تفسیر خبر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت تکرار

در این شماره از تفسیر خبر همراه با شما خوبان به گفتگو با سه میهمان این برنامه
آقای دکتر صادق زیبا کلام (استاد علوم سیاسی در ایران)
آقای محمد نوریزاد (نقاش فیلمساز و منتقد نظام )
آقای نوید جمشیدی (روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی)

خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم نمود:

چرا حكومت ايران از تهديدهاي خود پيش از خروج آمريكا از توافق هسته اي عقب نشيني كرده است؟

هزينه ي برنامه هسته اي حكومت ايران براي مردم ايران چقدر بوده است؟

آيا فروپاشي نظام حكومتي در ايران به فروپاشي ايران منجر مي شود؟

در مورد پیامد های تحریم میگفتند اگر امریکا خارج شود به آتش میکشیم و پاره میکنیم و چنین و چنان خواهیم کرد . در حال حاضر اما ساکت هستند وهیچ حرکتی از خودشان نشان ندادند ؛ تفسیر شما چیست؟

آقای نوری زاد: جناب چالنگی عزیز من یک واژه ای ابداع کرده ام بنام آخوند و سانترفیوژ، امکان ندارد به یک آخوند مسئولیتی بدهید وانتظار داشته باشید آنجا را به گند نیا لاید. بجز مسائل فقهی و امر طهارت، و این مسائلی که به آخوند جماعت سپرده شده است آنجا را به فساد آلوده نموده اند و خراب کرده اند. هر مفسده ،هر دزدی و هر پلیدی می بینید حتما یک سرش به ملا ها و روحانیت وبه بیت رهبری متصل است. و از جمعت ملایان جز مفسده بر نخواهد خواست. شما در انرژی هسته ای صلح آمیز اصرار می ورزید، در حالی که 30متر زیر زمین در حال درست کردن بمب اتمی هستید . حضرت سید علی خامنه ای دوست داشت در عوض تمامی شکستهایی که در تمامی حوضه ها خورده؛ در ساخت بمب اتم موفق بشود و جمهوری اسلامی را بر پیشانی تشیع با بمب اتم بنشاند.
واقعیت اینست که قضیه برجام یک کلاه گشادی است از دو طرف برسر ما رفته است در شکم راکتور های هسته ای مان بتون ریخته شده و تمام پولهای ما دود شده و به هوا رفته است. از آخوند جماعت حرف راست نخواهید شنید.
من دشمن آخوند ها نیستم ، اما بزدل تر و ترسو تر از آخوندها نمی توانید پیداکنید. حضرت سید علی خامنه ای با تمام شعارهایی که میدهد یک بزدل بزرگ است و اگر لازم باشد در متن ترس قرار میگیرد و تمام فشار های جهانی را امضاء میکند.

جناب دکتر زیبا کلام اما آقای خامنه ای و سران حکومت میگوینداین برجام باعث عزت ما و جهان شیعه شده است تفسیر شما چیست؟

خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج
در طی این چهل سال عمر جمهوری اسلامی نشان داده که نخبگان روزنامه نگاران و مجلس حتی، نقشی در این قدرت ندارند و این حکومت خودش بریده و خودش دوخته است وهیچ جالب از آب در نیامده است. بیایید به این انرژی هسته ای خارج از شعار ها نگاه بکنیم، ببینید آقای چالنگی عزیز من بنایی نکردم، بعید بنظر میرسد که آقای نوری زاد وجمشیدی هم کرده باشند. ما رفتیم در بیابانهای فردو زمین را هفتاد هشتاد متر کندیم و تاسیسات ایجاد کردیم، اگر بپرسیم چرا؟ می گویند لازم بوده برای پیشرفت هسته ای مان میلیاردها دلار هزینه کنیم. خوب حالا فوردو چه وضعیتی دارد؟ حالت انباری دارد!!. اگر لازم نبود چرا اینقدر خرجش کردیم.؟ مشکل اصلی اینست که پاسخگویی در رژیم جمهوری اسلامی وجود ندارد. و چه باعث شده که زمین و زمان با ما دشمن بشوند حتی کشور های همسایه عربی.
مردم ما هنوز کمرشان از تحریمهای قبلی صاف نشده است و این همه بیکاری و اقتصاد از هم پاشیده زائده دولت احمدی نژاد و تحریمهاست. حال مجدد این تحریم ها اگر شروع بشود چه فشاری بر مردم وارد میگردد.

جناب آقای نوید جمشیدی تفسیر شما در باره اعلام هزینه های تاسیسات اتمی چیست .

در کل بعلت نبود رسانه های آزاد، آمار هیچوقت دقیق نیست. بخصوص در رابطه با این موضوعات امنیتی مخصوصا هسته ای. چیزی که مطرح است چند صد میلیارد دلار هزینه شده که آمارش در دست نیست. سئوال بعدیتان در مورد اینکه دوستان گفتند که انرژی هسته ای مانع پیشرفت اقتصاد ایران شده، ببینید انرژی هسته ای غیر از ساخت بمب و سلاح هسته ای خیلی از کشور ها دنبالش رفتند و در زمان شاهنشاه فقید این اتفاق افتاد و استارتش از آن زمان زده شد. اما به چه دلیل مانع پیشرفت اقتصادی شد دلیلش اینست که چون در اصل اینها بدنبال پیشرفت اقتصادی در تمام سطوح نبودند و در واقع اینها قصد داشتند از این برنامه هسته ای بنفع دوام حکومت خودشان و تهدید دیگران استفاده کنند که چون همراه با مجامع بین المللی نبودن مجبور شدند تومن را صد تومن بدهند و مجبور شدند باج بدهند و مسیر ها را دور بزنند. من همیشه گفته ام اولویت اول رژیم جمهوری اسلامی بقای خودش از لحاظ امنیتی و تهدید هایی که وجود دارد و در واقع صدور انقلاب و رفتن به کشور های دیگر است اصلا نام ایران و مردم برای اینها مفهومی ندارد و به شیوه های مختلف و شامورتی بازی های مختلف این هزینه ها را به گرده مردم می اندازند. در واقع این افراد ایدئولوژیک، بی وطن اند و یا جهان وطن اند و در کل همینطور که طی چهل سال با سرکوب حکومت کرده اند ادامه بدهند و اگر یک کشور خارجی مثل آمریکا یا ناتو به آنها خواست حمله کند آنها بمب اتم داشته باشند شاید مانع حمله بشود .اما اینکه این نوع انرژی هسته ای به این شکلش مانع از پیشرفت اقتصاد مملکت گردید شکی نیست.

این سئوال هنوز مطرح است که آیا فرو پاشی نظام باعث فرو پاشی و سوریه شدن ایران میشود؟؟
در ادامه به پاسخ میهمانان گرامی در این باره خواهیم پرداخت و از نظراتشان در این باب شما را آگاه خواهیم ساخت.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو