تفسیر خبر سه شنبه ۳۰ مرداد

 

امشب در تفسير خبر/ايران فردا/٩.٣٠تهران: بررسي تازه ترين خبرها در عرصه نقض حقوق انسان ايرانی در جمهوري فقيه با پرسش هائي ازاين دست :
چرا پس از حدود ٤٠ سال حكومت همچنان به زندان و شكنجه تكيه دارد؟
آيا اين حكومت اصلاح پذيرست؟
درصورت ادامه اين حكومت ،آينده ايران چه خواهد بود؟
و……
در بخش پاياني چند پيام از شما عزيزان پخش خواهد شد.
ميهمانان :آقايان دكتر حسن نايب هاشم و اردوان روزبه

چالنگی: حقوق انسان ایرانی هر روز مورد تجاوز قرار میگیرد و این موضوع را نهادهای بین المللی حقوق بشر و فعالین داخلی حقوق بشر مورد تأکید قرار داده اند، در همین مسیر زندانیان تازه ای به چندین هزار زندانی سیاسی ایران پیوسته اند از جمله آقای قاسم شعله سعدی استاد پیشین و نماینده پیشن مجلس حکومتی ایران همچنین آقای آرش کیخسروی و خانم نسرین ستوده و نرگس محمدی، چرا ایران بالاترین رکورد در زندانی کردن وکلای دادگستری را دارد.

چالنگی : در آغاز برنامه مردم فریاد میزنند این همه بی عدالتی . هرگز ندیده ملتی. تفسیر شما چیست؟
نایب هاشم : متاسفانه گویای وضعیت امروز کارگران است ما شاهد این هستیم که کارگران ماههاست که حقوق دریافت ننموده اند و در شرایطی هستیم که قیمتها رو به افزایش است ارزش پول ما نسبت به دلار سقوط کرده است و گرانی اجناس دو تا سه برابر شده است مواد غذایی براحتی پیدا نمیشود و مردم قدرت خرید قبلی را ندارند، واین فشار ها بر قشر کارگر و تهی دست جامعه به مراتب افزایش یافته است،.

چالنگی : علت و اساس این فقر که دامنگیر جامعه شده است چیست؟

روزبه: بقولی همه هست و هیچکدام نیست ، وقتی در یک جامعه برای حل مشکلات اقتصادی و اینچنینی سیستمی وجود نداشته باشد و طراحی نشده باشد، و یک جامعه بصورت انقلابی در صدد رفع مشکلاتش باشد، این مردم هشت سال جنگ را با کوپن زندگی کردند و تحمل نمودند و عادت به کم مصرف کردن دارند ولی وقتی میبینند عده ای با اتومبیل های گران قیمت درویلاهای آنچنانی زندگی می کنند،و میبینند پول نفتشان برای دیگر ممالک فرستاده میشود مسلم است که اعتراض میکنند و از طرفی دیگر بجای بهینه سازی صنایع پایه ای پول نفتمان را یا اسلحه میخریم ویا جنس بنجل چینی میخریم روزی خواهد رسید که کارگر بیکار میشود و قشر متوسط توان خرید روزانه ندارد، در طی چند ماه گذشته زندگی هر ایرانی به یک چهارم نزول کرده است ، و اگر یک سیستم درست اقتصادی بوجود نیاید بیشتر این صحنه های اعتراض را خواهیم دید، این حکومت تحمل هیچ صدایی را حتی انتقادی را ندارد و تنها راهی که بلد است سرکوب و زندان است.

چالنگی: چرا در بسیاری از کشورها که انقلاب صورت گرفته مثل بلوک شرق بعد از چهل سال دیگر در برروی آن پاشنه نمیچرخد ولی حکومت اسلامی هنوز همان شکنجه و اعدام و زندان و سرکوب را ادامه میدهد؟

نایب هاشم: اینها ناشی از حکومت بد حاکمان است.متاسفانه حکومت در ایران یکی از بدترین حکومتها در دنیای امروز است و ما نمونه ای مثل آن پیدا نمیکنیم،یکی از نمونه هایش مسئله فساد لجام گسیخته است و در هیچ کجا در دنیا سابقه ندارد که حقوق کارگران را ندهند. مسئله بعدی رعایت رعایت نکردن حقوق بشر ،کارگر زندانی ،زن ،و دیگر اعضای اجتماع است که به شدید ترن شکلش این حقوق پایمال میگردد، در هیچ کشوری وکلا را زندانی نمیکنند که در این حکومت وجود دارد مجرمین سیاسی حق گرفتن وکیل را ندارند. بهر حال اینها از نمونه های حکومت بد است.

چالنگی: حکمرانان بد هم هستند.شب روز مردم را شکنجه و دستگیر نمیکنند این خواستگاه حکومت ایدئولوژی حکومت نیست.
البته ایدئولوژی های امروزی اعتقادات گذشته را ندارند و این فقط برداشت جمهوری اسلامی است و ممکن است کسانی هم باشند که اصلاح طلب دینی هستند ولی این تند روی ها هنوز ادامه دارد،. و این بخاطر اسلام و نوع نگرش حکومت به زنان و دیگر مسائل در این حکومت بد تاثیر کاملی گذاشته است.

چالنگی : وقتی چنین حکومتهایی دست به سرکوب مردم میزنند این نشان قدرت حکومت است !!؟نشانه چیست؟
روزبه : این نشان قدرت نیست بلکه نشان استیصال حکومت است و اگر در مقابل مردم وا بدهد ممکن است اعتراضات بسرعت گسترش پیدا کند. بهر حال در پی سرکوب و کنترل آن هستند ، خودشان هم میدانند که این وضعیت خوبی نیست، وانتظار میکشند که این وضعیت بهبود پیدا کند

در این بخش برنامه توجه شما را به چند خبر جلب میکنیم:

آقای امیر محمد اسماعیلی به ده سال زندان محکوم گردیده است بجرم آنچه در وبلاگش
نوشته است.
آقای محمد حبیبی معلم بجرم اقدام علیه امنیت ملی به هفت سال حبس محکوم گردیده است
و چند خبر دیگر …..

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو