خبرهای امروز، چهارشنبه، سوم مهرماه (متن و صدا)

با سلام، با ما همراه باشید با خبرهای امروز، چهارشنبه، سوم مهرماه 1392، برابر با بیست و پنجم سپتامبر 2013، در ابتدا نگاهی به سر خط خبرها

روحانی: ایران به دنبال ایجاد تنش با ایالات متحده آمریکا نیست

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خود را آغاز کرد. روحانی در سخنرانی خود پیشنهاد کرد، طرحِ «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در دستورِ کارِ سازمان ملل متحد، قرار گیرد. روحانی همچنین به بحران‌های منطقه‌ای، و گسترش گروه‌های افراطی در منطقه اشاره، و تاکید کرد که در سوریه هم، راه‌حل نظامی چاره‌ نخواهد بود. رییس جمهوری ایران گفت که، کشورش به دنبال ایجاد تنش با ایالات متحده آمریکا نیست.

لغو دیدار احتمالی اوباما و روحانی انجام نشد: مقام‌های آمریکایی «آماده نبودن» ایران را علت لغو این دیدار ذکر کردند

به‌رغم پیش‌بینیِ برخی از خبرگزاری‌ها مبنی بر دیدار احتمالی روحانی و اوباما، در حاشیهء ضیافتِ ناهار دبیرکل سازمان ملل متحد، هیات جمهوری اسلامی از حضور در این ضیافتِ ناهار، خودداری کرد. «پرس‌تی‌وی» علتِ امتناعِ مقاماتِ ایرانی در این ضیافت را، «سرو مشروبات الکلی» ذکر کرد. در همین حال مقام‌های ارشد آمریکایی به رویترز گفتند: دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا از‌آن‌رو که برای ایرانی‌ها «بسیار پیچیده» بود، لغو شد.

دیدار حسن روحانی با رییس جمهور فرانسه

روز سه شنبه دوم مهرماه، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، حسن روحانی رییس جمهوری ایران با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفتگو کرد. آقای اولاند از ایران خواست تا برای رفع تردید از برنامه هسته‌ای‌اش به اقدامات ملموس دست زند.

دیدار حسن روحانی با رئیس صندوق بین‌المللی پول

در‌ دیدار دیگری، آقای روحانی با کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول نیز به گفتگو نشست.
گری رایس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول به خبرگزاری رویترز گفته است که، محور مذاکرات رییس جمهوری ایران و خانم لاگارد، حول سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی، و راههای تعمیق روابط ایران با این نهاد مالی معتبر جهانی بوده است.
آقای رایس گفت که این دیدار، به درخواست مقام‌های ایران برای بحث درباره «پیشرفت اقتصادی جهانی، واولویت‌های اقتصادی ایران بوده است.
رویترز نوشت: این نخستین دیدار روحانی با خانم لاگارد، از زمان در دست گرفتن پست ریاست جمهوری ایران از ماه اوت است.

اوباما: حل مناقشه ‌اتمی مقدمه رفع بحران مناسبات ایران و آمریکا است

 

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، در نخستین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی، به پاره‌ای از مسائل بین‌المللی و از جمله ایران و سوریه پرداخت. هنگام این سخنرانی هیات ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف حضور داشتند.

گفتگو از طریق اسکایپ، با احمد باطبی، خبرنگار ایران فردا که در حال حاضر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد را اینجا ببینید

ظریف: ۱+۵ خود را با رویکرد جدید ایران هماهنگ کند

وزیر خارجه ایران، که قرار است بزودی با وزرای خارجه گروه 5+1، دیدار کند، گفت: این گروه باید خود را با رویکرد جدید ایران هماهنگ کند.
آقای ظریف که در نیویورک به سر می‌برد، در پیامی وضعیت کنونی را «فرصتی تاریخی برای حل موضوع هسته‌ای» توصیف کرده است.
ظریف روز گذشته دیدارهائی با وزرای خارجه چند کشور اروپایی از جمله ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس داشت.

توکیو برای کمک به حل مساله هسته‌ای ایران آماده است

وزیر خارجه ژاپن پس از دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در نیویورک از آمادگی کشورش برای کمک به حل مساله هسته‌ای تهران خبر داد.
به گزارش رسانه‌ها «فومیو کیشیدا» با تاکید بر این‌که کلید حل این مساله، انعطاف‌پذیری بیشتر است، گفت: توکیو برای کمک به حل مساله هسته‌ای ایران و رایزنی با آمریکا و سایر کشورهای حاضر در این مذاکرات، آمادگی دارد.

وزرای خارجه ایران و آلمان دیدار کردند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «گیدو وسته وله» همتای آلمانی خود دیدار کرد.
به گزارش رویترز، ظریف و وسته وله، در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند.
این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه‌ی دولتی آلمان، با رهبران سیاسی ایران از سال ۲۰۱۱ به این‌سو بوده است.
وزیرخارجه آلمان، پیش از انجام این دیدار، اظهارات هفته‌های اخیر حسن‌روحانی را «دلگرم‌کننده» خواند، اما تصریح کرده بود: «چیزی که به حساب می‌آید، عمل است.»
آقای وستروله گفته بود: «اکنون باید دید که آیا این لحن مداراجویانه در عمل به حرکتی اساسی می‌انجامد یا نه؟»

صالحی: یک نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر می‌سازیم

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در مراسم تحویل موقت نیروگاه بوشهر که ساخت آن ۳۷ سال پیش شروع شد از احداث یک نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر و در «آینده نه چندان دور» خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای صالحی گفت : ایران در حال مذاکره با روسیه برای احداث «نیروگاه‌های بعدی» است.
نیروگاه اتمی بوشهر که تنها نیروگاه اتمی ایران است، روز دوشنبه، اول مهر و با ده سال تاخیر، آن هم به طور موقت به ایران تحویل داده شد.

پرونده دانشگاه محمود احمدی‌نژاد به دادستانی ارجاع شد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس از ارجاع پرونده دانشگاه ایرانیان به ریاست محمود احمدی‌نژاد، به دادستان عمومی و انقلاب تهران توسط دادستان دیوان محاسبات خبر داد.
مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی این کمیسیون به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که تاسیس این دانشگاه توسط آقای احمدی‌نژاد، هزینه‌ در غیر از امورِ معین، برای مقام رئیس جمهوری بوده، و از این نظر قابل پیگرد قانونی است. تا این که روز پنجم مرداد امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که، مجوز تاسیس این دانشگاه را به محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس جمهور وقت، داده است.

رییس بانک مرکزی ایران: نمی‌گذاریم دلار ارزان‌تر شود

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران، گفت: بانک مرکزی نخواهد گذاشت قیمت دلار در بازار ایران، بیش از این پایین بیاید.
آقای سیف افزود: کاهش نرخ ارز، دلیل خاصی ندارد و خوش‌بینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد، و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را در بر دارد.
وی همچنین گفت دولت حسن روحانی، کنترل تورم را از اولویت‌های خود میداند.
در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار ایران به زیر ۳ هزار تومان رسیده است، نرخی که کمترین قیمت دلار در ده ماهه اخیر بوده است.
بنا به گزارش بانک مرکزی، در ایران تورم به مرز ۴۰ درصد رسیده است.

سه حادثه نفتی در هفت روز؛ خط لوله گاز پاتاوه هم منفجر شد

پس از آتش سوزی در پالایشگاه گاز «خانگیران» و آتش گرفتن انبار روباز گوگرد در عسلویه، خط لوله انتقال گاز بین دو ایستگاه تقویتِ فشار؛ در ۴۵ کیلومتری یاسوج منفجر شد.
به گزارش فارس، این حادثه نفتی، سومین حادثه در هفت روز گذشته بود.
گفته می‌شود، آتش‌سوزی ناشی از این انفجار به دلیل قرار داشتن خط لوله در وضعیت تست چندان مهیب نبوده و به سرعت کنترل شده است. این حادثه تلفات جانی نداشته است.

حمید قاسمی شال شهروند ایرانی- کانادایی از زندان اوین آزاد شد

حمید قاسمی شال، شهروند ایرانی- کانادایی، روز دوشنبه از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش وب سایت کلمه، آقای قاسمی ابتدا به اتهام محاربه، جاسوسی و همکاری با سازمان مجاهدین خلق، به اعدام محکوم شده بود که این حکم در خردادماه سال جاری به پنج سال زندان تبدیل شد.
البرز قاسمی برادر این زندانی نیز، به اتهام محاربه و جاسوسی به اعدام محکوم شده بود که چهار سال پیش بر اثر بیماری در زندان درگذشت.

سیداحمد رونقی، پدر وبلاگ نویس دربند احضار شد

سیداحمد رونقی ملکی، پدر حسین رونقی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، طی دو حکم؛ به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب و همچنین دادگستری تبریز احضار شد.
بر اساس این ابلاغیه علتِ احضار، شکایت علیه پدرِ این زندانی سیاسی عنوان شده است.
سیدحسین رونقی ملکی وبلاگنویس منتقد و فعال حقوق بشردربند، در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌ انفرادی زندان اوین، تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

ورود آثار احمد شاملو و صادق چوبک به کتاب‌‌های درسی ممنوع شد

محمدرضا سنگری، سرپرست گروه مؤلفان کتابهای درسی ادبیات، امروز اعلام کرد، ورود آثار احمد شاملو و صادق چوبک به کتب‌ درسی ممنوع است.
سرپرستِ گروه مؤلفان کتاب‌های درسی ادبیات، در گقتگو با خبرگزاری ایسنا بطور رسمی، از ممنوعیت ورود آثار احمد شاملو، و صادق چوبک به کتابهای درسی دفاع کرد و گفت: همراه با اینکه آوردن نام نویسندگان در این کتابها به معنای تجویزِ خواندنِ کتابهای آنهاست، آثار کسانی چون چوبک و شاملو در کتاب‌های درسی قابل طرح نیست.
وی در ادعای مضحکی گفت: برخی از نویسندگان، آثارشان در کتابهای درسی قابل طرح نیست و نکته‌ ای آموزشی ندارد، مثلا چه شعر شاخصی از شاملو هست که بشود آنرا در کتاب درسی آورد؟

نامه مادر ستار بهشتی به دبیرکل سازمان ملل: هیچ فریادرسی نداریم

گوهر عشقی٬ مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان سپرد، با ارسال نامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نوشت در ایران فریادرسی ندارد و کسی به شکایت آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. گزارشی داریم در این زمینه که می توانید اینجا انرا ببینید

رئیس جمهور ترکیه خواستار اقدام فوری علیه دولت سوریه شد

رئیس جمهور ترکیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر جامعه جهانی را به اقدام علیه دولت سوریه ترغیب کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در اظهاراتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از توافق روسیه و آمریکا درباره سلاح های شیمیایی سوریه استقبال کرد.
عبدالله گل، که بعد از رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی می کرد از جامعه جهانی خواست که چشم خود را بر روی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه نبندد.
وی همچنین خواستار این شد که توافق آمریکا و روسیه جای یک استراتژی جامع در قبال سوریه را نگیرد.
رییس جمهور ترکیه با متهم کردن دولت سوریه به کشتار مردم این کشور گفت: اگر جامعه جهانی اقدامی سریع و قاطع نکند ممکن است شمار کشته ها چند برابر فعلی شود.

روسیه می گوید تهدید سوریه در شرایط فعلی غیرمنطقی است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: استفاده از زور و اعمال تحریم های شدیدتر علیه سوریه در صورتی می تواند مطرح شود که بشار اسد، توافق بر‌سر خروج سلاح های شیمیایی از این کشور را نقض کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریاکوف روز سه شنبه در مجلس دومای روسیه گفت: «سوریه به وضوح حسن نیت خود را نشان داده است و این منطقی نیست که کشورهای غربی در تلاش باشند تا قطعنامه ای تهدیدآمیز در شورای امنیت تصویب شود.»
سرگئی ریابکوف از اعزام مجدد بازرسان سازمان ملل به سوریه، در روز چهارشنبه، برای ادامه تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمیایی خبر داد.

بازداشت یک عضو ارشد اخوان‌المسلمین

به گزارش اسکای نیوز عربی، حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین اعلام کرد که فهمی رییس مجلس شورای منحل شده و یکی از رهبران برجسته اخوان‌المسلمین توسط نیروهای امنیتی در استان «الشرقیه» بازداشت شد.
این حزب تصریح کرد که فهمی، به اتهام تحریک به خشونت بازداشت شده است.
در همین حال، برخی از رسانه‌های محلی مصر اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور «حامد عطیه» رییس دانشگاه «الزقازیق» و رییس سندیکای دامپزشکان را بازداشت کردند.
بر اساس این گزارش، دادگاه قاهره روز گذشته طی حکمی فعالیت گروه اخوان المسلمین را در خاک مصر ممنوع اعلام کرد.

ترور دومین افسر ارتش یمن طی ۲۴ ساعت اخیر

افراد مسلح نا‌شناس، برای دومین بار طی ۲۴ ساعت گذشته، یکی دیگر از افسران ارتش یمن را ترور کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع یمن اعلام کرد که دو موتور سوار با استفاده از کلت مجهز به صدا خفه‌کن، سرهنگ «علی الدیلمی» را در برابر بیمارستان نظامی در صنعا ترور کردند.
این وزارتخانه افزود که الدیلمی در وزارت دفاع فعالیت می‌کرد و پس از تیراندازی جان خود را از دست داد. مهاجمان نیز پس از این حمله، فرار کردند.
این در حالی است که روز گذشته نیز سرهنگ «عبدالوهاب عزان» افسر نیروی هوایی ارتش یمن، توسط افراد مسلح نا‌شناس در صنعا ترور شده بود.

اعتصاب ۴۸ ساعته کارکنان بخش خدمات عمومی در یونان

کارکنان بخش خدمات عمومی یونان، روز سه‌شنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته دست به اعتصاب زدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اعتصاب ۴۸ ساعته که کارکنان بخش‌های مختلف خدمات عمومی و همچنین نیروهای پلیس و معلمان در آن حضور دارند، در اعتراض به طرح دولت برای حذف هزاران فرصت شغلی در یونان صورت گرفته است.
حداقل ۸۰ درصد از معلمان در این اعتصاب شرکت کرده‌اند.
رییس یکی از اتحادیه‌های صنفی معلمان در این‌باره گفته است: «تنها چیزی که می‌خواهیم، ادامه مبارزه علیه ترویکا است تا این گروه کشورمان را ترک کنند. دولت‌ها، اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌هایی را به یونان تحمیل کردند که موجب ویرانی این کشور شده است.»
سیاست‌های ریاضتی ترویکا تاکنون بسیاری از کارکنان دولت را خانه‌نشین کرده است و گفته می‌شود، در ادامه اجرای این سیاست‌ها، نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ پست دولتی دیگر نیز تعدیل خواهند شد.

رییس جمهوری کنیا اعلام کرد عملیات پاکسازی مرکز خرید نایروبی به پایان رسید

رئیس جمهوری کنیا اعلام کرد که عملیات پاکسازی مرکز خرید «وست گیت» از افراد مسلح در پایتخت، نایروبی، به پایان رسیده است. وی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
رییس جمهوری کنیا گفت: ۶۱ نفر از مردم عادی، ۶ مامور امنیتی و ۵ تن از مهاجمان کشته شده اند و ۱۱ نفر هم، به ظن تروریست بودن، در بازداشت هستند.
در جریان انفجارها در داخل ساختمان و پاکسازی آن، سه طبقه فروریخته و ممکن است عد ه ای زیر آوار باشند.
همچنین به گفته صلیب سرخ کنیا، ۵۱ نفرهمچنان ناپدید هستند.
افراد مسلح الشباب، مرتبط با القاعده، روز شنبه به این مرکز خرید حمله کردند.

زلزله در بلوچستان پاکستان حدود ۴۰ کشته برجای گذاشت

زلزله ای به قدرت هفت و هشت دهم در مقیاس ریشتر، روز سه شنبه ایالت بلوچستانِ پاکستان را لرزاند.
به گزارش مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا، کانون این زلزله در ۲۸۰ کیلومتری مرز ایران بوده است.
مقام های محلی شمار کشته شدگان این زلزله را حدود ۴۰ تن اعلام کرده‌اند.