زانیار و لقمان مرادی: هیچ‌کس نمی‌‌تواند درک کند٬ زندگی زیر سایه چوبه دار چقدر وحشتناک است

زانیار و لقمان مرادی، دو جوان کرد زندانی که در آستانه‌ی اعدام قرار دارند در نامه‌ای از زندان رجایی شهر کرج از کسانی که برای جلوگیری از اعدام آنان تلاش می‌کنند قدردانی کرده‌اند.

این دو زندانی کرد در بخشی از نامه‌ی خود نوشته‌اند: 
خبر می‌رسد که در شهرهای مریوان و بانه٬ سردشت و سقز و سنندج و سلماس و پیرانشهر و … عکس‌های ما را بر در و دیوارها نصب کرده و در دانشگاه‌های مختلف در شهرهای کردستان این عکس‌ها در دیوارها نصب شده است. شما جوانان می‌گویید و می‌خواهید که حکم اعدام ما را لغو کنند. این اخبار به من و لقمان دلگرمی زیادی می‌دهد٬ چرا که هیچ‌کس نمی تواند درک کند٬ زندگی زیر سایه چوبه دار چقدر وحشتناک است.

در ماه‌های گذشته تلاش فعالان مدنی و سیاسی برای جلوگیری از اعدام زانیار و لقمان مرادی که حکم اعدام آنان صادر شده، بالا گرفته است.

همچنین در هفته‌های گذشته اعتراضات مدنی در شهرها کردنشین ایران نسبت به افزایش اعدام زندانیان کرد افزایش یافته است.

زانیار و لقمان مرادی به اتهام «قتل پسر امام جمعه مریوان» و عضویت در سازمان کومله به مرگ محکوم شده‌اند، اما آنان که چهار سال پیش بازداشت شدند، دخالت خود در قتل پسر امام جمعه مریوان را رد کرده‌اند.

پیش‌تر، سازمان عفو بین‌الملل درباره‌ی شکنجه‌ی این دو زندانی کرد برای گرفتن اعتراف، «نگرانی عمیق خود» را اعلام کرده و گفته بود که «محاکمه آنها در دادگاهی نادعادلانه انجام شده است.»