باغ سپیداران – مهين شهابي

مهين شهابي در خانواده اي ارتشي چشم به جهان گشود. همسرش شاعر، نويسنده و آهنگساز بود. او با ديدن عشق همسرش به هنر بازيگري كه در دوره تحصيل هم در دبيرستان در نمايشنامه هاي بسياري بازي كرده بود مشوق او شد و بدين ترتيب مهين شهابي در گروه اسكوئی ها كه تازه به ايران آمده بودند مشغول آموزش شد و بعد به دعوت دكتر فروغ رئيس اداره دراماتيك به آنجا رفت كه بعد از بازي در چند نمايشنامه استخدام رسمي وزارت فرهنگ – هنر آن زمان شد و بعد از آن هنر تئاتر و سينما و تلويزيون توأماً حرفه ي او شد.

مهين شهابي دوره بازيگري را سال 1339 در هنركده آناهيتا سپري كرده است. او فعاليت خود را در راديو از سال 1337 آغاز كرد و شروع فعاليتش در تلويزيون و سينما نیز در سال 1339 می باشد.

او در صدها پيش صحنه در تئاتر سنگلج و تلويزيون بازي كرد و در فيلم هاي «گاو»، «سازش»، «قيامت عشق»، «بيتا»، پيش از انقلاب نيز به عنوان بازيگر حضور داشت و بعد از به ثمر رسيدن انقلاب نيز در فيلم هاي بسياري همچون: «شيلات»، «مزدوران»، «مأموريت»، «پنجره»، «روز ديدار»، «شهر لاجوردي»، «بگذار زندگي كنم» و «گل مريم» ايفاي نقش نمود. مدتي هم گوينده راديو بود.

مهین شهابی برای حضور در مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت الله قرارداد بسته بود و مدتی نیز در این سریال بازی کرد اما در اوایل اسفندماه سال گذشته به دلیل بیماری در بیمارستان پارس تهران بستری و پس از مدتی مرخص شد ولی دیگر نتوانست عوامل این سریال را یاری کند و از حضور در این مجموعه تلویزیونی انصراف داد.

مجموعه تلويزيوني «آينه» يكي از محبوب‌ترين سريال‌هاي دهه 60 سيما است كه با حضور مهين شهابي ساخته شد. «ترانه مادري» از آخرين كارهاي مهين شهابي است.

مهين شهابي بازيگر پيشكسوت تلويزيون و سينما كه بهار امسال به دليل تومور مغزي در بيمارستان پارس تهران بستري شده بود و پس از آن مدت‌ها به كما رفته بود، در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

کارگردان و نهیه کننده : پومن شباهنگ

تحقیق و نگارش متن : آرتین روزبهانی . عاطفه شکری

صداگذاری و میکس : روزبه جمالی

انتخاب موسیقی : ساشا رضوانی

تدوین : محسن علمداری . مهناز اسدزاده

گویندگان : حجت ترابی . نینا رستگار

تیتراژ : پومن شباهنگ

یوتیوب دانلود