنین فرزندان ایران هستند و ایرانیان مگر به ناچار اهل مهاجرت بوده اند ، مگر او از فرزندان حکومت است که هر کجا بانکشان است وطنشان هم همانجا باشد. برای من جالب است که با کمی دقت صورت کسانی که مواد مخدر بخصوص تریاک مصرف میکنند مشخص است و این آقایی که داشت به این خانم تذکر میداد تریاکی اصیل بود.
در بخش بعدی به معرفی شماره جدید فصلنامه رهاورد می نشینیم و توضیحاتی تقدیم حضورتان میکنیم.
دراین بخش از برنامه نگاهی به نشست سوچی و دیدار ولادیمیر پوتین با رجب طیب اردغان در باره ادلب سوریه خواهیم داشت. هدف از این نشست نوعی توافق و هماهنگی در باره ادلب سوریه میباشد ادلب وضعیت بغرنجی پیدا کرده است. ادلب در نزدیکی مرز ترکیه هست و در محاصره نیروهای بشار اسد و روسیه میباشد . در خود استان ادلب نیروهای مختلفی حضور دارند از داعش تا نیروهای مورد حمایت آمریکا ، مردم ادلب امروز دست به تظاهرات زدند، آمریکا اخطار کرده است هرگونه حمله به ادلب با واکنش روبرو خواهد شد و نیروهای سوریه و روسیه را از اینکار بر حذر داشته است، ترکیه هم روبروی روسیه ایستاده هم روبروی اسد و ارتشش ایستاده است چون حمله به ادلب یکی از پیامدهایش هجوم مردم به مرزهای ترکیه است. قدرت نمایی در سوریه وارد مرحله ای تازه شده است. مانور آمریکا هشداری بود به نیروهایی که در سوریه حضور دارند. باید منتظر بود و دید چه توافقی درسوچی بعمل آمده است آنهم بدون حضور ایران ؟!! نشست چندی پیش روحانی و پوتین و اردوغان تشریفاتی بود باید منتظرماند.
همزمان با این موضوع آژانس خبری آوا تودی به مدیریت علی جوانمردی گزارشی مبنی بر دیدار نماینده ویژه دولت آمریکا با قاسم سلیمانی در عراق داده است که بلافاصله از طرف آمریکا تکذیب گردید. در این گزارش قید گردیده که آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول هرگونه خسارتی به نیروهای آمریکایی و یا منافع و در منطقه دانسته و به ایران هشدار داده است.
باید ببینیم پریزیدنت ترامپ در مورد ایران در سازمان ملل چه خواهد گفت.؟ و آیا حکومت ایران برنامه ای برای سفره مردم دارد؟

درادامه به مناسبت ماه محرم و اینکه چرا شیعیان عزاداری میکنند ولی سنی ها عزاداری نمیکنند. بحث دیگری است. همراه با شما خوبان به دیدن چند گزارش از مدلهای مختلف عزاداری و کودک آزاری در این عزاداری ها می نشینیم.
در انتها به تلفنهای شما عزیزان پاسخ خواهیم داد.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو