یک زندانی دیگر کرد اعدام شد

در ادامه‌ی اعدام‌های بدون اطلاع قبلی وکلای مدافع در هفته‌های اخیر در جمهوری اسلامی، شیرکو معارفی، زندانی کرد، بامداد روز دوشنبه در زندان شهر سقز هم اعدام شد.
احمد سعید شیخی، یکی از وکلای شیرکو معارفی با تایید اعدام موکلش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «از خبرگزارهای متوجه اعدام شدن موکلم شدم بارها با خانواده اش تماس گرفتم تا بالاخره در ساعت ۴ عصر موفق شدم با یکی از اعضای خانواده اش صحبت کنم. او خبر را تایید کرد و گفت دارند می روند تا جنازه را بگیرند.»
شیرکو معارفی، ۳۳ ساله اهل بانه از فعالان سیاسی و مدنی کرد در آبان سال ۱۳۸۷ در میان مرز ایران وعراق، در حالی‌که قصد داشت از کردستان عراق وارد ایران شود دستگیر شد.
او در دادگاه بدوی انقلاب سقز به اتهامات «عضویت در حزب کومله، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا» محکوم به اعدام شد و دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را تایید کرد و در جریان اعاده دادرسی نیز حکم اعدام مجددا تایید شد.
پیش از شیرکو معارفی، حبیب الله گلپری‌پور و رضا اسماعیلی مامدی، دو زندانی دیگر کرد در روزهای نخست آبان امسال در زندان‌های ارومیه و سلماس اعدام شدند.
از سه ماه گذشته تاکنون، حدود ۱۳۰ حکم اعدام در ایران اجرا شده است و ده‌ها زندانی دیگر نیز محکوم به اعدام شده‌اند و یا در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برند.
در ایران تعداد سرانه اعدام سالیانه بیش از هر کشور دیگری در جهان است.