بی‌اعتمادی متقابل کنگره آمریکا و ایران به‌یکدیگر درباره‌ی توافق ژنو و دفاع قاطع اوباما از «ژنو ۳»

گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی با ابراز تردید نسبت به پیروی ایران از مفاد توافقنامه هسته‌ای ژنو از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا در صورت به هم خوردن توافق ژنو به اجرا گذاشته شود. این بی‌اعتمادی مجلس نمایندگان آمریکا در حالی است که از آن‌سو، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته است که ایران به ۱+۵ اعتماد ندارد و با چشمان باز حرکت خواهد کرد. باراک اوباما نیز از این توافق دفاع کرده است.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو دفاع کرده است.
آقای اوباما با اذعان به اینکه هنوز موانع زیادی برسر راه وجود دارد خاطر نشان کرده که مواضع تند و خط و نشان کشیدن برای تهران راه تامین امنیت آمریکا نیست.
رییس جمهوری آمریکا گفته است برای اولین بار در یک دهه گذشته، آمریکا توانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیرد و بخش های کلیدی برنامه هسته ای ایران را به عقب براند.
به گفته آقای اوباما دسترسی بی سابقه ناظران بین المللی به تاسیسات هسته ای ایران کمک خواهد کرد که جلوی دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای گرفته شود.
رییس جمهوری آمریکا که در سانفرانسیسکو صحبت می کرد در عین حال گفته علیرغم چالش های جدی باقیمانده بین دوطرف نمی توان در را به روی دیپلماسی بست. نمی توان دور راه حل صلح آمیز برای مشکلات جهانی را خط کشید. نمی توانیم خودمان را درگیر دور بی پایان خشونت کنیم. موضع گیری تند و خط و نشان کشیدن از نظر سیاسی شاید آسان باشد اما امنیت ما را تامین نمی کند.
سخنان اوباما در حالی بیان شده که قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، نسبت به حسن نیت ایران ابراز تردید کرده و اظهار نگرانی کردند که ایران ممکن است از توافق ژنو برای پیدا کردن آزادی عمل در برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این قانون‌گذاران آمریکایی از کنگره آمریکا خواستند تا مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا در صورت به هم خوردن توافق ژنو به اجرا گذاشته شود.
سناتور رابرت منندز، رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه گفته است مقرراتی که قرار است وضع شود به مذاکرات هسته‌ای با ایران شش ماه فرصت می‌دهد تا به توافقی نهایی برسد در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد.
آقای منندز تاکید کرده که مقررات جدید این پیام روشن را می‌فرستد که در صورت شکست مذاکرات یا تخلف ایران از توافق‌ها قوانین تحریمی آماده اجرا هستند.
جلسه بعدی سنای آمریکا در تاریخ نهم دسامبر برگزار می‌شود و ادامه تصمیم‌ها در این مورد در آن جلسه مطرح خواهد شد.

از آن‌سو نیز وزیر امور خارجه ایران گفته است که در رابطه با توافق‌نامه‌ی ژنو به غرب بی‌اعتماد است و «با چشمان باز حرکت» خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر محمد جواد ظریف در یک گفتگوی تلویزیونی و در پاسخ به این پرسش که آیا به طرف مقابل اعتماد دارید؟ گفت: «ما اعتماد نداریم و در جلسات هم این موضوع را به آنها گفته‌ایم. با چشمان باز حرکت می کنیم زیرا مردم بزرگی داریم و پشتوانه ما خدا و مردم است. نباید نگران باشیم. کسی نمی تواند سر ما کلاه بگذارد.»
ظریف همچنین گفت: در اوایل یا اواسط دی‌ماه وارد مرحله بعدی مذاکرات خواهیم شد. شش ماه برای مذاکره فرصت داریم که البته قرار است ظرف یک سال به مرحله نهایی برسیم.
وی با بیان اینکه «مذاکرات سخت و نفس‌گیری داشتیم»، گفت سند مورد توافق با ۱+۵ روشن و واضح است و حقوق ایران در آن به رسمیت شناخته شده است.
ظریف افزود: در مذاکره، هرکس هرچقدر هم که قدرتمند باشد نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. اگر به دنبال آن باشیم، هیچ نیازی به مذاکره نیست. مذاکره برای رسیدن به بیان مشترک است و متنی که به آن رسیدیم، نتیجه چند صد ساعت مذاکره است.
رییس تیم مذاکره‌کننده ایران با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی پس از پایان مذاکرات، گفت: طبیعی است که آنها نتوانستند همه نظرات خود را در متن بگنجانند و این متن به همان اندازه، همه موضع ما نیست زیرا اگر به دنبال بیان موضع خود بودیم، بیانیه می‌دادیم.
وزیر امور خارجه در برابر این پرسش که مفاد این توافقنامه چه زمان اجرایی می شود؟ پاسخ داد: یک رشته اقدامات شش ماهه را برای دو طرف پیش‌بینی کرده‌ایم. البته دو طرف برای آماده کردن زمینه آن نیاز به وقت دارند. قرار شد تا نزدیک پایان سال جاری میلادی، شاید ۲۰ دسامبر که اوایل دی ماه است، زمان این آمادگی ها فراهم شود تا به مرحله اجرا برسد.
ظریف اضافه کرد: باید پس از آن وارد جزئیات شویم که مذاکرات مربوط به آن بسیار نفس‌گیر خواهد بود و دشواری های خود را خواهد داشت. قرار است که آن هم بلافاصله آغاز شود.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد هم آمده بودند، پس از چهار روز گفتگو سرانجام روز یک‌شنبه، سوم آذر، بر سر پرونده هسته‌ای ایران به توافق اولیه رسیدند. ایران و ۱+۵ توافقنامه‌ای را امضاء کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شده‌اند تا گام‌های موازی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران بردارند. با این حال رسانه‌های غربی از «بی‌اعتمادی عمیق» ۱+۵ نسبت به جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.