پیروزی بارزانی در انتخابات منطقه کردستان عراق

با اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی پیروز این انتخابات شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کمیسیون عالی انتخابات عراق اعلام کرد حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق توانسته با کسب ۷۱۹ هزار رای پیروز انتخابات پارلمانی در این منطقه شود.
بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات عراق پس از حزب دموکرات حزب تغییر (گوران) با بیش از ۴۴۶ هزار رای مقام دوم را به دست آورده و پس از آن حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق قرار دارد که ۳۲۳ هزار رای را نصیب خود کرد.
بنا بر این گزارش، نزدیک به ۷۳ درصد از واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی که بیست ویکم ماه جاری میلادی برگزار شد شرکت کردند.
در انتخابات پارلمانی کردستان عراق حزب اتحاد اسلامی کردستان نیز توانسته ۱۷۸ هزار رای را به خود اختصاص دهد و حزب جماعت اسلامی کردستان نیز ۱۱۳ هزار رای به دست آورده و به این ترتیب این دو حزب اسلام‌گرا توانستند جایگاه چهارم وپنجم را در انتخابات مذکور به دست آورند.
۳۲ حزب و تشکل سیاسی برای به دست آوردن ۱۱۱ کرسی در پارلمان کردستان عراق که وظیفه تعیین نخست وزیر و اصلاح قانون اساسی این منطقه را به عهده خواهد گرفت رقابت کردند.
۳۰ درصد از کرسی‌های پارلمان منطقه کردستان عراق براساس قانون اساسی این منطقه به زنان، پنج کرسی به مسیحیان، پنج کرسی به ترکمان‌ها و یک کرسی به ارامنه ساکن در این منطقه اختصاص داده شده است.

پارلمان کردستان عراق وظیفه تعیین نخست‌وزیر و اصلاح قانون اساسی این منطقه را به عهده خواهد گرفت.