تفسیر خبر دوشنبه ۲۹ مرداد

امشب در بخش اول تفسير خبر همراه با آقاي سهراب سبحاني كارشناس نفت مي پردازيم به توافق قراقستان و اينكه سهم ايران از منابع نفت و گاز خزر به چه ميزان است ؟

آیا توافق قزاقستان قابل تجدید نظر است؟

در بخش دوم برنامه آقای علی هریسچی وکیل دعاوی در آمریکا با ما خواهد بود و او که به تازگی وکالت گروهی از خانواده های قربانیان آتش سوزی در نفت کش سانچی را پذیرفته است به ما خواهد گفت که چگونه دادگاه فدرال آمریکا به این موضوع رسیدگی میکند.

چالنگی: واقعاً حال مردم ایران با چنین توافقاتی میتواند خوب باشد؟ آیا این حکومت در قید و بند منافع ایران هست؟ و در مورد دریای خزر ؟ تفسیر شما بعنوان یک کارشناس چیست؟؟

سبحانی: در جواب خلاصه اش نه است.! مسئولان ایران نتوانستند از منابع روی دریا و منابع زیرین دریای خزر بنفع سفره مردم ایران استفاده ببرند ، یک مورد بارزش اینست که این خط لوله های نفت و گاز که به اروپا میرود را نگاه کنید،از باکو به تفلیس و از تفلیس به بندر جیهان ترکیه میرود در دریای مدیترانه . این سئوال باید برای مردم ایران پیش بیاید که چرا این لوله های نفت و گاز از ایران عبور نمیکند، این را چون من درآن اشتراک داشتم برایتان توضیح میدهم :
در سال ۱۹۹۴با شرکت های انگلیسی که در باکو کار میکردند ملاقاتی داشتم و رئیس بانک مرکزی ایران مرحوم دکتر نوربخش هم حضور داشت و ایشان متوجه شد که ایران میتواند نقش بزرگی در انتقال این نفت و گاز به خلیج فارس داشته باشد و این یک امکان تاریخی برای ایران بود اما در همان جلسه دونفر که یکی عمامه بر سرداشت بسختی مخالفت کردند و گفتند ما نفت و گاز آمریکا را از کشورمان عبور نمیدهیم. و این دودش به چشم مردم ما امروز میرود.

خط فقر در سال ۱۹۹۱ به بعد به مرز پنج درصد رسیده است یعنی مردم در رفاه هستند و رشد اقتصادی خوبی صورت گرفته است ، اما این عملا در ایران طی این چهل سال اتفاق نیفتاده است.

چالنگی : بیشترین منابع نفت و گاز در کدام قسمت دریای خزر است؟

سبحانی: اصل منابع در قزاقستان ،بعد در آذربایجان،بعد در ترکمنستان و در ایران ، در قسمت روسیه مقدار زیادی نیست در قسمت ایران حدود ۴۸ میلیون بشکه هست که ده درصد آن سهم ایران است ، مسئله عمده آنست که کدام شرکت میآید یکصد میلیون دلار در یک کشور بی ثبات هزینه و سرمایه گذاری کند . در مقابل سرمایه گذاری در قزاقستان زیاد شده است.

در بخش دوم برنامه به پیامد های آتش گرفتن کشتی سانچی و معمای غرق شدن آن خواهیم پرداخت به همراه میهمان عزیز برنامه جناب آقای علی هریسچی وکیل دعاوی در آمریکا
در این باره پرونده تازه ای تشکیل شده است توسط خانواده های قربانیان کشتی سانچی که به مجامع بین المللی شکایت برده اند و خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند.

چالنگی : شما وکالت چند تن از قربانیان را بعهده دارید؟

هریسچی: من پرونده ۱۱ تن از قربانیان را بعهده دارم.

چالنگی : آیا شکایتی در میان است یا فقط میخواهند موضوع روشن شود ؟

هریسچی : این خانواده ها به یقین نرسیده اند که فرزندانشان فوت کرده اند امیدواریم بهمراه وکلای ایرانی این افراد بتوانیم در آمریکا به این پرسشها پاسخ بدهیم و حقوق این خانواده ها را بگیریم، و از این دوگانگی که در جواب مسئولین وجود دارد رها بشویم، و به یک جواب قطعی برسیم

دادگاه فدرال آمریکا چه وظیفه ای در این مورد دارد ؟؟

هریسچی : در واقع دریانوردی جزو حوزه حقوقی آمریکا قرار گرفته است،
و اجازه میدهد هر دریانوردی اعم از آمریکایی یا خارجی که به حقوق خودش نائل نیامده است در این دادگاه های آمریکا احقاق حقوق کند و به حقوق خودش برسد.
در چند روز آینده این پرونده نهایی خواهد شد و شرکت هایی که صاحب نفت کش بوده اند و شرکت ملی نفت ایران که حتی مسئولیت های قراردادی خودشان راهم انجام نداده اند و از جمله برای پیدا کردن این عزیزان هیچ کاری انجام نداده اند باید پاسخگو باشند.
مسئله اینجاست که ایران اعلام میکند که تمام اسناد را در دست دارد و جعبه سیاه هم در اختیارش میباشد، براساس قوانین بین الملل باید خسارت و بیمه عمر این عزیزان به بازماندگانشان پرداخت گردد، که اگر این حادثه مقصری داشته باشد ارقام تغییر خواهند کرد،تا کنون هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفته آیا بیمه ایران شروع کرده به پیگیری این قضیه ، حکومت ایران این خانواده ها را مجبور به مختومه کردن پرونده نموده است.

این داستانی که گفته شده است درست نیست و دچار اشکال است، در روزی که کشتی غرق میشود آقای ربیعی یک نامه ای به رئیس جمهور مینویسد و میگوید این عزیزان همگی فوت شده اند و اینها کسانی هستند که قهرمان اقتصاد مقاومتی هستند، این جور در نمی آید این صفت ها نشان از بعد دیگری دارد،.ادامه دارد…
در ادامه برنامه اشاره ای به اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در به تعویق افتادن حقوقشان خواهیم پرداخت.
همچنین از افشای لیست بورسیه های دولتی با معدل ۱۲ توسط محمود صادقی نماینده مجلس شما را باخبر خواهیم نمود، و چند خبر دیگر…

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو