پنجره ای رو به خانه پدری چهار شنبه ۳۰ خرداد

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می نماییم. سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با دوست و همکار عزیزمان جناب آقای ایرج ادیب زاده خواهیم پرداخت :

دکتر نوری زاده : من علیرضا بیراوند را دوستش دارم و اورا کنار عزیز اصلی می نشانم درود بر او و تمام بچه های تیم ملی ایران. درود بر رفیق هزار ساله ام ایرج ادیب زاده عزیز.

آقای ادیب زاده: با درود به شما .اتفاقا به نکته های جالبی هم در باره بیراوند و هم کیروش اشاره کردید همین بیراوند را روزنامه اکیپ، روز بعد از مسابقه که به بازیکنان نمره داده بود به او نمره 6 داده بودند وکمی فیفا بد سلیقه گی کرد و نمره 7 را به بازیکن تیم مقابل داد. بهر حال جام جهانی که آغاز میشود و توپ گرد که راه می افتد ما یک ماه تکان نمیخوریم.

دکتر نوری زاده: ارزیابی شما از تیم ملی چیست وتیم ملی را در چه جایگاهی میبینید؟؟

آقای ادیب زاده : خیلی خلاصه اگر بگویم این تیم ملی از سر مدیریت و تشکیلات ورزشی جمهوری اسلامی زیاد است. فوتبال یک پدیده نوین و مدرنیته است. اینها چهل سال توی سر ورزش زدند ما همینطوری به جام جهانی آرژانتین نرفتیم ایران به عنوان نماینده آسیا و اقیانوسیه محسوب میشد. این چهل سال فوتبال هم مثل ورزش بانوان مورد ظلم و آزار قرار داشت میدانید که اصلا مدتی ما تیم ملی نداشتیم و همین بچه هایی که از جام تخت جمشید مانده بودند تیم ملی را تشکیل دادند و تلاش کردند به جام ملت های آسیا برود و بعد هم که برای جام جهانی فرانسه انتخاب شدیم یک مسئله عجیبی بود جشن و پایکوبی مردم بی نظیر بود و تمام تابوهای این رژیم را شکستند.

دکتر نوری زاده: ما مربی های بزرگی داشتیم بعد میرسیم به آقای کیروش . همیشه یادم هست که ما یکی ویا دو ستاره داشتیم که توپ را برمیداشتند و می رفتند ، و الان در فوتبال نیمه حرفه ای ما همکاری بین بچه ها برایم خیلی جالب بود و این حتما دست پخت آقای کیروش است.

آقای ادیب زاده : دقیقا از زمانی که کیروش آمد و چون آدم باهوشی بود فهمید که این فوتبال الوده به فساد سرداران سپاه است، کیروش هوشش در این بود که باید به بازیکنان ایرانی در خارج از کشور زندگی میکنند توجه بیشتری نشان بدهد و تلفیقی از بازیکنان داخلی و خارجی را بوجود آورد ، این مسئله را هیچ مربی داخلی ایرانی جراتش را نداشت که انجام بدهد.

الان 12 بازیکن کلیدی ایران همه یا در لیگهای اروپایی بازی میکنند و یا در آنجا زندگی میکنند و بهر حال با فوتبال روز دنیا آشنایی کامل دارند و این خیلی مهم است که موفقیت تیم ملی موفقیت کیروش هم هست. و همانطور که اشاره نمودید مربی درجه اولی در دنیا نبوده است و هرکجا هم که رفته موفق نبوده است . تیم ملی ایران یکی از بهترین تیمهای ملی دوران اخیر میباشد که هم بازیکن لژیونر دارد هم بازیکن داخلی به همین جهت است که مردم به تیم ملی علاقه مند هستند.

دکتر نوری زاده: شما امروز انتظار چه نتیجه ای از بازی ایران و اسپانیا دارید.؟

آقای ادیب زاده : ما 3 امتیاز از برد مقابل مراکش گرفته ایم و اگر یک امتیاز دیگر هم بتوانیم کسب کنیم شانس زیادی برای صعود داریم که به دور بعد برویم، چون اسپانیا و پرتقال مساوی کرده اند و مراکش زخم خورده در مقابل پرتقال سخت خواهد جنگید.
کیروش یک تاکتیک دارد که دفاعی است و چشم به ضد حمله دارد ، در بازی مراکش گل بخودی بدادش رسید ولی در مقابل تیم اسپانیا با آنهمه مهاجم اگر اسپانیا یک گل بزند تاکتیکش بهم میخورد . بنظر من اگر کیروش بیاید و یک مقداری به مهاجمانی که الان دارد مثل سردار آزمون و جهانبخش که سرمایه های تیم ملی هستند فرصت بدهد، و با این تاکتیک آنها را از کار نیندازد چون ایران میتواند با یک امتیاز از اسپانیا ویا پرتقال به دور بعد صعود کند.

دکتر نوری زاده : نظرتان در ارتباط با تیم انگلیس چیست؟

آقای ادیب زاده : همانطور که کارشناسان پیش بینی کرده اند چهارمین تیمی که به مرحله نیمه نهایی نزدیک میشود انگلیس است. چون انگلیس تیم خوبی است.

دکتر نوری زاده : نظرتان راجع به تیمهای مشرقی چیست؟ مانند تیمهای عربی و آسیایی ؟؟
آقای ادیب زاده : بنظر من اروپاییان موفق تر بوده اند درست است که آلمان زانو زد و در مقابل تیم خوب مکزیک وشکست خورد، نگاه بکنید سوئد چه تیم خوبی رو روانه کرده است که توانست ایتالیا رو حذف بکند. اما تیمهای کشور های عربی خیلی موفق نبودند . آسیایی ها هم بغیر از ژاپن زیاد موفق نبودند. این جام جهانی جام شگفتی هاست.

دکتر نوریزاده : تیمهای آفریقایی چه شدند چرا آنقدر کم رنگ شده اند ؟

آقای ادیب زاده : برای اینکه آفریقای سیاه وابستگیش به تیمهای اروپایی است الان تنها تیمی که از آن فوتبال قشنگ برخوردار است تیم سنگال است که دیشب در برابر لهستان برنده شد و جالب است که مربی این تیم سنگالی است .

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو