تفسیر خبر چهار شنبه ۳۰ خرداد

این شماره از برنامه تفسیر خبر اختصاص به فوتبال ایران دارد.

میهمانان برنامه امشب آقایان پرویز شیخان مدیر عامل تیم فوتبال تاج در پیش از انقلاب ازشهر  لاس وگاس و توفیق ممتاز مسئول کمیته فنی تیم تاج در قبل از انقلاب خواهند بود

آقای چالنگی: از سال 1978  جام جهانی آرژانتین تا امروز جام جهانی2018 در روسیه  تیم ملی فوتبال ایران را چگونه ارزیابی میکنید.

آقای شیخان: در سال 1978 که به آرژانتین رفتیم با تیمهای بزرگی مثل فرانسه یوگسلاوی و مجارستان بازی تدارکاتی داشتیم ولی در شرایط فعلی با این وضع تدارکات بچه های ما شاهکار کردند و کیروش تیم بزرگی را ساخته است در بازی با مراکش درست است که گل بخودی آنها ما را پیروز کرد ولی ما هم کمتراز آنها نبودیم. در شرایط فعلی تمام تیمها قوی هستند و کسی نمیتواند پیش بینی بکند که چه تیمی قهرمان خواهد شد و من امیدوارم که به دور دوم صعود کنیم و اگر بتوانیم در بازی امشب یک مساوی بگیریم دل مردم را شاد خواهیم کرد. یکی از بهترین تیمها تیم مکزیک است که آلمان را شکست داد.

آقای چالنگی : پنجمین بار است که تیم ملی ایران در جام جهانی حضور دارد تفسیر شما چیست؟

آقای ممتاز :در سال 1978 این امکاناتی که الان برای آنالیز کردن تیمها و فیلمهای بازی ها وجود نداشت و من و آقای مهاجرانی برای آنالیز تیم کویت مجبور شدیم بطور ناشناس به ورزشگاه برویم و بازیشان را نگاه کنیم. نکته بعد در ایران شایع  شده که برای اولین باراست که اگر اسپانیا را ببریم یا مساوی کنیم به جمع 16 تیم مرحله بعد میرویم و این دروغ محض است ما در همان بازیهای آرژانتین جزو 16 تیم رفتیم. و در زمان آقای مهاجرانی چه در تیم ملی امید و چه در تیم ملی بزرگسالان هیچ شکستی نداشتیم . تفاوت این تیم با تیم سال 1978 خیلی زیاد است تیم ملی ایران خیلی ضعیف بازی کرد اگر چنین بازی جلو پرتقال یا اسپانیا بکنیم چندین گل خواهیم خورد. در همین جام جهانی 31 تیم هیچ حاشیه ای ندارد فقط تیم ایران دارای حاشیه است. ما سه دوره قبل از انقلاب قهرمان آسیا شدیم اینها در این چهل سال حتی به فینال هم نرفتند فوتبال فقط در زمین نیست . از تجربیات یک مربی باتجربه مثل مهاجرانی استفاده نمیکنند ولی 9 دستیار پرتقالی در کنار کیروش وجود دارد.

آقای چالنگی : آیا ورزش ایران حرفه ای شده ویا تبدیل به تجارت و آلوده به فساد است؟

آقای شیخان : ما در حقیقت 4 بار در جام باشگاه های آسیا شرکت کردیم و قهرمان شدیم و اولین باشگاهی هستیم که لژیونر به باشگاههای دنیا فرستادیم.هیچ باشگاهی مانند باشگاه تاج گسترش نداشته است  در 18 رشته ورزشی فعالیت داشته است.در ترکیه و آمریکا و بحرین شعبه داشتیم و دارای دو زمین ورزشی بودیم.

آقای چالنگی : حکومت سعی کرده که دستاوردهای پیروزی ورزشکاران و فوتبالیست های ما را مصادره و به خودش اختصاص دهد و پیروزی تیم فوتبال ما را پیروزی حکومت اسلامی میداند تفسیر شما چیست؟

آقای ممتاز : موقعی که تیم ها ورزشی برنده میشوند میگویند ما برنده شدیم و اسلام پیروز شده است ولی زمانی که تیمهای ورزشی می بازند می گویند ایران باخت آورده است. اگر در سیستم این مملکت نگاه کنید سراسر فساد و آلودگی مشاهده میکنید وفوتبال  هم جزیی از این سیستم است که به نوعی بازار تجاری برای سران سپاه شده است همه کارها بصورت زد و بند انجام میپذیرد و چندین دلال در این زمینه کار میکنند تا یک بازیکن قرارداد ببندد. در زمان گذشته یکی از بهترین فدراسیون ها در زمان آقای آتابای بود و خیلی در این باره زحمت کشیدند.

آقای چالنگی : در زمان گذشته آیا ورزش مورد حمایت شخص پادشاه یا دولت قرار داشت . چطور بود؟

آقای شیخان : پادشاه مملکت که خودش ورزشکار نمره اول بود حامی تمام ورزشکاران و تیمهای ورزشی بودند و دولت هرچه که فدراسیون های ورزشی احتیاج داشتند تهیه مینمود و بودجه دولتی اختصاص داده بودند و ما از این بودجه استفاده میکردیم.

آقای چالنگی: آیا فقط باشگاه تاج بود که از این کمک ها را دریافت میکرد؟

باشگاه تاج به نسبت وسعتش کمک های دولتی بیشتری دریافت میکرد و اصلا بودجه ای برای این باشگاه در سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده بود . ببینین استادیم صد هزار نفری که در زمان ریاست تیمسار خسروانی ساخته شد و متاسفانه ایشان را برای افتتاح آن دعوت نکردند بخاطر وجود گروه های چپ در آن زمان و هیچ حیف و میلی در این سازمان وجود نداشت.

آقای چالنگی : تیم ملی ایران تلاش بسیاری میکند اما از تشویق نیمی از هواداران خودش که زنان و بانوان و دختران این مرز و بوم هستند محروم هستند تفسیر شما در این باره چیست:

آقای ممتاز : باید هواداران باشگاهها و تیم ملی به ورزشگاه ها نروند و اعلام کنند تا زمانی که ورود بانوان به ورزشگاهها آزاد نشود به استادیوم ها برای تشویق نخواهند رفت . چون فوتبال بدون تماشاگر معنایی ندارد.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو